Aafje Hulpthuis betrekt horecamedewerkers
Eind vorig jaar werd Aïny Spalburg, recruiter bij Aafje Hulpthuis, onverwacht door UWV gebeld. Of ze wilde nadenken over de collegiale inleen van horecamedewerkers, die als gevolg van de aanhoudende coronacrisis werkloos waren geraakt.
Spalburg: ‘Ik vond het een geweldig idee. Wij konden extra handen gebruiken en voor de tijdelijk werkloze horecamedewerkers was het ook een uitkomst. Veel werkgevers schieten bij het idee dat je ineens personeel van buiten moet betrekken vaak in een kramp. Kan dat wel? Hoe moet ik dat administratief regelen? Maar bij Aafje zeiden we meteen: doen! Zo moeilijk kan het toch niet zijn?’
Aafje Hulpthuis verzorgt de huishoudelijke ondersteuning aan huis bij ongeveer 11.000 klanten met een WMO-indicatie en is actief in Rotterdam, Dordrecht en omstreken. De organisatie telt ruim 1.700 medewerkers.
Inmiddels zijn vijf mensen die in de horeca werkten aan de slag gegaan: twee koks en drie horecamedewerkers die noodgedwongen niet kunnen werken in de keuken en de bediening, en op de fiets naar klanten van Aafje Hulpthuis afreizen. Als hulp in de huishouding voor ouderen, gehandicapten (fysiek en mentaal) en chronisch zieken.
Overeenkomsten met horeca
‘Er zijn veel overeenkomsten tussen ons werk en werken in de horeca’, zegt Spalburg. ‘Het zijn beide dienstbare beroepen die empathie vergen. Bovendien is het zwaar werk en vereist het een bepaald arbeidsethos. Je moet de handen uit de mouwen steken, een doener zijn. Nou, dat ze zijn in de horeca wel gewend.’
Natuurlijk, zegt Spalburg, dienen de instromers wel aan een aantal criteria te voldoen. Een ervan is het bezit van een fiets. ‘Liever de fiets dan een auto of openbaar vervoer. De medewerkers moeten echt op tijd bij de klant zijn en dat gaat beter op de fiets.’ Een ander is dat de medewerker parttime inzetbaar dient te zijn en doordeweeks minimaal drie dagdelen tussen 09.00 en 17.00 uur aan het werk moet kunnen.
De belangrijkste maatstaf ligt op het psychologische vlak. ‘Je komt bij mensen thuis en moet dus geen schroom hebben contact te maken. Onze klanten zien misschien één keer per week een mantelzorger of wijkverpleegster en mogen als gevolg van corona geen bezoek ontvangen. Soms hebben ze helemaal geen familie meer.
‘Sommigen verkeren nog in een rouwfase door het verlies van een dierbare. Zoals de meneer die altijd een foto van zijn overleden echtgenote naast zich op de bank heeft. Soms hebben mensen een slechte gezondheid, een handicap of zijn ze niet in staat hun leefruimte te onderhouden. Een kopje koffie tijdens de twee, drie uur dat je daar aan het werk bent is voor veel mensen hun enige contact met de buitenwereld. Dan is een luisterend oor net zo belangrijk als een gedweilde vloer en gelapte ramen.’
Heldere instructie
In december 2020 begonnen de eerste horecamedewerkers met hun nieuwe, tijdelijke werkzaamheden en volgens Spalburg ‘werkt het fantastisch.’ De medewerkers krijgen eerst een persoonlijk gesprek. Zaken die aan de orde komen zijn onder meer empathisch vermogen, hoe sociaal is iemand, affiniteit met de doelgroep en communicatieve en sociale vaardigheden. Andere punten zijn eventuele allergie voor huisdieren en bezwaar tegen roken. En: heeft iemand ervaring in de schoonmaak?
Spalburg: ‘Op de Aafje App is vervolgens hun rooster te zien. Bovendien maken we gebruik van een ondersteuningsplan dat in een map bij de klant thuis is te vinden. Daarin lezen zij welke werkzaamheden er verricht moeten worden."
‘Ik zou tegen andere werkgevers willen zeggen: kijk of je van deze in- en uitleenmogelijkheid gebruik kunt maken. Je stelt met drie partijen een modelovereenkomst op: de werkgever van wie je leent, de werkgever die het personeel tijdelijk betrekt en de medewerker zelf.’
Volgens Spalburg zijn de klanten van Aafje meer dan tevreden. ‘Onze nieuwe collega’s scoren hoog als het gaat om klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid en empathie. Ze zijn enorm toegewijd, horen we steeds terug. En ze werken keihard. Eerlijk: ik zou ze allemaal in dienst willen nemen. Het is uiteraard wel zo dat de uitlenende werkgever zijn personeel weer terug kan halen. Het is immers bedoeld als tijdelijke oplossing voor beide partijen. Maar als de cisis aanhoudt zijn deze medewerkers bij ons altijd welkom. Want we hebben niets dan lof voor de nieuwe collega’s en hun inzet!’
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl