Interview

Hoe Solar Sedum kan blijven doorgroeien in een krappe arbeidsmarkt

Solar Sedum is een groeiend bedrijf dat in alle opzichten duurzaam, verantwoordelijk en betrokken wil zijn. Ook als het gaat om het werven van personeel. Maar hoe pak je dat aan in een kraptemarkt?

In vier jaar tijd groeide Solar Sedum, een bedrijf gespecialiseerd in de aanleg van zonnepanelen gecombineerd met een groen sedumdak, van een eenmanszaak uit naar een onderneming met twintig man aan personeel en een groep van vijftien ZZP’ers die op vaste basis worden ingezet. Een flink avontuur, dat volgens mede-eigenaar Daan Zaat minder glamourous is dan het van buitenaf lijkt. ‘Als klein bedrijfje met weinig personeel ben je heel intensief met elkaar bezig. Je weet waar mensen tegenaan lopen, dus het is makkelijk om een beeld te krijgen van de obstakels. Maar als je in korte tijd veel mensen aanneemt en flink doorgroeit, dan heb je niet meer de capaciteit om overal bij betrokken te zijn. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee.’

 

HR processen bij een groeiend bedrijf

Het opzetten van HR processen bleek een noodzakelijke stap om iedereen te blijven spreken, zodat Daan en zijn mede-eigenaren Matthijs Bourdrez en Job Zaal alle werknemers blijven spreken en weten hoe het met iedereen gaat. ‘Een andere hobbel waar we nog mee bezig zijn, is dat we steeds meer mensen nodig hebben die bij ons komen werken. Voor het installeren van zonnepanelen en het aanleggen van sedum daken moet je bepaalde kennis en vaardigheden hebben, dus er staan consistent vacatures open voor een aantal functies. Maar het gaat bij ons niet alleen over wat je kunt, maar ook waar je voor staat. We zoeken bewust naar mensen van wie we zien dat ze bij onze waarden passen.’

'Veel mensen komen uit zichzelf bij ons aanwaaien, omdat ze werk zoeken met zingeving en impact'

Kernwaardes geven richting, ook bij werving

Solar Sedum heeft als overkoepelend doel om een brede duurzame impact te maken. ‘Duurzaamheid gaat verder dan alleen het milieu,’ zegt Daan. ‘Het is het totaalplaatje van de mensen die bij je bedrijf werken, de mensen die met jouw bedrijf in aanraking komen en het effect dat jouw bedrijf heeft in de omgeving. Om zoveel mogelijk impact te maken op al die vlakken, hebben wij drie kernwaardes opgesteld die bepalend zijn voor alle keuzes die wij als bedrijf maken: een passie voor duurzaamheid, verantwoordelijk willen zijn en betrokkenheid tonen. Aan de hand van deze punten profileren we ons als bedrijf, bepalen we onze bedrijfsvoering, beoordelen we onze werknemers en nemen we nieuwe mensen aan.’

Daan Zaat in gesprek met twee werknemers, Antal en Laila.

Werk met zingeving en impact trekt werkzoekenden aan

Dat klinkt in de huidige kraptemarkt als een onmogelijke opgave, maar het mes snijdt volgens Daan aan twee kanten. ‘Veel mensen komen uit zichzelf bij ons aanwaaien, omdat ze busjes van ons zien rijden, via-via van ons horen of ons zien op social media. De reden die ze geven waarom ze bij ons willen werken, is omdat ze werk zoeken met zingeving en impact. Wij sturen daar ook op aan door onze kernwaardes in onze marketing te verwerken. Dat is veel uittesten: wat werkt wel, wat werkt niet?

Op dit moment zijn we verschillende campagnes aan het testen waarmee we verschillende types mensen proberen aan te spreken, zodat we voldoende reacties krijgen op sollicitaties en de juiste mensen op de juiste plekken kunnen zetten. We houden bij hoe dat werkt en welke strategie we willen doorzetten zodat we het personeel krijgen dat het beste bij ons past. Het is niet zo dat we bergen mensen hebben om uit te kiezen, maar op zich gaat het bij ons vrij goed met het verkrijgen van nieuw personeel.’

Benieuwd hoe UWV je kan helpen met het vinden van personeel?

Er zijn heel veel manieren om personele vraagstukken op te lossen. Bekijk bijvoorbeeld eens onze 27 oplossingen voor werkgevers. Daarin noemen we ook manieren om nieuwe werknemers te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een leerwerktraject of een proefplaatsing. Liever rechtstreeks contact en hulp op maat? Neem hiervoor contact op met het werkgeversservicepunt bij jou in de regio.

Op zoek naar personeel?

Vijf tips voor werving

Ook op zoek naar personeel en benieuwd hoe je jouw manier van werven kan optimaliseren? Heleen Stoevelaar en Martijn Hemminga, specialisten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, delen hun vijf beste tips.

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl