Interview

Optimaliseer onboarding: een sterke start voor nieuwe medewerkers

‘Het sociale aspect speelt een grote rol in hoe snel iemand zich thuis voelt’

Voordat de eerste werkdag aanbreekt, begint de onboarding van een nieuwe medewerker al. ‘Het is daarom belangrijk om ruim van tevoren een programma op te stellen,’ adviseert arbeidsmarktadviseur bij UWV Freek Kalkhoven. ‘Er zijn apps die dit proces kunnen ondersteunen. Bepaal van tevoren wie de nieuwe medewerker gedurende de eerste maanden gaat begeleiden. De begeleider zorgt dat iemand de nieuwe medewerker op de eerste dag verwelkomt en plant kennismakingsgesprekken met de collega’s in.’

1 week van te voren: voorproefje

Goede communicatie met de nieuwe medewerker is cruciaal. ‘Stuur een paar dagen voor de startdatum een welkomstmail met daarin duidelijke informatie over waar de medewerker zich moet melden, wie de begeleider zal zijn, en een globaal overzicht van de eerste week,’ stelt Freek voor. ‘Het toevoegen van verhalen van medewerkers of video's over de organisatie kan de nieuwe medewerker alvast een voorproefje geven van de bedrijfscultuur.’

Wat is onboarding?

Onboarding is het proces waarbij een organisatie nieuwe medewerkers kennis laat maken met het bedrijf. De letterlijke betekenis van onboarding is ‘aan boord stappen’. Daarbij draait het niet alleen om het snel en praktisch ingewerkt worden. Goede onboarding bestaat uit een gevarieerd onboarding programma dat enkele maanden beslaat. De nieuwe collega moet dezelfde taal gaan spreken, de bedrijfsvisie ademen en de weg weten in de nieuwe werkomgeving. En vooral: zich daar heel welkom en comfortabel bij voelen. Het is dé manier om de medewerker effectief in de organisatie op te nemen.

De eerste dag: een warm welkom

‘Op de eerste dag moeten alle praktische zaken, zoals een toegangspas, laptop en telefoon, klaarstaan én werken. Dan kan de nieuwe medewerker zich gelijk concentreren op het leren kennen van de organisatie en collega’s.’ Door een attentie aan te bieden kan de nieuwe medewerker zich zeer welkom voelen. ‘Nodig de nieuwe collega ook gelijk uit voor teamactiviteiten. Het sociale aspect speelt een grote rol in hoe snel iemand zich thuis voelt.’

De eerste week: open en eerlijke gesprekken

Een veelvoorkomende reden waarom nieuwe medewerkers een organisatie verlaten, is dat de werkelijkheid niet overeenkomt met hun verwachtingen. Freek: ‘Wees daarom vanaf het begin duidelijk over de concrete taken van de nieuwe medewerker. Hoe lang duurt het om goed ingewerkt te raken, en wat als dit niet volgens plan verloopt? Mogelijk zijn er bepaalde karaktereigenschappen van de nieuwe medewerker om rekening mee te houden. Houd open en eerlijke gesprekken aan het begin van de inwerkperiode, en blijf gedurende de eerste periode regelmatig in gesprek om vinger aan de pols te houden. Niemand heeft baat bij een onjuist beeld, of verwachtingen waar niet aan wordt voldaan.

Hoe behoud je goed personeel binnen je organisatie?

De eerste maand: begeleiding is essentieel 

Regelmatig overleggen met een begeleider, zoals een buddy of mentor, zijn essentieel. ‘Deze persoon moet voelen als een vertrouwenspersoon,’ legt Freek uit. ‘De medewerker moet vrij zijn om ervaringen te vertellen en vragen te stellen’ Daarnaast wordt de nieuwe medewerker wegwijs gemaakt in de bedrijfscultuur, inclusief de structuur, visie en ongeschreven regels. ‘Introduceer de medewerker in het zakelijke netwerk en wijs op arbeidsvoorwaarden en opleidingsmogelijkheden,’ voegt hij toe.

‘Een succesvolle onboarding zorgt niet alleen voor een goede start, maar legt ook de basis voor een duurzame relatie tussen je organisatie en je medewerker’ 

Na 3 maanden: evalueren is leren

Het onboardingproces is niet afgelopen na een paar dagen of weken. Meestal wordt een periode van 100 dagen aangehouden. Ook na deze periode is het belangrijk om goed in gesprek te blijven met je nieuwe medewerker. Het is nuttig om na 100 dagen terug te blikken en vooruit te kijken. Wat is er opgevallen? Hoe bevalt de organisatie? Zijn er afspraken over verdere ontwikkeling te maken? Evalueren is zeer waardevol om je onboardingprogramma te optimaliseren. ‘Een succesvolle onboarding zorgt niet alleen voor een goede start, maar legt ook de basis voor een duurzame relatie tussen je organisatie en je medewerker,’ besluit Freek.

Werkgevers verbeteren hun onboardingprogramma om personeel te behouden.

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl