Interview

Opleidingsbudget essentieel in het aantrekken en behouden van talent

'Werknemers kiezen vaker voor organisaties waar ze zich kunnen ontwikkelen'

Een groot deel van het beschikbare opleidingsbudget in Nederland blijft ongebruikt op de plank liggen – blijkt uit onderzoek van Studytube, het snelst groeiende leerplatform van Europa. Omdat medewerkers niet weten hoeveel budget er beschikbaar is. Of omdat ze simpelweg ‘te weinig tijd’ hebben om een opleiding te volgen. Zonde, vindt Homam Karimi, founder en CEO van Studytube.

Opleidingsbudget helpt bij het aantrekken en behouden van talent

Homam: ‘Medewerkersontwikkeling is cruciaal voor organisaties. Wist je dat 25 procent van de nieuwe medewerkers na 1 jaar weer vertrekt? Eeuwig zonde! Met de juiste onboarding haak je mensen snel aan. Om talent te behouden doe je er goed aan om niet alleen opleidingsbudget, maar ook interessante ontwikkelpaden te bieden én om vaardigheden van binnenuit te ontwikkelen. Hoe mooi is het als je open plekken kan vullen met klaargestoomd eigen talent. Door scholing zo persoonlijk mogelijk te maken, kun je als organisatie talent aantrekken en behouden. Uiteindelijk levert dit je duurzame inzetbaarheid op en een bedrijf dat klaar is om in te spelen op de zeer snel veranderende toekomst.’

Hoe zorg je als werkgever dat jouw mensen leergierig en gemotiveerd blijven?

Ook nieuwe medewerkers willen een opleidingsbudget

‘Werknemers zijn vaker op zoek naar organisaties die hen de kans bieden om zich te ontwikkelen en door te groeien’, vertelt Homam. In haar jaarlijkse Learning & Development Monitor ziet Studytube dan ook terug dat de ontwikkelmogelijkheden binnen een organisatie en het opleidingsbudget tegenwoordig belangrijker zijn bij werving dan een aantal jaar geleden. Uit onderzoeken van o.a. The Workforce Institute blijkt dat 90 procent van de millennials persoonlijke groei als belangrijkste aspect van hun werk beschouwt. Dit geldt ook voor Generatie Z, waarvan 65 procent zegt dat persoonlijke ontwikkeling hun belangrijkste reden is om bij een bedrijf te werken.

Homam: ‘Omdat werknemers vaker op zoek zijn naar organisaties die hen de kans bieden om zich te ontwikkelen en door te groeien, zien we opleidingsbudget steeds vaker terugkomen bij werving. Opleidingsmogelijkheden en budgetten worden bijvoorbeeld steeds vaker in vacatures en bij de arbeidsvoorwaarden genoemd. En nu het STAP-budget per 1 januari 2024 komt te vervallen, kan dit een opleidingsbudget nog aantrekkelijker kan maken.’

Jong talent aantrekken en behouden?

Waarom opleidingsbudget vaak op de plank blijft liggen

Zowel werkgevers als medewerkers lijken zich meer en meer bewust van het belang van scholing. Toch blijkt uit de Studytube L&D Monitor dat bij bijna 40 procent van de ondervraagde organisaties de helft of meer van het opleidingsbudget ongebruikt op de plank blijft liggen. Uit de L&D monitor blijkt dat er allereerst grote onduidelijkheid is over de beschikbaarheid van budget. Van de HR-professionals weet 45 procent niet hoeveel persoonlijk budget er beschikbaar is. Bij medewerkers tast 66 procent hierover in het duister.

Daarnaast zien HR-professionals de ‘waan van de dag’ als belangrijkste belemmering voor medewerkers om te leren (42 procent). ‘Een laatste drempel in het volgen van een opleiding kan een gebrek aan motivatie zijn’, deelt Homam. ‘Dit kan komen doordat bijna de helft van de werkgevers wil dat medewerkers ook in privétijd leren. Maar het kan ook zitten in het feit dat leren niet gekoppeld is aan een beloning of dat trainingen niet voldoende aansluiten bij de werkzaamheden die iemand doet.’

Blijft opleidingsbudget ook bij jouw organisatie ongebruikt op de plank liggen?

Homam geeft tips:

1) Maak zowel voor HR als voor medewerkers inzichtelijk hoeveel leerbudget er is en informeer iedereen hier goed over. 

2) Maak het leeraanbod persoonlijk. Hoe persoonlijker het aanbod, hoe meer activatie van de medewerker.

3) Stimuleer leren tijdens werktijd. Laat medewerkers hun opleiding (deels) tijdens werktijd volgen of introduceer bijvoorbeeld twee vaste studiedagen per jaar om ontwikkeling te stimuleren.

4) Koppel leren aan een beloning en neem leren mee in functioneringsgesprekken. Maak duidelijk hoe het volgen van trainingen kan bijdragen aan carrièregroei en de daarmee gepaarde salarisverhoging en promotie.

Groeiende behoefte aan powerskills

‘Als het op opleiden aankomt zien we de laatste jaren verschuiving op meerdere vlakken,’ deelt Homam. ‘Met corona als katalysator veranderde de manier waarop cursussen aangeboden werden: van klassikaal naar online. Qua aanbod zien we een groeiende behoefte aan softskills, inmiddels noemen we dit liever powerskills. Dit zijn sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden. Dit soort skills zijn essentieel voor organisaties en moeilijk te vervangen door technologie.'

'Daarnaast zien we een stijgende lijn in de categorie automatisering, denk hierbij aan digitale ontwikkelingen. Het is voor organisaties essentieel om digitale vaardigheden op een hoog basisniveau te hebben, zodat je medewerkers goed mee kunnen komen in de snel veranderende toekomst.’ Redenen genoeg om te (blijven) leren en ontwikkelen dus. Voor iedereen die nog twijfelt heeft Homam een duidelijke boodschap: ‘In de toekomst zal leren en ontwikkelen niet meer een 'nice to have' zijn voor bedrijven, maar cruciaal om toekomstbestendig te zijn.’

Ook ontwikkeling binnen je bedrijf stimuleren, maar weet je niet waar te beginnen of hoe het te bekostigen?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl