Interview

Zo wordt jouw bedrijf een ‘great place to work’

Wencke Ester-Lorber

Great Place To Work helpt bedrijven bij goed werkgeverschap. Dit doet de organisatie sinds 35 jaar en inmiddels in 60 landen. Met het Great Place To Work certificaat kunnen bedrijven laten zien dat zij een fijne werkgever zijn. Maar wat maakt een bedrijf een ‘great place to work’? En, niet onbelangrijk in tijden van krapte: helpt goed werkgeverschap bij het oplossen van je personeelstekort? Commercieel directeur Wencke Ester-Lorber licht toe.

Wanneer ben je een goede werkgever?

Wencke Ester-Lorber: ‘Goed werkgeverschap gaat over vertrouwen, trots en kameraadschap. Uit ons onderzoek blijkt dat dit de factoren zijn die bepalen of een organisatie succesvol is, in termen van omzet, verzuim en het aantrekken van talenten.

Met vertrouwen bedoelen we transparante communicatie tussen leiders en medewerkers. Zijn leiders open en vakbekwaam? Worden medewerkers betrokken bij beslissingen? Wordt iedereen gelijk behandeld en is de salariëring eerlijk? Het deel trots heeft betrekking op betekenisgeving. Trots kunnen zijn op je team, maar ook op (het imago van) de organisatie. Met kameraadschap bedoelen we: verbondenheid, jezelf kunnen zijn op werk, en voelen dat je op elkaar kunnen rekenen. Dit noemen wij: de basis op orde hebben.’

 

Wat kun je doen om de basis voor goed werkgeverschap op orde te krijgen?

‘Daarvoor moet je eerst goed weten wat er leeft in je bedrijf. Dit onderzoeken kan een hoop opleveren, want alle organisaties hebben wel een blinde vlek. Durven medewerkers elkaar bijvoorbeeld feedback te geven waardoor je als bedrijf kunt groeien, of vinden ze dat te spannend? Hoe wordt er tegen het management aangekeken? Kunnen medewerkers ideeën inbrengen en wordt daar iets mee gedaan? Luister dus naar wat je medewerkers te zeggen hebben en het allerbelangrijkste: doe daar vervolgens wat mee. Daarmee schep je vertrouwen. Op basis van deze inzichten en gesprekken ga je focusthema’s uitkiezen. Wat gaat nu goed en waar kunnen we nog op verbeteren? Dit kan op organisatieniveau en op teamniveau. Samen stel je actieplannen op. Is bijvoorbeeld interne communicatie een aandachtspunt? Dan kan het opstellen van een nieuwsbrief waarin de CEO wekelijks een persoonlijk verhaal deelt en updates over de organisatie geeft een oplossing zijn.’

Foto van Wencke Ester-Lorber bij Great Place To Work

Hoe helpt goed werkgeverschap bij het werven en behouden van mensen?

‘De criteria zijn al jaren hetzelfde en universeel. Het gaat niet over ‘the perks’ als auto’s en bonussen; dat is een kortetermijnstrategie. Je haalt er misschien mensen mee binnen, maar op de lange termijn behoud je daar je medewerkers niet mee. Zorg voor een aantrekkelijke werkplek met een sterke interne cultuur, waar ruimte is voor de wensen én inbreng van werknemers. Dan krijg je medewerkers die trots zijn op hun werk en trekken ze op hun beurt met hun enthousiasme nieuwe mensen aan. En het leuke is: dat kost je niks!

Verder zou ik aanraden: investeer als bedrijf in je eigen verhaal, in je employer brand. Werf niet met pingpongtafels en bedrijfsborrels, maar zoek uit wat de waarden zijn die jouw organisatie onderscheidt van anderen en maak dat duidelijk. Als je interne cultuur overeenkomt met wat je naar buiten toe uitdraagt, zien geïnteresseerde sollicitanten veel beter of ze bij jouw bedrijf passen en maken ze een keuze die op de langere termijn beter uitpakt.’

 

Heb je een voorbeeld van hoe een organisatie zichzelf verbeterde?

‘Uit een onderzoek bij een klein IT-bedrijf bleek dat de medewerkers een hoge behoefte hadden aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen MVO-beleid, waar dat in de praktijk ontbrak. De CEO vertelde dat hij zich dat nooit gerealiseerd had en dat het zijn eigen blinde vlek was. De organisatie heeft niet meteen een heel MVO-beleid opgetuigd, maar ze zijn er wel mee aan de slag gegaan. Het resultaat is dat in de tweede meting de waardering op dit punt al was gestegen.’