Meerdere generaties op de werkvloer? Zo maak je dat een succes
Elke 15 jaar meldt zich een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Er zijn momenteel vijf verschillende generaties actief. Elke generatie brengt een nieuwe impuls, maar heeft ook andere behoeftes. Met generatiemanagement zorg je ervoor dat nieuwe én oudere generaties goed tot hun recht komen. Monique Snijders en Marjon van Delft, arbeidsmarktadviseurs bij UWV, geven je zes tips voor generatiemanagement binnen jouw organisatie.
Het belang van generatiemanagement
'De arbeidsmarkt is zeer krap. Mensen die je binnenhaalt, wil je ook behouden voor je organisatie’, vertelt Marjon. ‘Nieuwe generaties’ hebben behoefte aan vernieuwing en zijn veelal gewend op andere manieren te werken. Blijf je op de oude manier werken, dan is de kans groot dat je hen weer verliest. Dus hoe ga je met elkaar om, wat kun je van elkaar leren en wat kun je verbeteren? Generatiemanagement draait erom dat je het beste uit de verschillende generaties haalt.’ Monique vult aan: ‘Met goed generatiemanagement blijf je nieuwe en oude medewerkers kansen en uitdagingen bieden. Dit draagt ook bij aan de duurzame inzetbaarheid en het werkplezier van je medewerkers.’
Wat is generatiemanagement?
Van babyboomers tot Generatie Z; de diversiteit aan mensen op de arbeidsmarkt is groot. En zo ook de wensen en behoeften op het werk. Generatiemanagement is een hulpmiddel om de verschillen binnen jouw personeelsbestand positief te benutten. Je kunt het inzetten om veranderprocessen in de organisatie te ondersteunen, maatwerk te bieden in leiderschapsstijlen en talentmanagement te optimaliseren. Ook bevordert het de duurzame inzetbaarheid van alle generaties.
Ben jij al bezig met je bedrijf toekomstbestendig maken met generatiemanagement?
Hoe jij als werkgever met generatiemanagement aan de slag kunt gaan? Breng deze tips in de praktijk:
1. Verbind de verschillende generaties
‘Elke generatie heeft zijn eigen kwaliteiten en talenten’, stelt Monique. ‘Je moet ook de kracht van 50-plussers niet onderschatten. Het is de kunst om generaties bij elkaar te brengen. Door interactie en samenwerking tussen de verschillende generaties te stimuleren, zorg je ervoor dat zij met elkaar in gesprek gaan en van elkaar kunnen leren. Zet bijvoorbeeld collega’s van meerdere generaties in een projectgroep. Zo benut je ieders kwaliteiten en kunnen zij elkaar helpen met nieuwe inzichten. Bijkomend voordeel is dat beslissingen binnen de organisatie beter worden gedragen door de verschillende generaties.’
Wat is generatiemanagement?
Van babyboomers tot Generatie Z; de diversiteit aan mensen op de arbeidsmarkt is groot. En zo ook de wensen en behoeften op het werk. Generatiemanagement is een hulpmiddel om de verschillen binnen jouw personeelsbestand positief te benutten. Je kunt het inzetten om veranderprocessen in de organisatie te ondersteunen, maatwerk te bieden in leiderschapsstijlen en talentmanagement te optimaliseren. Ook bevordert het de duurzame inzetbaarheid van alle generaties.
Ben jij al bezig met je bedrijf toekomstbestendig maken met generatiemanagement?
Zet de kracht van de oudere generatie in
2. Praat niet over, maar mét de verschillende generaties
‘Werkgevers vinden het soms lastig om met de behoeftes van nieuwe generaties om te gaan’, ziet Marjon in de praktijk. ‘Mijn tip: ga binnen je organisatie het gesprek aan. Vraag aan collega’s van de jongere generaties waar zij behoefte aan hebben. Het moet van binnenuit komen. Als je voor anderen gaat beslissen is de kans groot dat je alsnog de plank misslaat.’ Monique vult aan: ‘Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2014) is bijvoorbeeld gewend om mee te denken, mee te beslissen en kritisch naar zaken te kijken. Dat is belangrijk voor ze. Door hen mee te nemen in het proces, versterk je ook hun commitment aan jouw organisatie.’
3. Stel een top 3 energiegevers en energievreters samen
Marjon: ‘Het is altijd belangrijk dat medewerkers doen waar zij energie van krijgen. Werken in gedateerde processen wil je voorkomen en je wilt juist focussen op de aspecten van het werk waar iedereen energie uit haalt.’ Monique: ‘Het kan ook heel erg per generatie verschillen waar iemand energie van krijgt of juist niet. Ook dit is een onderdeel van generatiemanagement. Door een grote groep collega’s te vragen naar hun grootste energiegevers- en vreters krijg je meer inzicht in de belangrijkste onderwerpen binnen de organisatie. Vervolgens kun je, ook weer samen met verschillende generaties, naar die processen kijken en verbeteringen doorvoeren.’
‘Maak jouw organisatie toekomstbestendig met generatiemanagement’
4. Houd een exitgesprek en gebruik de antwoorden voor jouw generatiemanagement
‘Bij generatiemanagement is het dus heel belangrijk om met medewerkers in gesprek te blijven’, benadrukt Monique. ‘Een exitgesprek is een heel waardevol moment om extra informatie te verzamelen, want vaak durven mensen dan net iets vrijeruit te praten. Zoom tijdens dit gesprek in op hoe die persoon zich gevoeld heeft binnen de organisatie en bespreek ook in hoeverre generatiemanagement een rol heeft gespeeld in diens vertrek. Heeft die persoon zich gehoord en gezien gevoeld binnen het bedrijf en wat is de reden voor het vertrek? Neem suggesties mee, bespreek ze met verschillende collega’s en pak zaken aan die anders kunnen.’
Wil jij jongeren succesvol werven en behouden?
5. Betrek generatiegenoten bij het inwerken van nieuwe medewerkers
Monique: ‘Je kunt generatiemanagement ook toepassen bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers. Het kan een mismatch zijn als iemand van Generatie X (geboren tussen 1955 en 1969) een jonge collega wil aantrekken. Neem het ook mee in de introductie en begeleiding van nieuwe medewerkers in de organisatie. Het kan handig zijn om generatiegenoten elkaar te laten begeleiden, gezien hun overeenkomsten. Hoewel het ook juist tot andere inzichten kan leiden als je dit niet doet. Bewust omgaan met generatiemanagement zorgt voor maatwerk op de werkvloer.’
6. Ondersteun elke generatie in hun specifieke ontwikkelingsbehoeftes
‘Uit onderzoek van UWV onder 4.500 werkgevers blijkt dat bijna de helft van de werkgevers verwacht dat toekomstbestendige vaardigheden van werknemers de komende vijf jaar belangrijker worden’, deelt Marjon. ‘Denk hierbij aan digitale en communicatieve vaardigheden. Sommige generaties zijn daar veel bedrevener in dan andere. Jongere generaties telefoneren bijvoorbeeld bijna niet meer, zij appen. Als dit wel belangrijk is voor tijdens het werk, dan hebben ze daar soms ondersteuning bij nodig. Om het beste uit je medewerkers te halen blijft het dus altijd belangrijk om maatwerk te leveren.’
Geïnteresseerd? UWV en het werkgeversservicepunt organiseren regelmatig bijeenkomsten over dit onderwerp.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl