Interview

Weet wat jongeren willen

Nina Hoek van Dijke

Nina Hoek van Dijke is directeur van Jong & Je Wil Wat, een organisatie gespecialiseerd in jongerencommunicatie. 'Weten wat jongeren willen is precies waar het om draait als u als werkgever aantrekkelijk voor hen wilt zijn. Want anders komen ze niet of zijn ze zo weer vertrokken.' Voor NLWerkt Online geeft ze 4 tips.

 

Laat zien wie u bent

'In de werving gaat het vaak al fout. Op Instagram zag ik laatst een aansprekende vacature voor een beleidsmedewerker bij gemeente X. Maar toen ik erop klikte kwam ik op een draak van een website (ik las op mijn telefoon, zoals alle jongeren, en de site was niet gemaakt voor mobiel) en de vacaturetekst was gortdroog. Dan weet je meteen: dit is een ouderwetse organisatie. Een gelikte advertentie op Instagram verandert daar niks aan. Laat in uw werving dus eerlijk zien wat voor organisatie u bent. Dit is de kern van employer branding, een belangrijk onderdeel van modern werven.'

 

Wees u bewust van generatieverschillen

'Oudere generaties werknemers willen – even heel plat gezegd – erkenning en waardering uitgedrukt zien in salaris en een mooie auto. Jongeren vinden het veel belangrijker om zichzelf te ontplooien. Ze willen graag een purpose hebben, een hoger doel. Als u als werkgever bewust bent van generatieverschillen, bent u al een flinke stap verder.'

 

Flexibel, maar niet té flexibel

'Jongeren willen niet in een hokje zitten. De balans tussen werk en vrije tijd is belangrijk voor ze. Ze zijn daarom gesteld op een bepaalde mate van bewegingsvrijheid (thuis kunnen werken bijvoorbeeld, of eigen uren werkuren bepalen). Maar ze willen ook niet helemaal losgelaten worden en hebben wel degelijk behoefte aan structuur. Geef ze dus een kader waarbinnen ze zich kunnen bewegen en begeleid waar nodig.'

 

Geef kwetsbare jongeren oprechte aandacht

'Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben vaak een wat langer traject nodig. Ze maken soms andere beslissingen. Afspraken maken over dingen die voor anderen vanzelfsprekend zijn, zoals op tijd komen, kunnen dan wat langer duren. Als u oprechte aandacht geeft, voelen ze dat ze gezien worden en zijn het waardevolle krachten voor uw organisatie.'