Interview

Van hype naar harde feiten: AI-tips voor jouw bedrijfsvoering en recruitment

Portret van Laurens Waling
Beeldredaktie / Vincent van den Hoogen
'Inzetten van AI helpt je wervingsproces efficiënter te maken'

AI is overal en steeds meer bedrijven willen ermee aan de slag. Hoewel het soms als een hype voelt, is één ding zeker: AI blijft en het zal net zo’n grote verandering brengen als internet ooit deed. Hoe kunnen bedrijven profiteren van AI-tools? Laurens Waling, AI-expert in HR en werving, legt uit hoe je AI eenvoudig kunt inzetten om je wervingsproces te verbeteren en andere taken slimmer aan te pakken.

Laurens in het kort

Naam: Laurens Waling

Huidige functie: adviseur en expert AI-toepassingen in het HR-domein, verbonden aan 8vance: een Talent Mobility-platform wat eigen AI inzet om mensen en functies te matchen

Voor veel ondernemers lijkt AI nog een ver-van-mijn-bedshow, of ze aarzelen om ermee aan de slag te gaan. Het lijkt ingewikkeld of duur, maar volgens Laurens is AI juist toegankelijker dan ooit: ‘Het kan helpen om creatiever, innovatiever en efficiënter te werken en tijdrovende processen te automatiseren. Het biedt een slimme manier om tijd te besparen en je bedrijf strategisch te versterken.’

 

Hoe zet je AI in als werkgever?

‘Soms zou je als werkgever niet eens weten hoe AI jou of je onderneming zou kunnen ondersteunen. Maar zelfs daar kan AI je al de eerste hulp bieden. Omschrijf je probleem concreet en vraag AI hoe het je kan helpen. Hoe concreter je bent, hoe gerichter de oplossingen en adviezen. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen generieke en specifieke AI. Generieke AI, zoals ChatGPT, is breed inzetbaar voor taken als het schrijven van teksten of het beantwoorden van algemene vragen, maar is minder diepgaand. Specifieke AI is getraind op specifieke data en biedt betrouwbare, diepgaande antwoorden op een bepaald gebied. Bijvoorbeeld, een AI-systeem dat speciaal is ontwikkeld voor HR-taken kan nauwkeurige cv-analyses maken of personeelsplanning optimaliseren. Ondernemers moeten goed weten welke vorm ze nodig hebben voordat ze AI inzetten’, legt Laurens uit.

 

AI voor HR en werving

AI maakt bedrijven niet alleen creatiever en efficiënter, maar ook aantrekkelijker voor werknemers. ‘Werknemers kunnen zich aangetrokken voelen tot bedrijven die moderne technologieën gebruiken om slimmer te werken. Ook helpt AI je wervingsproces efficiënter te maken. AI-recruitmenttools kunnen bijvoorbeeld repetitieve taken zoals cv-screening en interview-analyses automatiseren, waardoor HR-professionals meer tijd overhouden voor strategische vraagstukken. Ook biedt AI waardevol inzicht in de vaardigheden van je team en waar eventuele tekorten liggen, zodat je gerichter kunt werven.’

 

Bias voorkomen in AI-systemen

Een veelbesproken onderwerp binnen AI is de potentiële of vermeende vooroordelen die de kunstmatige intelligentie zou hebben, ook wel bias genoemd. Volgens Laurens kan AI juist helpen bij het objectiever kijken en tackelen van vooroordelen. ‘Werkgevers en leveranciers kunnen hun AI-systemen objectief houden door te zorgen voor diverse en representatieve trainingsdata van hoge kwaliteit. Dit betekent dat de data waarop AI wordt getraind een breed scala aan scenario’s en groepen moet vertegenwoordigen om eenzijdigheid te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te evalueren en transparant te zijn over hoe AI keuzes maakt. Dit geldt niet alleen voor wervingsprocessen, maar voor alle toepassingen van AI binnen het bedrijf.’

