Interview

Continu leren en verbeteren reden voor succes van autogarage Classic Mike

'Wie zelf z'n brommer heeft opgevoerd is meteen aangenomen'

Classic Mike restaureert klassieke auto’s. Naast oldtimers staat in de garage van Mike Kastrop de ontwikkeling van medewerkers centraal. Met een eigen verbetersysteem worden medewerkers hier op een laagdrempelige manier echte professionals. Continu leren en verbeteren zodat je met trots en plezier je werk kunt doen: daar draait het bij Classic Mike om.

Het is gezellig druk in de garage in Zeewolde. Het staat er vol oldtimers en er schalt muziek uit de speakers. Een paar auto’s staan op de brug, medewerkers in Classic Mike-overalls lopen af en aan. Tijdens het interview kloppen ze meerdere keren aan met een vraag. Mike maakt voor iedereen tijd en staat hen enthousiast te woord. Hij heeft zijn hele leven al passie voor techniek. ‘Als jochie viste ik al oude fietsen uit het grofvuil. Daar maakte ik dan een nieuwe fiets van die ik verkocht. Ik heb ook oude brommers en auto’s opgeknapt, gewoon omdat ik sleutelen toen al leuk vond.’

Drie kernwaarden: plezier, ontwikkeling en perfectie

Bij Classic Mike zijn drie dingen belangrijk. Het eerste is plezier in je werk. Dat komt volgens Mike wanneer je onderdeel bent van een team waarin iedereen gelijkwaardig is. ‘We maken geen onderscheid. Het maakt niet uit wie of wat je bent, iedereen is welkom. We kijken naar je talenten en niet naar je beperkingen. Het tweede punt is ontwikkeling. Dat zit ‘m niet alleen in scholing, het is veel breder. We hebben geen functieomschrijving met verschillende treden. Je krijgt de vrijheid om te leren en creëert je eigen taken.’

‘De derde kernwaarde is ruimte om je werk perfect te doen. We zitten niet achter je broek aan dat je harder moet werken, maar we vragen wel aandacht en toewijding. Als het niet meteen lukt, mag je het opnieuw proberen. Net zo lang tot je iets maakt waar je trots op bent.’ Het werken volgens deze kernwaarden is een succes, vertelt Mike. Het bedrijf heeft nauwelijks verloop en ook nieuwe mensen vinden is geen enkel probleem.

Mike Kastrop en een van zijn medewerkers

Bijzondere sollicitatieprocedure

Hoe nieuwe collega’s worden aangenomen, wijkt af van de gebruikelijke manier. Mike: ‘Als je bij ons wil werken, vul je op een kaartje je naam en telefoonnummer in. We vragen bewust niet om een cv of motivatiebrief. Mensen met een technische opleiding zijn vaak niet even goed in het schrijven van een goede brief met bijbehorend cv. We nemen dan contact op en als het jonge mensen zijn is mijn eerste vraag: heb je een brommer? Als dat zo is, vraag ik of die is opgevoerd. En als ze zeggen dat ze dat zelf hebben gedaan, zijn ze meteen aangenomen. Het gaat dus meer om affiniteit dan opleiding of achtergrond.’

Continu leren en verbeteren met eigen verbetersysteem

Het proces in de werkplaats is vrij in te vullen door medewerkers zelf. Mike: ‘We passen de organisatie aan onze medewerkers aan, niet andersom. Per taak vragen we hoe het gaat en wat er eventueel beter kan. Daar maken we kaartjes van, die hangen we op en bespreken we. Als daar ideeën uitkomen, proberen we die meteen uit. Als het werkt, gaan we ermee door en anders stoppen we ermee. Zo verbeteren we onze processen continu en kunnen we sturen op wat medewerkers nodig hebben. Dat is denk ik waarom we zo succesvol zijn. Juist de zoektocht naar waarom iets niet lukt, zorgt ervoor dat het beste idee uiteindelijk wél lukt.’

Minimaal verloop en verzuim bij machinefabriek Drabo

Verantwoordelijkheid bij medewerkers leggen zorgt voor minder fouten

Mike geeft een voorbeeld van hoe het proces bij Classic Mike voortdurend in ontwikkeling is: ‘We zijn gestopt met het controleren van werknemers. We merkten dat collega’s er laks van werden, want het wordt toch nog een keer gecheckt. We laten de verantwoordelijkheid van de werkzaamheden bij diegene die het uitvoert, zonder controle. Als jij zegt dat je jouw werk goed gedaan hebt, waarom zou ik dan nog controleren? We moeten er vanuit kunnen gaan dat taken goed worden uitgevoerd. Door zo te werken ben ik ervan overtuigd dat we uiteindelijk minder fouten maken.’

Vind je ontwikkeling belangrijk, maar blijft studiebudget in jouw bedrijf op de plank liggen?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl