Interview

Vijf onderdelen van een succesvolle employer branding-strategie

'Werkgever: durf jezelf te presenteren als mens'

Employer branding, een trending hr-term voor het goed neerzetten van je werkgeversmerk. Maar: hoe breng je de marketing van je bedrijfsmerk in praktijk? Employer branding-expert en arbeidsmarktspecialist Yves Pilet reikt je de handvatten aan in vijf heldere punten.

1. Bepaal je employer value proposition

‘De eerste stap is bepalen wat je als bedrijf biedt aan de medewerkers, je employer value proposition (EVP). Ofwel: wat levert het een kandidaat of bestaande medewerker op om bij jouw bedrijf te komen werken? Zo’n EVP kun je formuleren op basis van informatie die je verzamelt met bijvoorbeeld een doelgroepanalyse. Welke werknemers zoek ik, wat vinden zij belangrijk, waarom zouden ze voor mij kiezen? Laat jouw huidige medewerkers je daar vooral bij helpen: vraag hen waar zij belang aan hechten in het bedrijf.’

 

2. Handel conform je employer value proposition

‘Zorg dat de daden van je bedrijf daadwerkelijk aansluiten bij je employer value proposition (EVP). Want als dat niet zo is, zul je toch eerst moeten sturen op het gedrag binnen je huidige organisatie. Als jij je wilt presenteren als een duurzame onderneming, dan kan het niet zo zijn dat het management elke maand naar Brussel vliegt voor overleg. Bekijk dus welke veranderingen nodig zijn, ook op managementniveau, om je EVP waar te maken.’

 

'Waardering is ook een bloemetje sturen naar een zieke medewerker'

 

3. Wees betrokken en waarderend naar je medewerkers

‘Werkgever, durf jezelf te presenteren als mens. Ga een echt gesprek aan met je medewerkers, wees geïnteresseerd. Als mensen zich gewaardeerd voelen, blijven ze langer. Een deel van de waardering zit in financiële beloning, maar salaris alleen is niet genoeg. Een compliment mag je vaker geven dan alleen bij het jaarlijkse functioneringsgesprek. Waardering is ook een bloemetje sturen naar een zieke werknemer of interesse tonen in de voetbalwedstrijd van het afgelopen weekend. Maar wees wel oprecht, iedereen prikt door valse belangstelling heen.’

Bij Machinefabriek Drabo worden medewerkers gezien als ambassadeurs.

4. Voer je employer brand in alles door: van werving tot exitgesprek

‘Employer branding bestrijkt het hele traject van werving, sollicitatie, dienstverband en afscheid nemen. Baseer je vacaturetekst op je EVP, reageer snel en adequaat op elke reactie, regel een parkeerplaats voor de sollicitant en motiveer een afwijzing fatsoenlijk. Zorg voor een goed inwerkprogramma voor elke nieuwe medewerker: regel de vereiste faciliteiten, zet een bloemetje neer, zorg voor een buddy en een welkom door de manager. Neem ook goed afscheid van vertrekkende medewerkers. Ook zij zijn ambassadeur van je bedrijf. Hun verhalen over jouw werkgeverschap blijven tegenwoordig niet beperkt tot verjaardagsfeestjes, maar verspreiden zich razendsnel via sociale media.’

Hoe kun je als werkgever slim werven in een krappe arbeidsmarkt?

5. Blijf meten en verbeteren

‘Employer branding is een doorlopend proces. Zorg dus ook dat je je inspanningen continu blijft meten, met behulp van bijvoorbeeld medewerkersonderzoeken, imago-onderzoek en data-analyse. Kijk hoeveel sollicitanten reageren op een vacature, verzamel data. Blijf in gesprek met je medewerkers en met sollicitanten, vraag naar hun ervaringen. Dat is de enige manier om te weten waar je moet en kunt verbeteren.’

 

Tips voor personeel vinden en behouden?

Meer weten over hoe jij werknemers kunt aantrekken, of hoe je je goede krachten ook bij je houdt? Bekijk dan eens onze 34 oplossingen voor personeelstekort. Hier vind je allerlei tips over hoe je nieuw talent kunt vinden en hoe je jouw huidige werknemers bindt en boeit.

De organisatie 'Great Place To Work' certificeert goede werkgevers

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl