Interview

Vijf tips om slim te werven

Heleen Stoevelaar en Martijn Hemminga

Hoe kun je als werkgever slim werven in een krappe arbeidsmarkt? Veel tips voor werving en selectie lijken open deuren. ‘Dat impliceert dat iedereen het al doet, maar dat is in de praktijk vaak niet het geval!’ vinden Heleen Stoevelaar en Martijn Hemminga, specialisten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Dit zijn hun vijf beste tips.

1. Schrijf een duidelijk functieprofiel

‘Dit is een veelgemaakte fout: bedrijven kopiëren de tekst uit de functieomschrijving en checken niet of het nog klopt. Maar een goed geschreven functieprofiel maakt alle verschil. Vraag dus aan een medewerker in dezelfde functie of de omschrijving klopt. En een lange lijst met eisen? Dat nodigt niet uit. Bied kandidaten ook de kans om contact op te nemen, bijvoorbeeld door te bellen met een werknemer die veel over de functie weet.’

 

 2. Benader silver medal  kandidaten

‘Ga door je bestand met oud sollicitanten; je silver medal  kandidaten. Benader de mensen die het eerder nét niet zijn geworden of die een open sollicitatie stuurden, maar waar destijds geen plek voor was. Bel ook die oud-collega die drie jaar eerder wegging vanwege een tekort aan doorgroeimogelijkheden, zeker als die vacature er nu wél is. En vraag je medewerkers in hun eigen netwerk te rond te vragen en kijken: wie kennen zij?’

 

3. Focus ook op ouders

‘Focus niet alleen op de doelgroep die je zoekt, maar ook op de mensen daarom heen. Ouders hebben een enorme invloed op het carrièrepad van hun kinderen. Een filmpje van de Politieacademie waarin een moeder vertelt over haar dochter die de opleiding volgt: ‘eerst vond ik het spannend, maar nu ik zie hoe goed ze wordt opgeleid, vind ik het stoer.’ Zoiets kan andere ouders met een tienerdochter inspireren waardoor ze hun kind erover gaan vertellen.’

 

4. Bereik mensen die niet op zoek zijn

‘De groep mensen die niet direct opzoek is naar een andere baan, is veel groter dan de groep werkzoekenden. Die eerste, latente, doelgroep bereik je niet met een vacaturetekst, maar wel als je via sociale media filmpjes plaatst waarin een medewerker laat zien wat voor werk die doet. Gewoon gefilmd met een mobiele telefoon. Of laat een collega vertellen over een opleidingsdag die hij gevolgd heeft. Heb je een familiebedrijf? Vertel hierover! Mensen raken geïnteresseerd in je bedrijf en nemen een kijkje op de website.’

 

5. Geef een goede ervaring mee

‘Ben je ervan bewust dat solliciteren twee kanten op werkt. Niet alleen solliciteert de kandidaat bij jou, jij solliciteert ook bij de kandidaat. Zorg dat je een goede indruk achterlaat. Zorg voor een fijne ontvangstruime. Neem ook even tijd om je rustig voor te bereiden. Verdiep je in de persoon die je gaat spreken. Niets zo vervelend voor een sollicitant als zijn cv wordt voorgelezen aan het begin van het gesprek. Laat de kandidaat veel aan het woord. Geef ze een goede ervaring mee. Die positieve ervaring delen ze met anderen en zijn zo een ambassadeur van je organisatie. Een voorbeeld is Tony Chocolonely die sollicitanten, of ze het nu zijn geworden of niet, een cadeautje meegeeft.’