Interview

Solliciteren in 2025: dit moet je weten

‘De focus ligt nu meer op een eerste kennismaking’

Formele sollicitatiebrieven en traditionele cv’s? Die tijd is voorbij. Solliciteren gaat tegenwoordig vaak op een andere manier. De arbeidsmarkt is in beweging door digitalisering en een tekort aan personeel. Dit biedt jou als werkzoekende nieuwe kansen, maar vraagt ook om een frisse aanpak. Hoe val je op als kandidaat? Ontdek vijf trends die je helpen bij het vinden van een passende baan.

1. AI als jouw nieuwe sollicitatie-assistent

Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in het wervingsproces. Bedrijven gebruiken AI-tools om kandidaten te vinden en cv's te analyseren. Zorg dat je online profiel, zoals LinkedIn, up-to-date is. Maak je ervaring en vaardigheden goed zichtbaar. Adviseur werk en sollicitatietrainer Marscha van Dongen: ‘AI kan je helpen bij het maken van een eerste versie van je cv en motivatiebrief. Pas de tekst wel altijd aan naar je eigen woorden. Daarnaast kan je het ook gebruiken om vacatureteksten te analyseren en jouw vaardigheden te matchen met de functie-eisen. Zo solliciteer je gerichter en heb je meer kans op succes.’

 

2. Solliciteren via nieuwe media

De oude sollicitatiemethoden maken plaats voor nieuwe mogelijkheden. Je komt steeds vaker in contact met bedrijven via WhatsApp, videogesprekken of open dagen. De focus ligt nu meer op een eerste kennismaking en minder op uitgebreide documenten zoals een lange motivatiebrief of volledig cv. ‘In sommige branches is het zelfs al heel normaal om een filmpje in te sturen waarin je over jezelf vertelt,’ zegt Marscha.

Voor een Whatsapp-sollicitatie: controleer eerst je profielfoto, status en informatie op professionaliteit. Schrijf korte berichten, maar maak altijd hele zinnen. Gebruik geen emoji’s. Reageer snel (binnen enkele uren), maar heb geduld als je wacht op antwoord van de werkgever. Je kunt WhatsApp ook op je computer gebruiken. Dat typt vaak makkelijker.

Het eerste gesprek vindt tegenwoordig vaak online plaats, afhankelijk van de branche en functie. Marscha adviseert: ‘Bereid je voor op zo’n videogesprek alsof het een fysiek gesprek is. Begin met het voorbereiden van een krachtige elevator pitch waarin je jezelf kort en bondig presenteert. Zorg dat je er netjes en professioneel uitziet: draag passende kleding, kies een rustige achtergrond, zorg voor goede belichting en zet je camera op ooghoogte of iets hoger voor een mooie hoek. Oefen moeilijke vragen vooraf. Zo sta je minder snel voor verrassende vragen en maak je een goede eerste indruk.’

Videosollicitatie? Je lichaamstaal zegt alles!

3. Referral recruitment

Je netwerk is goud waard. Referral recruitment, ofwel werven via tips van medewerkers, wordt steeds belangrijker. Uit recent onderzoek van Werf& blijkt dat veel bedrijven een groot deel van hun nieuwe medewerkers op deze manier vinden. Werkgevers maken hier vaker speciale programma’s voor. Ze belonen medewerkers die goede nieuwe collega’s aandragen.

Als werkzoekende kun je hier slim op inspelen door actief te netwerken. Marscha raadt aan: ‘Gebruik LinkedIn en andere platforms om je netwerk te vergroten. Hier komt die elevator pitch van eerder weer goed van pas. Laat je netwerk weten dat je openstaat voor nieuwe kansen.’

Het blijkt dat niet (alleen) je naaste contacten, maar juiste mensen die je minder goed kent vaak het meest waardevol zijn. Denk aan oude bekenden, oud-collega’s, of contacten uit eerdere opleidingen of vrijwilligerswerk. Deze grotere kring van contacten levert vaak de beste nieuwe kansen op. Begin klein’, zegt Marscha. ‘Vraag iemand uit deze kring om een kop koffie te drinken. Elk contact kan leiden tot goede tips of zelfs uitnodigingen voor interessante banen. Zie het als een proces waarbij je stap voor stap je doelen bereikt.’

 

4. Vaardigheden boven diploma’s

Wat je aan ervaring en skills in huis hebt, wordt steeds belangrijker dan welke diploma’s je hebt. Werkgevers zoeken naar talenten die ze direct kunnen inzetten, zoals creativiteit, probleemoplossend vermogen en technische skills. Zorg ervoor dat je cv laat zien wat jij kunt bijdragen. Heb je vrijwilligerswerk of stages gedaan? Ook die ervaring is interessant voor een werkgever en kan je onderscheiden van andere kandidaten. ‘Een manier om dit goed te laten zien aan werkgevers is om te werken met een vaardigheden-cv. Hiermee breng jij je talenten en vaardigheden goed in kaart, ook als je geen opleiding hebt afgerond.’

Het is belangrijk om jezelf te laten zien zoals je bent. Zo vind je een baan die ook echt bij je past. Marscha: ‘Focus op je sterke punten en wees niet bang om je zwakke punten te benoemen als hiernaar gevraagd wordt. Vertel bijvoorbeeld hoe je soms te ver gaat in je sterke punten. Hierdoor kom je niet alleen eerlijk en authentiek over, maar het laat ook zien dat je zelfkennis hebt. Bovendien helpt het je te onderzoeken of de baan en het bedrijf echt bij jou passen.’

 

5. Hybride werken: het nieuwe normaal

De hele week op kantoor werken: we kunnen het ons haast niet meer voorstellen. Hybride werken staat hoog op het wensenlijstje van veel werknemers, maar werkgevers zoeken ook naar de juiste balans. In 2025 veranderen kantoren steeds meer in ontmoetingsruimtes om samen te werken.

Als hybride werken ter sprake komt tijdens je sollicitatie, wees dan voorbereid. Denk na over hoe jij productief kunt zijn, zowel thuis als op kantoor. Marscha: ‘Benadruk je digitale vaardigheden, zoals goed online samenwerken en communiceren via platforms als Teams of Zoom. Toon ook interesse in hoe het bedrijf hybride werken aanpakt. Wees flexibel en toon begrip voor de behoeften van het bedrijf. Bereid dit onderwerp goed voor, net zoals je salarisonderhandelingen voorbereidt.’

Hoe blijf je interessant voor werkgevers?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl

Meer over