Bij machinefabriek Drabo in Hardenberg wordt het personeel gekoesterd. Deels omdat personeel in deze sector moeilijk te vinden is, maar vooral omdat het bedrijf zich van oudsher sterk verantwoordelijk voelt voor ‘zijn’ mensen. Renate Meulenkamp-Back (47), financieel directeur en hoofd HR vertelt hoe ze dat doen, en wat het iedereen oplevert. ‘Het verloop binnen Drabo is minimaal, het ziekteverzuim laag.’
Geef werknemers een stem in bedrijfsprocessen
‘Behandel iedereen zoals je zelf behandeld wil worden, is ons motto. We luisteren naar elkaar, dus onze medewerkers hebben een stem in hoe er wordt gewerkt. Ik vind het uitermate belangrijk je werknemers te betrekken in bedrijfsprocessen. Zij weten immers waar ze het over hebben.
Om een voorbeeld te geven: een aantal jaren geleden stonden onze freesmachines niet bij elkaar waardoor er veel tijd met lopen verloren ging. Onze medewerkers vroegen ons de machines bij elkaar te zetten zodat één medewerker meer machines tegelijkertijd kan besturen. Geweldig toch? Die logistieke operatie hebben we samen uitgevoerd.’
Kennisuitwisseling tussen junior en senior werknemers
'We leren ook van elkaar. De jongere werknemers brengen kennis over computers mee, de senioren beheersen het ambachtelijke handwerk. Die kennisoverdracht zit bij ons in de cultuur, we hoeven daar geen moeite voor te doen. Een van onze werknemers gaat dit jaar met pensioen, maar komt daarna twee dagen in de week terug om onze jongere medewerkers de kneepjes van het vak te leren.’
Binden van werknemers door het creëren van een familiegevoel
‘We zijn een echt familiebedrijf en proberen dat familiegevoel overal te laten terugkeren. We houden feestjes en organiseren uitjes. Op ons jaarlijkse Sinterklaasfeest zie ik nu kinderen van medewerkers die ik als baby nog in de wieg heb zien liggen. Geweldig om ze te zien opgroeien. Ook betalen we de sportabonnementen van onze mensen. Of dat nu de sportschool is of de voetbalvereniging; je wilt dat je mensen zich fit en gezond voelen.
Werknemers zijn je visitekaartje en ambassadeur
‘Ik durf wel te stellen: wij hebben enorm tevreden en gemotiveerde werknemers. Het verloop binnen Drabo is minimaal, het ziekteverzuim laag. Natuurlijk was dat tijdens de coronacrisis iets hoger, maar die factor hadden we niet in de hand. Wij beschouwen onze mensen als onze ambassadeurs, het visitekaartje van ons bedrijf. En wat ik altijd een mooi compliment vind: werknemers dragen vaak zelf nieuwe mensen aan.’
Draag zorg voor werkplezier van werknemers
‘Al met al denk ik dat onze werknemers goed weten dat zij er toe doen. Dat laten we ze merken door wat we ze aan arbeidsvoorwaarden bieden, zoals het sportabonnement en een personeelsfonds, maar onze mensen kunnen ook écht meedenken over het bedrijf. Dat vinden zij heel belangrijk en draagt beslist bij aan het werkplezier.’
Gouden tip aan werkgevers: tijd en aandacht voor je mensen
‘Mijn gouden tip voor andere werkgevers: luister naar je mensen en weet wat er speelt op de werkvloer. En nog belangrijker: neem de tijd voor hen. Soms tobben mensen met een probleem op het werk of in de privésfeer. We zijn verantwoordelijk voor honderd mensen die gezinnen hebben. In een persoonlijk gesprek kun je iemand helpen. Die maatschappelijke taak is voor mij ook onderdeel van goed werkgeverschap. Ik vind dat vanzelfsprekend.’
De onweerstaanbare werkgever
De horecasector kampt met personeelstekorten. Maar dat bezorgt Proeflokaal Goesting in Venray weinig hoofdbrekens. Eigenaar Gijs Schapendonk vertelt hoe deze ondernemer dat doet.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl