Interview

Employer branding-strategie? Met deze 5 onderdelen wordt het een succes

'Werkgever: durf jezelf te presenteren als mens'

Employer branding, een trending HR-term voor het goed neerzetten van je werkgeversmerk. Maar: hoe breng je de marketing van je bedrijfsmerk in praktijk? Employer branding-expert en arbeidsmarktspecialist Yves Pilet vertelt hoe je in vijf stappen een employer branding-strategie ontwikkelt.

Wat is een employer branding strategie?

Een employer branding-campagne positioneert je organisatie als een aantrekkelijke werkgever en zorgt tegelijk voor een constante stroom van potentiële kandidaten voor specifieke afdelingen, disciplines en vacatures. Employer branding-strategieën kunnen verschillende doelstellingen hebben, zoals bereik, naamsbekendheid, verkeer, en sollicitaties.

Het doel van een employer branding-strategie

Een employer branding-strategie heeft als doel om van jouw bedrijf een sterk werkgeversmerk te maken waarmee je jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever presenteert. Een goede employer branding-strategie draagt enorm bij aan het werven van goede en gedreven mensen. Word je gezien als aantrekkelijke werkgever, dan komen mensen graag voor jou werken. Waarom elk bedrijf moet investeren in een sterk employer brand? Employer branding-expert Yves Pilet legt het uit in dit artikel.

 

Voorbeelden van een goede employer branding-strategie

Een goed voorbeeld van een sterk employer brand is Google. Het bedrijf staat bekend om zijn vooruitstrevendheid, waardoor mensen die in deze branche werken graag voor Google willen werken. Maar Google zet ook sterk in op de werkcultuur, zoals te zien is in deze video. Sowieso is een video een goed middel om in te zetten voor je employer brand.

Maar employer branding hoeft niet op de schaal van Google, het kan ook kleiner en subtieler. Zo kun je bijvoorbeeld je medewerkers als ambassadeurs inzetten voor je bedrijf, zoals machinefabriek Drabo. Als medewerkers in hun omgeving enthousiast zijn over hun werk en het bedrijf waar ze werken, dan is dat een uitstekende vorm van reclame voor je werkgeversmerk. Zorg er wel voor dat je website, sociale media en vacatureteksten diezelfde waarden ook weerspiegelen.

In vijf stappen een succesvolle employer branding-strategie:

 

1. Bepaal je employer value proposition

‘De eerste stap van een employer branding-strategie is bepalen wat je als bedrijf biedt aan de medewerkers, je employer value proposition (EVP). Ofwel: wat levert het een kandidaat of bestaande medewerker op om bij jouw bedrijf te komen werken? Zo’n EVP kun je formuleren op basis van informatie die je verzamelt met bijvoorbeeld een doelgroepanalyse. Welke werknemers zoek ik, wat vinden zij belangrijk, waarom zouden ze voor mij kiezen? Laat jouw huidige medewerkers je daar vooral bij helpen: vraag hen waar zij belang aan hechten in het bedrijf.’

 

2. Handel conform je employer value proposition

‘Zorg dat de daden van je bedrijf daadwerkelijk aansluiten bij je employer value proposition (EVP). Want als dat niet zo is, zul je toch eerst moeten sturen op het gedrag binnen je huidige organisatie. Als jij je wilt presenteren als een duurzame onderneming, dan kan het niet zo zijn dat het management elke maand naar Brussel vliegt voor overleg. Bekijk dus welke veranderingen nodig zijn, ook op managementniveau, om je EVP waar te maken.’

 

'Waardering is ook een bloemetje sturen naar een zieke medewerker'

 

3. Wees betrokken en waarderend naar je medewerkers

‘Werkgever, durf jezelf te presenteren als mens. Ga een echt gesprek aan met je medewerkers, wees geïnteresseerd. Als mensen zich gewaardeerd voelen, blijven ze langer. Een deel van de waardering zit in financiële beloning, maar salaris alleen is niet genoeg. Een compliment mag je vaker geven dan alleen bij het jaarlijkse functioneringsgesprek. Waardering is ook een bloemetje sturen naar een zieke werknemer of interesse tonen in de voetbalwedstrijd van het afgelopen weekend. Maar wees wel oprecht, iedereen prikt door valse belangstelling heen.’

 

4. Voer je employer branding-strategie in alles door: van werving tot exitgesprek

‘Employer branding bestrijkt het hele traject van werving, sollicitatie, dienstverband en afscheid nemen. Baseer je vacaturetekst op je EVP, reageer snel en adequaat op elke reactie, regel een parkeerplaats voor de sollicitant en motiveer een afwijzing fatsoenlijk. Zorg voor een goed inwerkprogramma voor elke nieuwe medewerker: regel de vereiste faciliteiten, zet een bloemetje neer, zorg voor een buddy en een welkom door de manager. Neem ook goed afscheid van vertrekkende medewerkers. Ook zij zijn ambassadeur van je bedrijf. Hun verhalen over jouw werkgeverschap blijven tegenwoordig niet beperkt tot verjaardagsfeestjes, maar verspreiden zich razendsnel via sociale media.’

Hoe kun je als werkgever slim werven in een krappe arbeidsmarkt?

5. Blijf meten en verbeteren

‘Een goede employer branding-strategie is constant in ontwikkeling. Zorg dus ook dat je je inspanningen continu blijft meten, met behulp van bijvoorbeeld werknemersonderzoeken, imago-onderzoek en data-analyse. Kijk hoeveel sollicitanten reageren op een vacature, verzamel data. Blijf in gesprek met je medewerkers en met sollicitanten, vraag naar hun ervaringen. Dat is de enige manier om te weten waar je moet en kunt verbeteren.’

Tips voor personeel vinden en behouden?

Meer weten over hoe jij werknemers kunt aantrekken, of hoe je je goede krachten ook bij je houdt? Bekijk dan eens onze 34 oplossingen voor personeelstekort. Hier vind je allerlei tips over hoe je nieuw talent kunt vinden en hoe je jouw huidige werknemers bindt en boeit.

De organisatie 'Great Place To Work' certificeert goede werkgevers

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl