Interview

Personeel werven door omscholing: zo doet detacheerder Cottus het

Cottus is een detacheerder in de technische branche met vijftien vestigingen door het hele land. Hun aanpak voor het werven van personeel via omscholing in een eigen vakschool is de sleutel tot succes. Directeur Vakschool Sandor Görtz vertelt wat er nodig is om een succesvol leerwerktraject op te zetten en hoe de hulp van UWV daarbij onmisbaar is. ‘Eigenlijk zijn we een opleider die detacheert.’

Goed werkgeverschap betekent onder andere dat je medewerkers structureel verder brengt in hun ontwikkeling. Deze stellige overtuiging, in combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt, zette Cottus ertoe om zelf nieuwe mensen om te scholen. Sinds 2013 heeft het bedrijf een eigen vakschool en detacheert het de nieuw opgeleide vakkrachten. Bij werving in opdracht van klanten neemt Cottus de werving, selectie en opleiding voor haar rekening en biedt de klant de leerling een passende werkervaringsplek.

Görtz legt uit dat het belangrijk is om ook Cottus’ klanten mee te nemen in de meerwaarde van opleiden: ‘Opleiden is geduld hebben en willen investeren in de mens. Leerlingen moeten goede begeleiding krijgen. Dat is voor sommige bedrijven een dilemma: het dagelijkse werk moet ondertussen ook gebeuren. Wij onderzoeken met onze klanten hoe we de korte en lange termijn samenbrengen.’

 

Omscholen via een persoonlijk leerwerktraject

In 2014 bezocht UWV de tweede van inmiddels drie locaties van de Cottus Vakschool. Daaruit ontstond een vruchtbare samenwerking. Het gepersonaliseerde leerwerktraject dat UWV en Cottus opstelden, begint met een meeloopdag, daarna een opleiding van vier weken en vervolgens tien weken leren en werken in een bedrijf. Om meters te maken, zoals Görtz dat noemt.

 

Samen naar de klant

Een succesvol leerwerktraject creëer je samen met de mensen in het veld, is zijn ervaring. Görtz: ‘Daarom zeggen wij niet tegen opdrachtgevers: dit moet je doen. Maar vragen we: hoe gaan we het samen doen? Docenten schrijven bijvoorbeeld hun eigen lesmateriaal en vaak gaan we gaan samen naar de klant en vragen wat die nodig heeft. UWV is ook een belangrijke partner in dit verhaal. Ik geloof dat onze succesvolle samenwerking voor een groot deel te danken is aan transparantie. Wij stellen ons open, vragen UWV om mee te denken en verbeterpunten aan te wijzen.’

Meeloopdag via UWV

‘Potentiële kandidaten bevinden zich overal en nergens’, aldus Görtz. ‘UWV heeft zicht op het aanbod van werkzoekenden en kent hun achtergrond, beweegredenen en competenties. Als blijkt dat iemand interesse heeft in techniek, vraagt UWV of ze een opleidingsplek bij ons zien zitten. Is dat zo, dan regelt UWV een meeloopdag voor die persoon.’

 

Souschef wordt lasser

Daarbij is het volgens Görtz helemaal niet belangrijk wat iemand allemaal al kan. Het gaat vooral om iemands intrinsieke motivatie om een nieuw vak te willen leren. Görtz: ‘We hebben bijvoorbeeld iemand in het traject die souschef was bij een sterrenrestaurant. Maar hij trok werken in de avonduren niet meer. Nu werkt hij als lasser met werktijden van 7 tot 4 uur. En ik zie de twinkeling in zijn ogen als hij aan het werk is. Dát is wat ik zoek, die twinkeling.’

 

‘Wat iemand kan is veel minder van belang. De intrinsieke motivatie, die twinkeling in de ogen, die zoek ik!’

 

Contract en carrièreplan

Volbrengt iemand het leerwerktraject en wil die inderdaad door in de techniek, dan is het tijd voor de volgende stap. Die bestaat niet alleen uit een arbeidscontract bij Cottus, maar ook uit een samen opgesteld carrièreplan. ‘Daarmee plaatsen we een stip op de verre horizon’, zegt Görtz. ‘Zodat de medewerkers zich kunnen focussen op wat voor hun carrière belangrijk is. Het carrièreplan brengt hun rust en regelmaat en we werken daarmee duurzaam aan vakmanschap. Wat niet alleen goed is voor onze kandidaten, maar ook voor de maatschappij.’

Directeur Vakschool Sandor Görtz aan het werk met leerlingen bij Cottus

Personeel werven door omscholing: tips voor werkgevers

Görtz heeft tips voor werkgevers die worstelen met arbeidskrapte, maar die niet beschikken over een eigen vakschool. ‘Denk in elk geval bij het zoeken naar nieuwe mensen niet te moeilijk. Zoek niet naar iemand met het ideale cv, maar kijk naar iemands motivatie. Daar begint het mee. Weet je zo iemand het vak te leren, en neem je vervolgens weer een gemotiveerd iemand aan die je het vak kunt leren, en daarna nog iemand, en nog iemand, dan heb je voor je het weet je eigen vakschool...’

Vragen over omscholing, bijscholing en leerwerktrajecten?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl