Interview

4 manieren om Gen Z aan te trekken én te behouden

'Bied een uitdagende werkplek met ontwikkelings-mogelijkheden'

Generatie Z zoekt een werkplek die aansluit bij hun wensen en behoeften, zoals flexibiliteit, persoonlijke groei en maatschappelijke impact. Maar wat drijft deze generatie? En hoe kun je als werkgever aantrekkelijk zijn én blijven voor deze jonge talenten? Om werkgevers te ondersteunen heeft Joselyn Faber, arbeidsmarktadviseur bij UWV, 4 inzichten samengesteld om meer medewerkers uit generatie Z aan te trekken en vooral te behouden.

Wie zijn Gen Z’ers?

Om Gen Z te bereiken, moet je ze eerst begrijpen. Deze jongeren zijn geboren tussen 1996 en 2010 – hoewel de exacte jaartallen kunnen verschillen. Ze zijn opgegroeid in een wereld vol (mobiele) technologie. Onderzoek van o.a. andere Deloitte, definieerde een aantal eigenschappen die deze generatie kenmerkt. Gen-Z is milieubewust en verwacht dat bedrijven dat ook zijn. Door de overvloed aan informatie en digitale prikkels heeft Gen-Z een korte aandachtsspanne, leren ze snel en kunnen ze snel schakelen.

1. Bied digitale flexibiliteit

Het is duidelijk: wil je deze generatie bereiken dan is digitaal dé manier. Communiceer via hun favoriete platforms zoals TikTok en Instagram en zorg ervoor dat sollicitatieknoppen en vacatures daar goed zichtbaar zijn. Deze generatie hecht ook veel waarde aan flexibiliteit en een moderne, online werkomgeving. Joselyn legt uit: ‘Ze werken graag in multidisciplinaire teams waarbij ze hun eigen expertise kunnen benutten. Bied ze mogelijkheden voor hybride werken en toon aan dat je een digitale werkomgeving hebt die bij hun levensstijl past.’

 

2. Versterk je werkpakket

Bijna een derde van de werkgevers ziet personeelsverloop als een probleem, waarbij bijna 10% het als een zorgwekkend probleem ervaart. Joselyn legt uit dat het daarom belangrijk is om niet alleen (jonge) medewerkers aan te trekken, maar ook om ze langdurig aan je organisatie te binden. ‘Besteed naast aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals extra vakantiedagen of een betaalde sabbatical, ook aandacht aan het werkpakket zelf.’ Volgens de Arbeidsmarktmonitor 2023 van UWV blijven medewerkers vooral bij een werkgever als ze uitgedaagd worden, afwisseling ervaren, en doorgroeimogelijkheden hebben. Joselyn: ‘Vraag regelmatig naar de behoeften en verwachtingen van je werknemers en zorg voor een uitdagende werkplek met duidelijke ontwikkelingsmogelijkheden. Dit voorkomt dat voordelen slechts tijdelijke lokkertjes zijn en het versterkt duurzame werktevredenheid en loyaliteit.’

 

3. Focus op mentale gezondheid en groei

Bijna de helft van Gen Z ervaart burn-outsymptomen door een intense werkomgeving, blijkt uit onderzoek van TNO. Deze druk draagt bij aan hun reputatie als de 'parttimegeneratie' waarbij velen worstelen met de balans tussen werk en privé. Joselyn vertelt: ‘Creëer een werkomgeving die open gesprekken over mentale gezondheid aanmoedigt en bied ruime mogelijkheden voor welzijnsprogramma’s zoals coaching.’

Gen Z hecht ook veel waarde aan persoonlijke groei. Joselyn adviseert om hier echt in te investeren: ‘Bied trainingen, opleidingen en diverse projecten aan om hun ontwikkeling te ondersteunen, naast hun standaard werkzaamheden. Zorg ervoor dat hun taken uitdagend blijven. Regelmatige gesprekken over carrièremogelijkheden en wederzijdse verwachtingen dragen bij aan het versterken van hun betrokkenheid, loyaliteit en vertrouwen in de werkgever.’

Meer weten over het verbeteren van de mentale gezondheid van je werknemers?

4. Zet duurzaamheid en diversiteit voorop

Uit de Waarde van Werk Monitor 2021 blijkt dat generatie Z het belangrijker vindt dan andere generaties dat hun baan nuttig is voor de samenleving en bijdraagt aan het oplossen van sociale, maatschappelijke of milieuproblemen. Joselyn adviseert om in gesprek te blijven met je medewerkers. ‘Laat zien hoe jouw organisatie bijdraagt aan de samenleving en luister naar de wensen en ideeën van jouw medewerkers. Speel ook in op groene arbeidsvoorwaarden. Denk hierbij aan budget om je huis te verduurzamen, extra vakantiedagen voor werknemers die kiezen voor een duurzame vakantie of een fiets van de zaak. Dit versterkt zowel je maatschappelijke impact als de betrokkenheid van je medewerkers.’

Wil je ook actief aan de slag met het werven van jongere medewerkers?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl