Interview

‘Zorg dat de horeca weer gezien wordt als een gewaardeerde professie’

Mathieu van Druenen

Als een sector het zwaar had tijdens de pandemie was het de horecasector wel. Maar nu vrijwel alle maatregelen weer zijn opgeheven en de horeca weer volledig open is, kampt de sector met de volgende uitdaging: een schreeuwend tekort aan personeel. Als landelijk adviseur voor werkgevers in de horeca bij UWV denkt Mathieu van Druenen met horecaondernemers mee over hoe ze de huidige uitdagingen het hoofd kunnen bieden. Hij deelt zijn inzichten over de huidige uitdagingen en kansen voor de horeca.

Personeelstekorten na de pandemie

‘De horecasector heeft het de afgelopen twee jaar enorm zwaar gehad. Deze sector heeft ook de meeste NOW steun ontvangen, om personeel te kunnen behouden. Toch zijn er nu grote tekorten. De horeca leunt van oudsher op een grote flexibele schil en goedkope krachten, zoals studenten die als bijbaan in de horeca werken. Maar tijdens de pandemie is dat personeel veelal vertrokken vanwege betere baankansen, doorgroeimogelijkheden, of een beter salaris elders.

Als UWV proberen we met werkgevers in Nederland mee te denken over het vinden en binden van personeel. Zo organiseren we samen met andere partijen leerwerktrajecten om zij-instromers op te leiden tot bijvoorbeeld kok, en bieden onder andere begeleiding bij open hiring. Als UWV hebben wij ook de opdracht om mensen uit de WW, Wajong, of WIA aan het werk te helpen. Als een horecaondernemer daarvoor open staat, of misschien zelfs juist een sociale ondernemer wil zijn, kan dat ook een mooie oplossing voor hun personeelstekort zijn.’

 

Laat de horeca zien als een aantrekkelijke vak

‘In Nederland wordt een baan in de horeca vaak gezien als een bijbaan. In andere landen is het een meer gerespecteerd beroep. In de zuidelijke landen is werken als ober iets om trots op te zijn; in Nederland geeft een baan als manager bijvoorbeeld meer aanzien. Dat komt vooral door de Nederlandse cultuur. We willen goedkoop uit eten, dus zet de horeca in op goedkoop en flexibel personeel.

Daar ligt meteen ook een kans voor de sector. Het bieden van een beter salaris is maar een deel van de oplossing. Er is ook een enorm tekort aan gediplomeerd personeel en steeds minder jongeren laten zich opleiding om in deze sector te gaan werken. Het is nu aan de sector om te zorgen dat werken in de horeca (weer) gezien wordt als een gewaardeerde professie en niet alleen als het klassieke bijbaantje.

Dat is prima mogelijk, want de horeca heeft veel te bieden: gastvrijheid, evenementen, gezelligheid. En er zijn ook veel doorgroeimogelijkheden in de horeca. Iemand kan beginnen als bordenwasser en doorgroeien naar restaurantmanager. Daar moet je als werkgever dan natuurlijk wel in investeren, maar dat hoort bij goed werkgeverschap en levert vaak meer op dan het kost.’

 

Investeer in mensen om ze te behouden

‘Een manier om personeel te vinden en te behouden, is het bieden van betere arbeidsvoorwaarden. Veel horecaondernemers bieden al een salaris hoger dan de CAO om mensen te trekken. Dat resulteert wel in hogere prijzen op de menukaart. Dus iedere ondernemer moet voor zichzelf bepalen waar de balans ligt, zodat je jezelf niet uit de markt prijst.

Maar het bieden van een goed salaris alleen is niet genoeg. Het is belangrijk om in te zetten op goed werkgeverschap; zorgen dat mensen zich gezien en gewaardeerd voelen, en doorgroeikansen bieden. Vraag je medewerker regelmatig even: hoe gaat het? Ben je nog tevreden? In de praktijk is het soms lastig om daar tijd voor te vinden, maar voor werknemers is het vaak van grote waarde.’

De onweerstaanbare werkgever

Personeel werven in de horecasector

Lees ook hoe horecaondernemer Gijs Schapendonk van proeflokaal Goesting personeel vond voor in de bediening via een leerwerktraject met UWV.

Schapendonk