De kracht van referral recruitment: zo zet je het in

Organisaties kiezen in deze veranderende arbeidsmarkt steeds vaker voor referral recruitment. En dat loont. Want medewerkers die zijn aangedragen door collega’s zijn doorgaans van hoge kwaliteit en blijven langer. Ook is deze vorm van werving een stuk goedkoper. Maar waar begin je? En hoe motiveer je medewerkers om mee te doen? Michael Boud, oprichter van dé Referral Specialist, deelt zijn expertise.
Wat is referral recruitment?
Referral recruitment houdt in dat medewerkers van een bedrijf kandidaten voor een vacature uit hun eigen netwerk aandragen. Michael legt uit: ‘Ik heb het altijd over via-via-werving. Medewerkers worden als ambassadeur van de organisatie ingezet om te kijken of ze toevallig iemand kennen die geschikt is voor een functie. En daar staat een vorm van waardering of beloning tegenover.’
Om referral recruitment te doen slagen moeten mensen zich wel geroepen voelen om in hun eigen netwerk te zoeken. ‘Iemand moet om te beginnen trots zijn op de organisatie waar diegene werkt, om hiervoor overtuigend en onder bekenden te werven. En het is belangrijk dat er waardering tegenover staat. Je moet medewerkers laten zien dat je hun hulp bij het wervingsproces niet voor lief neemt.’
Onder de aandacht komen met je vacature?
Een referral bonus
Die beloning hoeft niet per se een geldbonus te zijn, vertelt Michael. ‘Ik geef sowieso de voorkeur aan het woord waardering. En dat kan in de vorm van een geldbonus, maar dat kan ook een weekendje weg zijn of een directeur die persoonlijk langskomt om een bosje bloemen te geven.’ Michael is zelf vooral enthousiast over een puntensysteem als beloningsmethodiek. ‘Mensen verdienen punten als ze een inspanning leveren die kunnen worden verzilverd bij een webshop.’ De meest succesvolle referral programma’s belonen in fases, onderzocht Michael. Daaraan doen de meeste medewerkers mee. ‘De medewerkers worden direct beloond bij het aandragen van het cv, na het eerste gesprek, bij het tekenen van het contract en na de proeftijd.’
'Een beloning helpt, maar waardering tonen is belangrijker'
Een referral programma opzetten
Weten hoe je gaat belonen, is een belangrijke stap bij het opzetten van een referral programma. ‘Maar het kan een administratieve nachtmerrie worden als de infrastructuur niet goed is geregeld. Het is niet overzichtelijk genoeg om het op een kladje of in een Excel-bestand bij te houden. Dus als ik zo’n programma uitrol bij organisaties, zorg ik er altijd voor dat het op dit vlak goed ingeregeld is; de software moet op orde zijn.’
Personeel vinden lastig en een krappe markt?
3 tips van Michael voor een goed referral programma
'Je begint met een registratieplek die je koppelt aan je recruitmentsysteem. Daardoor is het centraal duidelijk wie de kandidaat aandraagt en wie de beloning krijgt. Ook heb je tools, zoals RealLinks, waardoor het voor medewerkers makkelijker wordt om berichten, zoals vacatures, op social media te delen en medewerkers in fases voor hun inspanning te belonen. Een puntenspaarsysteem zorgt ervoor dat ze zelf kunnen bepalen wat ze van hun welverdiende punten willen kopen in een speciale webshop.’
De beloning is een goede motivator, maar volgens Michael is het belangrijker dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. ‘Je moet laten zien dat je blij met hen bent. En dat gaat verder dan een goede beoordeling. Organiseer een barbecue, een event met leuke sprekers en deel complimenten publiekelijk op interne kanalen.’
Medewerkers moeten ook actief worden aangespoord om deel te nemen aan een referral programma. ‘Dat kan een samenspel zijn met de afdeling marketingcommunicatie. Zorg voor zichtbare leuke en creatieve promotie. Maar deel ook succesverhalen van collega’s. En blijf intern actief die campagne voeren. Want als je het niet levendig houdt, vergeten mensen het.
- Zorg voor de juiste techniek
- Blijf collega’s motiveren
- Voer actief campagne
Op zoek naar personeel?
3 tips van Michael voor een goed referral programma
'Je begint met een registratieplek die je koppelt aan je recruitmentsysteem. Daardoor is het centraal duidelijk wie de kandidaat aandraagt en wie de beloning krijgt. Ook heb je tools, zoals RealLinks, waardoor het voor medewerkers makkelijker wordt om berichten, zoals vacatures, op social media te delen en medewerkers in fases voor hun inspanning te belonen. Een puntenspaarsysteem zorgt ervoor dat ze zelf kunnen bepalen wat ze van hun welverdiende punten willen kopen in een speciale webshop.’
De beloning is een goede motivator, maar volgens Michael is het belangrijker dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. ‘Je moet laten zien dat je blij met hen bent. En dat gaat verder dan een goede beoordeling. Organiseer een barbecue, een event met leuke sprekers en deel complimenten publiekelijk op interne kanalen.’
Medewerkers moeten ook actief worden aangespoord om deel te nemen aan een referral programma. ‘Dat kan een samenspel zijn met de afdeling marketingcommunicatie. Zorg voor zichtbare leuke en creatieve promotie. Maar deel ook succesverhalen van collega’s. En blijf intern actief die campagne voeren. Want als je het niet levendig houdt, vergeten mensen het.
- Zorg voor de juiste techniek
- Blijf collega’s motiveren
- Voer actief campagne
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl