'Verkoop jezelf zonder op te scheppen'

Mirjam Hubregtse

Tijdens het sollicitatiegesprek wil je een overtuigende indruk achterlaten: jij bent wie zij zoeken! Toch is het soms best moeilijk om jouw specifieke kwaliteiten te ontdekken. En hoe verwoord je die zonder dat je overdrijft of opschept? Profileringsexpert Mirjam Hubregtse, auteur van het boek Profileren zonder Opscheppen, geeft je praktische tips.

 

Hoe ontdek ik mijn kwaliteiten?

‘Het makkelijkst is om dit te vragen aan mensen in je omgeving, zegt Mirjam. ‘Aan vrienden, je partner, (oud) collega’s, maar ook aan mensen die jou ooit hebben aangenomen. Waarom hebben ze dit gedaan? Welke uitdagingen schoof jouw leidinggevende juist naar jou toe? Daaruit krijg je veel informatie. Daarnaast kun je jouw sterke en zwakke kanten in kaart brengen met het kernkwadrantenmodel. Dit beschrijft de eigenschappen van een persoon aan de hand van kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën. Erger jij je bijvoorbeeld aan een collega die passief is, jouw allergie, dan is het tegenovergestelde vaak jouw kracht. Jij bent een aanpakker! Ook vanuit je valkuilen kun je ontdekken wat je kwaliteiten zijn: kun je weleens teveel met de details bezig zijn? Dan ben je waarschijnlijk erg precies en wil je dat alles tot in de puntjes verzorgd is.’

 

Waar ligt de grens tussen opscheppen en jezelf op een goede manier neerzetten?

‘Opscheppen draait om ‘ikke, ikke, ikke’. Als je jezelf op een prettige manier wilt profileren, dan is het slim om anderen daarbij te betrekken. Stel: je vertelt tijdens een sollicitatiegesprek over een lastig project, wat jij hebt gedaan om dit op te lossen en hoe blij jouw leidinggevende daarop reageerde: ‘Je hebt het écht fantastisch gedaan!’. Je verpakt jouw kwaliteiten in een concreet voorbeeld. Zou je zeggen ‘mijn oplossing was écht geweldig’, dan schep je op. Nu citeer je je voormalig leidinggevende en voelt dat heel anders, zowel voor jezelf als voor de recruiter. Bedenk daarom voordat je een sollicitatiegesprek ingaat per kwaliteit een compliment dat je hebt gekregen. Voorbeelden onthoud je sowieso makkelijker en als je erover vertelt, stralen je ogen. Meer dan als je een lijstje met goede eigenschappen zou opdreunen, zoals ‘ik ben praktisch, flexibel, communicatief’. Precies die glinstering wil de ander in een sollicitatiegesprek zien.’

 

Ik wil mezelf positief profileren op sociale media, maar niet opscheppen. Hoe doe ik dat?

‘De juiste snaar raken op sociale media doe je door goed te kijken welke kwaliteiten je wilt benadrukken. Wil je bijvoorbeeld aangeven dat je goed kunt samenwerken, plaats dan een post die laat zien dat je iets met iemand anders hebt opgepakt. Of stel dat je als schuldhulpverlener aan de slag wil, deel dan een artikel van Nibud over het oplossen van schulden. Of een bericht met adviezen van banken om schulden te voorkomen. Op die manier laat je zien: ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp, maar ook: ik ben een kenner. Wees je ervan bewust dat het in netwerken altijd gaat om geven. Natuurlijk mag je positieve referenties plaatsen, zoals een foto van de bos bloemen die je kreeg van een tevreden klant. Maar let op dat je niet doorschiet, dat vinden mensen irritant. Reageer dus ook vooral op berichten van anderen, liefst met een enthousiaste opmerking en niet alleen een duimpje. Netwerken is écht geven en op deze manier houd je die balans.’

 

Meer over