Interview

Van pandemie tot festivalseizoen: personeel werven en behouden door goed werkgeverschap en vast contract

Van Ham

Tijdens de pandemie bedacht Martijn van den Broek (Van Ham Tenten & Podia) een slim plan om zijn personeel te behouden. Inmiddels draait de evenementenbranche weer op volle toeren. Hoe staat het er nu voor met zijn bedrijf?

‘Ik zag mijn bedrijf in brand staan en was bang voor een faillissement,’ zegt eigenaar Martijn van den Broek over de coronacrisis. Grote publieksevenementen als Pinkpop en sportwedstrijden, normaal belangrijke inkomstenbronnen voor Van Ham Tenten & Podia, werden geannuleerd. Van den Broeks grootste zorg was het behouden van zijn werknemers, want dat is zijn belangrijkste kapitaal. 

 

Personeel behouden, maar wel schulden opgebouwd door pandemie

‘Ik had zelf geen werk meer voor ze, maar andere bedrijven wel. In een berichtje op Facebook heb ik onze situatie uitgelegd en vervolgens stroomden de aanbiedingen binnen: bedrijven die zonnepanelen leggen, transportbedrijven met tekorten, aannemers die bouwvakkers zochten.’ Het grootste deel van het personeel was tijdens de gehele coronacrisis gedetacheerd, een kleinere groep pleegde met Van den Broek achterstallig onderhoud aan de verhuurmaterialen. ‘Ik raakte alsnog 95 procent van mijn omzet kwijt, maar gelukkig zorgde UWV voor ondersteuning met een snelle uitbetaling van de NOW-regelingen. Op die manier heb ik alle medewerkers kunnen behouden en nu ben ik hard bezig om alles terug te betalen wat ik aan schulden heb opgebouwd. Je kunt zielig in een hoekje gaan zitten, maar daar wordt het probleem niet minder door.’

We willen niet werven door mensen een brommer of een vakantie te beloven; je moet je mensen altíjd goed belonen

Flexibele schil verdwenen door coronacrisis

Van den Broek kijkt positief naar de toekomst, want de agenda van Van Ham Tenten & Podia barst de komende tijd uit z’n voegen. ‘Er zijn meer aanvragen dan wij kunnen bedienen, wat ook te maken heeft met het feit dat onze flexibele schil is verdwenen. Normaal werken er in de zomer 100 tot 150 uitzendkrachten voor ons, maar daarvan is 60 procent tijdens de coronacrisis op andere plekken terecht gekomen: in de zorg, bouw, onderwijs, defensie. Vergeleken met 2019 kunnen wij minder opdrachten aannemen, omdat we daar dit jaar de mankracht niet voor hebben.’

 

Streven: meer personeel in vaste dienst

Het streven van Van den Broek is om meer vast personeel in dienst nemen, zodat hij geen flexibele schil meer nodig heeft. ‘We zijn volle bak aan het werven, wat we op onze eigen manier doen,’ aldus Van den Broek. ‘Je kunt een vacature op een website zetten, maar wij leggen mensen liever zelf uit wat onze motivatie is om te doen wat we doen. Dat doen we op de Werkenbijvanham.com, een site die we zelf hebben gebouwd. Maar we hebben ook wervingsvideo’s gezet op Nu.nl en Facebook, er staan spandoeken langs de weg en we hebben advertenties gehad in kranten.’

Foto van Martijn van den Broek en medewerkers Van Ham Tenten & Podia aan het werk

Geen extra’s, maar goed werkgeverschap inzetten bij werving

Elke mogelijke manier is aangegrepen om aan nieuw personeel te komen, wat z’n uitwerking niet mist. ‘Inmiddels hebben we 17 nieuwe mensen aangenomen, maar we zoeken er nog veel meer,’ zegt Van den Broek. ‘Dat willen we niet doen door ze een brommer of een vakantie te beloven, want ik geloof niet in extra’s. Je moet je mensen altijd goed belonen, eerlijk tegen ze zijn en ze betrekken bij waar jij mee bezig bent. Als jij goed bent voor je mensen, dan zijn je mensen goed voor jou. Dat is volgens mij de reden dat tijdens de coronacrisis al het vaste personeel bij ons is gebleven.’

Meer van deze serie

Wat maakt een werkgever een goede baas?

Een goede werkgever kan de doorslaggevende reden zijn om ergens te willen of blijven werken. Maar wat maakt iemand nou echt een 'baas'? In ‘Wat een Baas’ vertelt Wout, medewerker bij Van Ham Tenten & Podia, wat hij waardeert aan zijn werkgever Martijn van den Broek.

Van Ham