Interview

Op zoek naar werk? Wees online vindbaar en mis geen kansen

Portret van Sharlain Norden, zij vertelt hoe je online vindbaar kunt zijn voor werkgevers
Jean-Pierre Jans | Beeldredaktie
'Recruiters zoeken op sociale media naar kandidaten'

‘Als je serieus mee wilt spelen op de arbeidsmarkt, moet je vindbaar zijn op sociale media. Liefst op LinkedIn, Facebook én Instagram’. Dat is het advies van Sharlain Norden. Zij helpt als trainer en coach bij UWV werkzoekenden aan werk. ‘Veel gebeurt online en LinkedIn is de nummer één als het gaat om werk vinden. Meer nog dan vacaturesites. Want recruiters en werkgevers weten dat kandidaten op een vrij moment eerder op hun eigen sociale kanalen scrollen, dan op een vacaturesite. Dáár zoeken ze dus naar mensen.’

Over Sharlain

Naam: Sharlain Norden
Werk: Adviseur Intensieve Dienstverlening
Bedrijf: 3 jaar werkzaam bij UWV
Opleiding: Studeerde Human Resource Management

Zorg als werkzoekende dat je te vinden bent

‘Werkgevers en recruiters kijken als eerste in hun eigen fysieke en online netwerk en gebruiken systemen gericht op het recruiten van kandidaten. Zulke systemen checken bijvoorbeeld LinkedIn en met hun recruitersaccount kunnen ze heel gericht zoekopdrachten uitzetten en geschikte kandidaten opsporen. Zoek je werk? Zorg er dan voor dat je online aanwezig bent, anders vinden werkgevers je dus niet. Je legt het dan echt af tegen kandidaten die online wél vindbaar zijn.’   

 

‘Wees écht actief op sociale media, zo kom je hoger in de zoekmachines terecht’

 

Actief duimpjes uitdelen en reageren

Het is slim om écht actief te zijn op je sociale kanalen. Sharlain: ‘En daarmee bedoel ik: actief liken en reageren. Dan pikken LinkedIn, Facebook en Instagram je account op. Laat je netwerk zien dat je er bent. Laat weten welke zaken je interessant vindt en waar je een mening of vraag over hebt, of waar je een reactie op wilt geven. Zo houd je het algoritme als het ware ‘wakker’ en kom je hoger in de zoekmachines terecht. Als je een goed en volledig profiel hebt, maar je bent niet actief, dan ben je helaas alsnog niet voldoende vindbaar.’

Alle tips en trucs van Linkedin leren?

Doe dit vooral niet op de sociale kanalen:

  1. Bluffen, want op termijn val je door de mand. Wees eerlijk en blijf altijd dicht bij jezelf.
  2. Negatieve verhalen vertellen over je vorige baan of werkgever. Hiermee maak je geen goede indruk.
  3. Een ‘koude’ uitnodiging sturen via LinkedIn, Facebook of Instagram. Zet er altijd een persoonlijk berichtje bij, dit draagt bij aan je gunfactor.

Breng de basis van je sociale accounts op orde

Een goed begin is het halve werk. Dit geldt ook voor je LinkedIn-, Facebook- en Instagram-accounts. Sharlain: ‘Maak de basis op orde, dit begint bij een goede foto. Geen selfie, geen vakantiefoto, maar liefst een foto tegen een neutrale achtergrond, zoals een muur. Deze hoeft overigens niet gemaakt te zijn door een fotograaf. Google jezelf ook even, zodat er geen foto’s oppoppen waarvan je liever niet hebt dat je toekomstige werkgever deze ziet. Kijk dus kritisch naar wat je wel en niet online wilt delen.’
 

Breng je netwerk in kaart

Ongeveer 70% van de vacatures wordt vervuld door online en fysiek netwerken. Breng daarom je netwerk nauwkeurig in kaart en probeer het uit te breiden. Bijvoorbeeld door op sociale media te linken met mensen die je kent van het schoolplein, de sportclub, kerkgemeenschap, vroegere bijbaantjes, oud-collega’s en mensen vanuit je jeugd. Sharlain: ‘Als ze eenmaal in je online netwerk zitten, kun je voorstellen om laagdrempelig een kopje koffie te drinken en bij te praten. Waarbij je aangeeft dat je werk zoekt. Zo kun je zaadjes planten, die je later mogelijk kunt oogsten.’

Facebook en Instagram inzetten voor het vinden van werk? Zorg er dan voor dat:

  • je een representatieve profielfoto hebt én dat alle foto’s waarvan je niet wilt dat je toekomstige werkgever deze ziet verwijdert (of verbergt).
  • alle functietitels die relevant zijn voor je toekomstige baan, zichtbaar maakt op je accounts.
  • je een volledig ingevuld profiel hebt.
  • je je netwerk uitbouwt door te connecten met mensen in functies die jou aanspreken, of met bedrijven waar je graag wilt werken.
  • je de hashtags #solliciteren en #vacatures volgt.
  • je een post maakt waarin je jezelf presenteert op een manier die bij je past, die uitlegt wat je zoekt en waarom jíj die topper bent waarmee mensen samen ‘moeten’ werken.
Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl