Interview

Zo help je je medewerker re-integreren na kanker: vijf tips uit de praktijk

In juli 2021 werd bij Nanda Muijser, Clinical Trial Assistant bij het Prinses Máxima Centrum, borstkanker geconstateerd. Inmiddels is Nanda hersteld en weer volledig aan het werk. Haar re-integratie ervaarde ze als heel positief, wat mede te danken is aan de support en begeleiding van leidinggevende Karolien Makkink. Nanda en Karolien delen hun ervaring en de belangrijkste tips.

1. Re-integratie na kanker verloopt vaak grilliger dan andere trajecten

Voor leidinggevende Karolien Makkink was het de eerste keer dat een medewerker in haar team een kankerdiagnose kreeg, maar ze besefte meteen dat dit anders zou zijn dan andere ziekte- en re-integratietrajecten. ‘Met een kankerdiagnose is de toekomst onzeker. Je weet niet hoe de ziekte zich ontwikkelt, hoe de behandelingen aanslaan.’ Daarom schakelde Karolien de hulp van Re-turn in. ‘Re-turn is gespecialiseerd in re-integratietrajecten van medewerkers met kanker en weet hoe grillig re-integratie na kanker kan verlopen. We hebben veel gehad aan hun begeleiding en advies.’

 

2. Ruimte voor terugval belangrijk bij re-integratie medewerker na kanker

Een belangrijk advies was: niet te snel opbouwen. ‘Soms wilde ik te snel gaan, en moesten Karolien en Re-turn me afremmen’, vertelt Nanda. Voor Karolien, als leidinggevende, was het niet altijd even makkelijk om in te schatten wanneer ze Nanda’s inschatting moest volgen of haar juist moest afremmen. Tijdens dit traject leerde Karolien hoe belangrijk het is om ruimte in te bouwen voor die onvoorspelbaarheid en niet blindelings de regels en richtlijnen te volgen. ‘De regels zijn er niet voor niets. Maar ik vind dat je als leidinggevende soms een beetje stout moet zijn in het opzoeken van de ruimte binnen de regels als de situatie daarom vraagt. Daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat.’

3. Afgebakende, nuttige taken helpen bij opbouwen van belastbaarheid

Een ander belangrijk element voor het succes van het re-integratietraject was het hebben van afgebakende taken, deelt Nanda. ‘Ik kreeg afgebakende taken waar geen tijdsdruk op zat. Daardoor kon ik rustig opbouwen gaandeweg ervaren hoe dat ging.’ ‘Maar wel taken die bij haar eigen functie horen’, vult Karolien aan. ‘Soms zie je dat mensen tijdens hun re-integratie werkzaamheden doen die niks te maken hebben met hun daadwerkelijke functie. In sommige gevallen kan het niet anders, maar dan is het lastiger terugkomen in het werk.’

 

4. Contact houden met werk kan helpen bij herstel

Tijdens haar behandelingen en re-integratie is Nanda grotendeels blijven werken. ‘Ik wilde niet thuis op de bank zitten met mijn ziekte. Alleen tijdens het meest intensieve gedeelte van het traject ben ik een tijdje helemaal uit de running geweest. Maar ook toen had ik veel contact met Karolien en met collega’s. Dat heeft me enorm geholpen om positief te blijven en mij gesteund te voelen tijdens het behandeltraject.’

Wat kun je doen om de re-integratie van je medewerker te laten slagen?

5. Openheid zorgt voor duidelijkheid

Een tip die Nanda en Karolien graag aan anderen in eenzelfde situatie willen meegeven is: wees open. Nanda: ‘Ik wilde het nieuws met de collega’s delen, maar vond het ook spannend om te vertellen. Dus heeft Karolien het team op de hoogte gesteld via een mail. En ik ben heel blij dat ik voor die openheid heb gekozen, want de enorme steun en betrokkenheid die ik daarna van collega’s kreeg, heeft me enorm goed gedaan.’ Andersom was het voor de collega’s ook prettig om te weten wat er gaande was en wat de afspraken waren over Nanda’s uren en belastbaarheid, vertelt Karolien.

Meer tips en informatie over het begeleiden van een medewerker met kanker?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl

Meer over