Interview

Creatief werven in een krappe arbeidsmarkt

Meer dan 300 potentiële sollicitanten. Met de huidige arbeidskrapte drómen organisaties van zoveel respons op een vacature of wervingscampagne. Provincie Utrecht kreeg het voor elkaar met het event ‘Bedenk je eigen baan’. Een compleet nieuwe manier van werven, bedacht door recruiter Silvana van Putten. ‘Als er geen sollicitanten op je vacatures reageren, moet je iets radicaals proberen.’

Krappe arbeidsmarkt dwingt ook recruiters tot innovatie

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is de vraag naar personeel groter dan het aanbod. Dat betekent dat ook recruiters moeten innoveren. Silvana is eigenaar van recruitmentbureau RvOV (Recruitment voor Overheid Vacatures), gespecialiseerd in arbeidsbemiddeling en talent sourcing voor overheidsfuncties. Met haar creatieve geest zoekt Silvana naar mogelijkheden: ‘Ik hou van pionieren. Ik zie dat organisaties nog steeds veel geld spenderen aan de marketing van vacatures, die alsnog open blijven staan. Dan moet je iets anders doen.’

Lees ook: Zo zorg je dat jouw vacature eruit springt

Creatief werven: ‘Bedenk je eigen baan’

Provincie Utrecht kreeg weinig reacties op vacatures. En dat terwijl de Provincie voor een grote, nieuwe opgave staat, waar veel nieuwe functies voor nodig zijn: uitvoering geven aan het stikstofbeleid. Hoe krijg je die plekken gevuld zonder vacatures uit te zetten? Silvana: ‘We deden een brede oproep met het ‘Bedenk je eigen baan’-event. Mensen hoefden geen cv op te sturen, maar konden laten weten hoe ze met hun talenten wilden bijdragen aan actuele thema’s voor de landelijke leefomgeving. Er kwamen meer dan 300 geïnteresseerden op af.’

 

Creatief werven: speeddaten met manager en expert

Kandidaten konden speeddaten met leidinggevenden en materiedeskundigen en zelf pitches geven. ‘Na afloop gaven 78 kandidaten aan dat ze verder wilden ontdekken of we samen een baan kunnen vormgeven die bij hen past én die de provincie nodig heeft. Inmiddels zijn er al twee mensen aangenomen en er komen nog meer vervolggesprekken.’

 

Succesfactoren in een krappe arbeidsmarkt

De reacties waren lovend, aldus Silvana: ‘Deelnemers vonden het heel innovatief. Juist omdat we startten vanuit de inhoud: kennisdelen over een vakgebied waar je enthousiast over bent. Mensen die eerder aan de voorkant werden afgewezen op basis van hun cv, kregen nu de kans om zichzelf op een andere manier te promoten. Zo is er meer aandacht voor de persoonlijke klik en ontdekken sollicitanten op een laagdrempelige manier of een organisatie bij ze past. Want tegenwoordig is de keuze voor een organisatie minstens zo belangrijk als de functie-inhoud.’

 

Krappe arbeidsmarkt zorgt voor innovatief werven

Silvana heeft haar nieuwe manier van werven zelf ontwikkeld. Niet op basis van theorie, maar door gewoon uit te proberen. ‘Ik wist van tevoren niet of dit evenement zou aanslaan, maar ik organiseerde eerder al wel op kleinere schaal vergelijkbare wervingsdagen. Bij de Belastingdienst lieten we potentiële trainees spelenderwijs een robot installeren. Voor die functie waren de competenties van de kandidaten belangrijker dan de communicatieve vaardigheden, dus dan werkt een praktijkopdracht beter dan een gesprek. Wat ik zie als terugkerende succesvolle elementen zijn het delen van kennis en de mogelijkheid tot laagdrempelig contact.’

Lees ook: Personeel werven met een leerwerktraject

Pionieren in een krappe arbeidsmarkt kost tijd

Voor werkgevers die denken: ‘Dit wil ik ook’, plaatst Silvana wel een kanttekening. ‘Andere manieren van werven zijn nodig, maar wees je ervan bewust dat pionieren veel tijd kost. We zijn zeker een half jaar bezig geweest met de organisatie. En vergeet niet: ook de matching- en de sollicitatietrajecten achteraf vragen maatwerk.’

 

‘Werkgevers zijn te kritisch’

Kun je maar geen geschikte kandidaten vinden voor je vacatures? De recruiter raadt aan om te reflecteren op je interne proces. ‘Blijf niet star vasthouden een bepaald profiel. Kijk wat je organisatie nodig heeft. Niet alleen nu, ook in projecten de komende jaren. Over het algemeen zijn werkgevers te kritisch, merk ik. Men zoekt vaak het schaap met de vijf poten. Durf als werkgever juist eens open te staan voor het schaap met drie poten, bij wie je een vierde kunt creëren. Kies voor ontwikkelbare kandidaten met potentie.’

In vier stappen een leerwerktraject opzetten

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl