Interview

‘In deze doelgroep vind ik enthousiaste en loyale medewerkers’

Sjoerd Bartol

Voor ondernemer Sjoerd Bartol is zijn bedrijf SAVA Verkeersregelaars veel meer dan alleen een manier om zijn brood te verdienen. Het is een sociale onderneming waar mensen de steun en begeleiding krijgen die ze nodig hebben. Meedenken, zo noemt Bartol dat. ‘Het is eigenlijk geen baan, maar een hobby.’

Vijf jaar geleden kwam Sjoerd Bartol op het idee om verkeersregelaars te gaan verhuren. Een gat in de markt, want zulke bedrijven bleken schaars. Maar het personeel ook. ‘We kwamen er al snel achter dat het lastig was om onze vacatures te vullen,’ vertelt Bartol. ‘Daarom hebben we in 2017 contact gezocht met UWV: hoe kunnen jullie ons helpen? UWV heeft vacatures uitgezet en informatiebijeenkomsten georganiseerd. Dat was belangrijk, want veel werkzoekenden weten niet precies wat het beroep van verkeersregelaar inhoudt. Bij die bijeenkomsten hebben we een grote groep enthousiast weten te maken voor dit werk.’

 

In het diepe

Mensen die via UWV bij SAVA Verkeersregelaars komen werken, worden niet in het diepe gegooid. ‘Ik zeg altijd: we gaan een traject aan met ze aan,’ zegt Bartol. Dat traject duurt ongeveer een jaar en bestaat uit een aantal opleidingen en trainingen die door UWV en SAVA Verkeersregelaars worden betaald. ‘Er komen via UWV ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij ons werken, maar iedereen krijgt dezelfde behandeling. Zo sturen we alle nieuwe werknemers in het eerste jaar een tijdje met een ervaren collega mee de weg op om praktijkervaring op te doen. Vergelijk verkeersregelaar worden maar met het halen van je rijbewijs: als je het papiertje al hebt, moet je nog steeds veel leren. Daar kan je buddy, zoals wij die noemen, goed bij helpen.’

 

Opbloeien

‘Ik geniet ervan van om mensen onder mijn ogen te zien opbloeien,’ zegt Bartol.. ‘Er kwam eens iemand solliciteren uit de buurt van Winschoten. Hij zat al twee jaar thuis en zei: ‘Ik heb eigenlijk niks. Geen contact met de buren, geen sociaal leven.’ Ik heb hem een opleiding aangeboden, een bedrijfsauto toegezegd en ben met hem aan de slag gegaan. Na ongeveer een half jaar had ik een gesprek met hem en zei hij: ik ben je zo dankbaar. De buren zien hem voor vol aan omdat hij ’s ochtends naar zijn werk gaat, zijn sociale omgeving bloeit op door het contact met zijn collega’s, hij houdt geld over.’

 

Meedoen aan de maatschappij

Werken bij SAVA Verkeersregelaars is voor veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt niet zomaar een baan. Het is een kans om vanuit een plek waar je wordt gesteund en begeleid weer mee te doen aan de maatschappij. Maakt niet uit of je 55+ bent of een arbeidsbeperking hebt, iedereen is welkom. Bartol: ‘Verkeersregelaar lijkt een fysiek zwaar beroep, maar in principe kan iedereen bij ons aan de slag. Dat komt omdat wij niet zeggen: we zoeken iemand voor 40 uur in de week. Wij brengen goed in kaart wat iemand wel of niet kan, dus misschien wordt die vacature van 40 uur wel ingevuld door twee mensen die elk 24 uur werken. Dat is een tip die ik andere ondernemers in een kraptesector kan meegeven als ze gaan werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: wees flexibel met de werkdagen- en tijden. Andere adviezen zijn: schakel UWV in, organiseer voorlichtingsavonden en werk met een buddysysteem.’

 

Loyale werknemers

Natuurlijk moet er binnen een commercieel bedrijf als SAVA Verkeersregelaars ook geld worden verdiend, maar de investering in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt haalt Bartol er altijd met gemak weer uit. ‘We doen het niet om elk jaar een hogere omzet te behalen, maar om iets bij te dragen aan de maatschappij. Wat we verdienen, proberen we ook terug te investeren in ons personeel. Met extra salaris, trainingen, werkkleding en bedrijfsauto’s. Het mooie: dat werkt twee kanten op. Als ik op zondagochtend een calamiteit heb, dan weet ik zeker dat er altijd iemand is die komt als ik bel. De voordelen werken beide kanten op.’