Laurens in het kort

Naam: Laurens Waling

Huidige functie: adviseur en expert AI-toepassingen in het HR-domein, verbonden aan 8vance: een Talent Mobility-platform wat eigen AI inzet om mensen en functies te matchen

Praktische tips van Laurens voor werken met AI

  1. Vraag een AI hoe het jou kan helpen. Omschrijf je probleem: hoe concreter je bent, hoe gerichter de oplossingen en adviezen.
  2. Gebruik de juiste soort AI voor de juiste taak. Generieke AI, zoals ChatGPT, is breed inzetbaar voor taken als het schrijven van teksten of het beantwoorden van algemene vragen, maar is minder diepgaand. Specifieke AI is getraind op specifieke data, bijvoorbeeld het optimaliseren van een personeelsplanning. 
  3. Automatiseer routinetaken: AI-recruitmenttools kunnen bijvoorbeeld repetitieve taken zoals cv-screening en interviewanalyses automatiseren, waardoor HR-professionals meer tijd overhouden voor strategische vraagstukken. 
  4. Start met een pilot: ‘Probeer AI uit door een klein project te kiezen, bijvoorbeeld binnen een specifieke afdeling. Test de technologie en breid het daarna uit als het goed werkt.’
  5. Kies betrouwbare tools: ‘Gebruik bewezen tools van grote spelers zoals Meta, Google of Microsoft. Deze tools zijn betrouwbaar en effectief. Of gebruik specifieke AI, voor bijvoorbeeld matchen in recruitment.’
  6. Verken verschillende toepassingen: ‘AI is veelzijdig. Gebruik het voor uiteenlopende functies zoals klantcontact, talentmanagement of contentcreatie. Ook voor onderzoek en analyses is AI uitstekend inzetbaar.’

De toekomst van AI in HR

Laurens is enthousiast over de inzet van AI in het HR-vak en bestempelt de toekomst dan ook als veelbelovend. ‘AI neemt administratieve taken en simpel klantcontact over, waardoor medewerkers meer ruimte krijgen voor menselijk contact en strategische keuzes. Hoewel er bij menig medewerker angst is voor baanverlies, zie ik op dit vlak juist kansen: AI opent de weg naar nieuwe rollen. Als je het mij vraagt, zou het doel van medewerkers juist moeten zijn om zichzelf overbodig te maken in hun huidige functie, waarmee ruimte gecreëerd wordt voor hun persoonlijke ontwikkeling. Ze moeten verandering zien als een kans voor groei, wat niet alleen hen, maar ook hun werkgever verder helpt.’

Praktische tips van Laurens voor werken met AI

  1. Vraag een AI hoe het jou kan helpen. Omschrijf je probleem: hoe concreter je bent, hoe gerichter de oplossingen en adviezen.
  2. Gebruik de juiste soort AI voor de juiste taak. Generieke AI, zoals ChatGPT, is breed inzetbaar voor taken als het schrijven van teksten of het beantwoorden van algemene vragen, maar is minder diepgaand. Specifieke AI is getraind op specifieke data, bijvoorbeeld het optimaliseren van een personeelsplanning. 
  3. Automatiseer routinetaken: AI-recruitmenttools kunnen bijvoorbeeld repetitieve taken zoals cv-screening en interviewanalyses automatiseren, waardoor HR-professionals meer tijd overhouden voor strategische vraagstukken. 
  4. Start met een pilot: ‘Probeer AI uit door een klein project te kiezen, bijvoorbeeld binnen een specifieke afdeling. Test de technologie en breid het daarna uit als het goed werkt.’
  5. Kies betrouwbare tools: ‘Gebruik bewezen tools van grote spelers zoals Meta, Google of Microsoft. Deze tools zijn betrouwbaar en effectief. Of gebruik specifieke AI, voor bijvoorbeeld matchen in recruitment.’
  6. Verken verschillende toepassingen: ‘AI is veelzijdig. Gebruik het voor uiteenlopende functies zoals klantcontact, talentmanagement of contentcreatie. Ook voor onderzoek en analyses is AI uitstekend inzetbaar.’

Binnen de 34 oplossingen voor personeelstekorten is werk anders inrichten een van de pijlers.

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl

Meer over