Interview

Ontwikkel je klantgerichtheid en vergroot je baankansen

'Laat zien dat je de vaardigheid in de praktijk beheerst'

Werkgevers letten steeds meer op soft skills – de persoonlijke kant - van sollicitanten, zo blijkt uit UWV-onderzoek. Klantgerichtheid is zo’n soft skill die werkgevers graag zien bij (nieuwe) collega’s. Maar wat houdt klantgerichtheid precies in? Waarom vinden werkgevers het belangrijk? En hoe ontwikkel je deze vaardigheid? Loopbaanadviseur Toto Marcos Dissanguluca deelt zijn tips.

Toto in het kort

Naam: Toto Marcos Dissanguluca

Werk: Loopbaanadviseur Leerwerkloket Twente

Opleiding: Human Talent Development

Wat is klantgerichtheid?

‘Als je klantgericht bent, zie je waar klanten behoefte aan hebben en speel je daarop in’, legt Toto uit. ‘Bijvoorbeeld een supermarktmedewerker die de boodschappen van een klant naar de auto brengt. Of een recruiter die een sollicitant doorschuift naar een functie waar de sollicitant zelf niet aan had gedacht, maar die beter past.’

 

Waarom is klantgerichtheid belangrijk?

Klantgerichtheid is een belangrijke persoonlijke vaardigheid. Dat heeft volgens Toto verschillende redenen. ‘Klantgerichtheid zorgt voor klanttevredenheid. En tevreden klanten zijn goed voor een bedrijf. Die komen terug om een product te kopen, en blijven trouw aan een organisatie. Soms worden ze zelfs ambassadeur van een organisatie en brengen nieuwe klanten binnen. Daarnaast zijn klantgerichte mensen vaak sociaal en meelevend, dat maakt het fijn om met hen samen te werken.’

 

Hoe toon je je klantgerichtheid aan?

Werkgevers willen graag voorbeelden horen waaruit je klantgerichtheid blijkt. Laat het zien op je cv en bereid je voor als je een sollicitatiegesprek hebt. Toto: ‘Op je cv kun je je klantgerichtheid noemen in een korte omschrijving van jezelf. Bedenk voorafgaand aan het sollicitatiegesprek situaties waarin je klantgerichtheid hebt laten zien. Hoe heb jij je in een klant verplaatst? Wat heb je voor die klant gedaan? Welke extra stap heb je gezet om de klant te helpen? Maak het concreet. Vertel hoe je achter de wens van een klant kwam en welke vragen je hiervoor stelde.’

 

‘Klantgerichtheid zorgt voor klanttevredenheid, en dat is belangrijk voor een werkgever’

 

Blijf je soft skills ontwikkelen

Een diploma is geen bewijs dat je bepaalde soft skills – zoals klantgerichtheid - hebt. ‘Diploma’s laten zien wat je gedaan hebt, maar niet wat je kunt. Daarom is het belangrijk om te laten zien dat je de vaardigheid in de praktijk beheerst en dat je je best doet je te blijven ontwikkelen.’

Toto in het kort

Naam: Toto Marcos Dissanguluca

Werk: Loopbaanadviseur Leerwerkloket Twente

Opleiding: Human Talent Development

3 tips om klantgerichter te worden

De één is vanuit zichzelf klantgerichter dan de ander. Maar iedereen kan deze vaardigheid verder ontwikkelen. Toto geeft je 3 tips om te werken aan je klantgerichtheid.

  1. Begin met zelfonderzoek
    ‘Onderzoek eerst waar jij vindt dat je krachten en valkuilen liggen. Bedenk voorbeelden van situaties waarin je klantgerichtheid hebt laten zien. ‘Blijf jezelf vragen stellen. Hoe kan ik aan mezelf werken, zodat ik mijn klanten beter kan helpen? Maar ook: wat had ik anders kunnen doen? En hoe?’
  2. Vraag om feedback
    Vraag je omgeving om feedback. Vrienden, familie en (oud-)collega’s zien misschien krachten en valkuilen die je zelf niet ziet. 'Vraag ze: waarin kan ik me ontwikkelen?’
  3. Volg een training of cursus
    Werk aan je klantgerichtheid door een training of opleiding te volgen. ‘UWV biedt verschillende online trainingen aan om aan je vaardigheden te werken. Zo is er een training waarbij je ontdekt waar je goed in bent en hoe je die competenties kunt gebruiken.’

Meer vaardigheden die werkgevers belangrijk vinden

Klantgerichtheid is 1 van de 6 vaardigheden die werkgevers graag zien bij werknemers, zo blijkt uit UWV-onderzoek. We vertellen je meer over de andere 5 soft skills die zij belangrijk vinden in dit artikel.

3 tips om klantgerichter te worden

De één is vanuit zichzelf klantgerichter dan de ander. Maar iedereen kan deze vaardigheid verder ontwikkelen. Toto geeft je 3 tips om te werken aan je klantgerichtheid.

  1. Begin met zelfonderzoek
    ‘Onderzoek eerst waar jij vindt dat je krachten en valkuilen liggen. Bedenk voorbeelden van situaties waarin je klantgerichtheid hebt laten zien. ‘Blijf jezelf vragen stellen. Hoe kan ik aan mezelf werken, zodat ik mijn klanten beter kan helpen? Maar ook: wat had ik anders kunnen doen? En hoe?’
  2. Vraag om feedback
    Vraag je omgeving om feedback. Vrienden, familie en (oud-)collega’s zien misschien krachten en valkuilen die je zelf niet ziet. 'Vraag ze: waarin kan ik me ontwikkelen?’
  3. Volg een training of cursus
    Werk aan je klantgerichtheid door een training of opleiding te volgen. ‘UWV biedt verschillende online trainingen aan om aan je vaardigheden te werken. Zo is er een training waarbij je ontdekt waar je goed in bent en hoe je die competenties kunt gebruiken.’

Wil je weten hoe je op je cv je vaardigheden laat zien?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl

Meer over