Waarom is een werkgever verantwoordelijk voor een rouwende werknemer?
'Een goede werkgever is ook betrokken bij het welzijn en de motivatie van zijn werknemers. Iemand kan alleen gemotiveerd zijn als hij goed in zijn vel zit. Wat je kunt doen? Zorg dat mensen zich begrepen voelen. Een werknemer die verlies en verdriet meemaakt, heeft houvast en steun nodig. Een werkgever die daar begrip voor opbrengt, zal waarschijnlijk de rest van zijn leven niet meer vergeten worden.'
Wat zijn fouten die werkgevers vaak maken?
'Wachten tot een werknemer na de dood van een dierbare zelf contact opneemt. Iemand in rouw heeft daar vaak niet de kracht voor. Jij als werkgever moet contact opnemen. Een ander voorbeeld is dat werkgevers niet beseffen hoe moeilijk die eerste stap kan zijn. Ik raad aan zo’n werknemer te bezoeken voordat hij weer naar het werk komt. Als verdriet langer terug is, wordt vaak gevraagd "Heb je dit nog niet verwerkt?" Een blijk van onbegrip. Ik praat liever over verdriet overleven in plaats van verwerken. Als je kind sterft, draag je dit je verdere leven met je mee.'
Wat raadt u werkgevers aan om te doen?
'Je hoeft niet veel te zeggen. Luisteren is belangrijk. Vergeet de vraag "hoe is het?". Nodig iemand uit te vertellen hoe hij de afgelopen dagen is doorgekomen. Ik denk dat mensen zo snel mogelijk terug in hun werksituatie moeten kunnen komen. Essentieel is dat werkgevers zijn opgeleid om mensen in rouw te ondersteunen. Heb er begrip voor dat iemand het werktempo nog niet aankan. Regel dat er een plek is waar iemand zich kan terugtrekken. Rouwen kost veel energie. Maak ook afspraken over de eerste werkdag. Zorg bijvoorbeeld dat iemand thuis wordt opgehaald. Mensen laten hun verdriet niet achter in een kastje bij de ingang, maar nemen het mee de werkvloer op. Ga het onderwerp dus niet uit de weg. Verlies en verdriet horen bij het leven.'
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl