Interview

De onweerstaanbare werkgever

Gijs Schapendonk

De horecasector kampt met personeelstekorten. Maar dat bezorgt Proeflokaal Goesting in Venray weinig hoofdbrekens. Eigenaar Gijs Schapendonk vertelt hoe deze ondernemer dat doet.

Toen de horeca tijdens de tweede lockdown massaal personeel moest laten gaan, zei Gijs Schapendonk tegen zijn medewerkers: ‘Ik wil jullie allemaal houden’ en liet ze inlenen door andere bedrijven in onder meer de bouw. Inmiddels zijn ze allemaal weer aan de slag in Schapendonks Proeflokaal Goesting in Venray, waar de bierliefhebber kan kiezen uit meer dan 500 verschillende bieren en lekkere hapjes.

Hand in eigen boezem

De manier waarop Schapendonk zijn mensen door de coronaperiode heen sleepte, zegt veel over zijn werkgeverschap. Hij vindt het begrijpelijk dat veel ex-medewerkers, die tijdens corona ontslagen werden of iets anders gingen doen, nu minder motivatie hebben om weer in de horeca aan de slag te gaan. ‘De horeca moet de hand ook in eigen boezem steken. Er wordt niet overal goed omgegaan met mensen: in andere sectoren wordt beter betaald, de werktijden zijn niet optimaal, de aansturing van medewerkers laat soms ook te wensen over en ga zo maar door. Ik word daar verdrietig van. Je moet het mensen naar de zin maken, anders komen ze niet.’

 

Well Done Horeca Traject

Het grote tekort aan horecapersoneel is iets waar UWV ook een belangrijke rol in kan spelen. Het WerkgeversServicepunt, waar UWV partner in is, zette daarom de organisatie het “Well Done Horeca Traject” op touw, samen met diverse horecaondernemingen in Noord-Limburg. Daarbij werden mensen die niet uit het vak komen via een leerwerktraject omgeschoold tot horecamedewerker, waarna ze bij één van de deelnemende bedrijven een contract kregen. Gedurende het traject gingen de kandidaten aan de slag met behoud van een uitkering. ‘Een heel goed initiatief,’ vindt Schapendonk, die via Well Done Horeca iemand in dienst nam. ‘Van de negen mensen die aan het traject zijn begonnen, hebben acht een contract gekregen. Dat lag vooral aan de uitstekende voorselectie die o.a. UWV heeft gemaakt onder de kandidaten uit hun eigen bestanden.’

 

Goede begeleiding

Ook de goede begeleiding droeg bij aan het succes. Schapendonk: ‘Vanuit het Well Done Horeca Traject werd een begeleider fulltime ingezet om in een vroegtijdig stadium eventuele problemen te signaleren. Alle kandidaten hadden om diverse redenen een tijdje geen werk gehad, dus ze hadden soms wat moeite om in het ritme te komen. De begeleider leidde hen in goede banen en adviseerde ook de werkgevers over goed werkgeverschap voor deze doelgroep.’

 

Heel goede werksfeer

Schapendonk streeft zelf naar wat hij noemt “onweerstaanbaar werkgeverschap”: ‘Als horeca jouw vak is, dan moet je bij mij willen werken en niet ergens anders. Ik probeer mensen uit te dagen om zichzelf te ontwikkelen. Proeflokaal Goesting is een plek voor de liefhebber, met meer dan 500 verschillende soorten bier. Mijn personeel leert daarom niet alleen tappen, maar ook over gastheerschap en over bier, zodat ze de gasten over ieder bier iets kunnen vertellen. En ik zorg voor een heel goede werksfeer, door verantwoordelijkheid te geven, op te leiden, mensen zichzelf te laten zijn en natuurlijk ook door toffe personeelsactiviteiten. De medewerkers voelen zich helemaal thuis hier – ze kunnen zichzelf zijn en er ontstaan vriendschappen.’

 

Het nieuwe speeddaten

Proeflokaal Goesting heeft een bijzondere sollicitatieprocedure, die Schapendonk ook toepaste tijdens de speeddate in het kader van het Well Done Horeca Traject. ‘Ik neem mensen binnen één seconde aan,’ zegt Schapendonk. ‘Ik kijk of ze een open blik hebben en “goedemiddag, bedankt en tot ziens” kunnen zeggen. Daarna krijgen ze een boekje over de aanmeldingsprocedure. In de samenwerking ontdek je dan wel of het werkt of niet. Ik ben goed van vertrouwen en ga volledig op mijn intuïtie af. Dat gaat ook wel eens mis ja. Maar niet zo vaak. En als het toch gebeurt, dan ga ik in gesprek met zo’n medewerker. Als blijkt dat hij of zij toch graag bij ons wil blijven werken, dan gaan we samen kijken wat er moet verbeteren.’

 

Dag langer open

Hoewel Proeflokaal Goesting dus geen personeelstekort had, deed het toch mee aan het leerwerktraject van UWV en partners en nam een extra medewerker in dienst. ‘Als je goede mensen kunt krijgen, moet je werk voor ze creëren. Dat heb ik deze keer gedaan met behulp van UWV, haar partners en het Well Done Horeca Traject. UWV heeft daarin echt een grote toegevoegde waarde, vanwege de kennis van beide partijen en de voorselectie die zij doen. Zelf blijf ik altijd op zoek naar goede mensen. Ooit kwam iemand naar mij toe en zei dat hij graag bij ons wilde werken. In die tijd was ik zes dagen in de week open. Ik ben een dag langer open gegaan om hem in dienst te kunnen nemen.’