Zo ziet goed werkgeverschap er uit: mensen staan op de wachtlijst om op deze plek te werken

Het terras van restaurant Centraal Baarlo (in, zoals de naam al suggereert, het Limburgse dorpje Baarlo) werd vorig jaar verkozen tot beste terras van Nederland. Maar die prijs is niet het enige wat dit café bijzonder maakt. Er zijn namelijk zo veel mensen die er in de bediening of in de keuken willen werken, dat er een heuse wachtlijst is ontstaan. Eigenaar Jeroen Elderhorst vertelt hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen.
Waar veel horecazaken in Nederland kampen met personeelstekorten, is het eigenaar Jeroen Elderhorst gelukt om een werksfeer te creëren die werknemers aantrekt én behoudt.‘ Wij kunnen niet zonder mensen. Voor mij is dat altijd het belangrijkste geweest’, legt hij uit. ‘Goede mensen moet je koesteren. Daarom hebben we vrij snel gerealiseerd dat we daar tijd in moesten steken’, vertelt Jeroen.
Goed personeel moet je koesteren
‘Op mijn veertiende begon ik als afwasser en ik herinner me die dag nog heel goed,’ zegt hij. ‘De horecawereld vond ik zo magisch. Toen ging het vlammetje al branden’. Acht jaar geleden begon Jeroen zijn eigen café, met een duidelijk doel voor ogen: een gezellig horecabedrijf met veel hout, ronde tafels en een groot terras, waar mensen graag komen maar ook graag werken.
Dat betekende ook dat Jeroen vanaf het begin investeerde in één plek, die langzaam maar zeker uitgroeide tot het huidige formaat. ‘Sommige horeca-ondernemers starten graag veel nieuwe concepten, waar ze dan steeds even druk mee zijn en dan weer verder gaan. Ik wilde een bedrijf waarbij ik betrokken zou blijven.’ Er werken inmiddels 85 mensen bij Centraal Baarlo, waarvan 22 in vaste dienst.
‘Als mensen echt op hun gemak zijn en fouten durven te maken, dan ontstaan er parels’
Het geheim van zijn succes vat Jeroen samen in één woord: vertrouwen. ‘Het is belangrijk om werknemers een thuisgevoel te geven. Want als mensen echt op hun gemak zijn en fouten durven te maken, dan ontstaan er parels.’
Deze filosofie betekent dat Jeroen bewust veel verantwoordelijkheid aan zijn medewerkers geeft. ‘In de horeca zie ik heel vaak dat mensen het heel lastig vinden om los te laten. Maar door verantwoordelijkheid te durven geven, kunnen mensen zich echt ontplooien.’
Net als Centraal Baarlo goede krachten behouden met goed werkgeverschap?

Sneakerbonus
Jeroen wil graag dat zijn werknemers zich goed voelen, ook buiten het werk. ‘Ik wil dat het café een plek is waar iemand zich thuis voelt. Dat de medewerkers worden gezien en dat ze een goede werk-privé balans hebben. Maar ook een omgeving waar er wordt gestuurd op een gezonde leefstijl. Ik wil niet dat iemand hier heel veel overwerkt of dagen achter elkaar friet en snacks eet.’
Dit probeert Jeroen te bereiken met concrete arbeidsvoorwaarden, zoals het sponsoren van sportschoolabonnementen en het organiseren van bootcamp-lessen. Ook voert hij regelmatig gesprekken met zijn medewerkers, om ze te coachen en te praten over hun persoonlijke wensen en ambities.
En om een hechte ploeg te smeden, organiseert hij teamuitjes. Toen Centraal Baarlo de prijs voor het beste terras won, nam hij zijn vaste medewerkers mee naar Lissabon. ‘Drie dagen lang onbeperkt eten, drinken, cultuur snuiven en vooral genieten met elkaar.’ Maar er zijn ook structurele extraatjes die worden aangeboden. Voor jonge medewerkers die op het terras werken, heeft hij bijvoorbeeld een zogenaamde sneakerbonus van zo’n 120 euro in het leven geroepen. ‘Het idee is dat ze na een zomer hard werken, waardoor hun sneakers kapot gelopen zijn, nieuwe schoenen kunnen kopen.’
‘Als je constant bezig moet zijn met klachten van ontevreden of gefrustreerde gasten, word je daar als medewerker niet vrolijk van’
Structuur en organisatie
Werkgeluk creëren betekent ook zorgen dat stressvolle momenten, zoals die er onvermijdelijk zijn in een goedlopend horecabedrijf, beheersbaar blijven. ‘Als je constant bezig moet zijn met klachten van ontevreden of gefrustreerde gasten, word je daar als medewerker niet vrolijk van’, zegt Jeroen.
Daarom investeerde hij in de juiste infrastructuur, apparatuur en voorraad. Dat voorkomt dat er tijdens piekmomenten bonnetjes kwijtraken of dat de wijnglazen ineens op zijn. Daarnaast zorgt hij ervoor dat elke werknemer duidelijke vaste taken heeft. ‘Iedereen moet weten wat-ie moet doen. Mensen houden van overzicht, dat ze weten wat er van ze verwacht wordt.’
Ook heeft Centraal Baarlo een open communicatiecultuur. Als er tijdens het drukst van de dag iets misgaat, of als iemand tijdens een stressvol moment uitvalt naar een collega, dan wordt er over gepraat. ‘Bij ons moet alles die avond gelijk uitsproken worden. Dat haalt vaak gelijk de angel eruit. Problemen of frustratie mogen niet mee naar huis genomen worden.'
Loslaten en vertrouwen
Het resultaat van deze aanpak spreekt voor zich. ‘Het begint nu toch wel uniek te worden hoe goed wij mensen kunnen behouden. We hebben weinig verloop, en als het door de groei nodig is, kunnen we altijd wel nieuwe mensen vinden.’
Jeroen’s advies voor andere werkgevers is helder: ‘Het kunnen loslaten en vertrouwen durven geven. Echt, echt vertrouwen geven.’ Daarbij geeft hij het goede voorbeeld door zelf ook geen eindeloze dagen te maken. ‘De werk-privébalans die ik voor medewerkers belangrijk vind, vind ik voor mezelf ook heel belangrijk.’
Voor de manier waarop hij zijn bedrijf runt bestaat geen blauwdruk, zegt Jeroen. Maar de principes zijn wel overdraagbaar: investeren in vertrouwen, structuur creëren en aandacht hebben voor het welzijn van medewerkers.
Moeite om personeel aan je bedrijf te binden?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl