Interview

Bij Matz Carwash is iedereen bijzonder – maar ook weer niet

Werkgever Martin Kniest

Matz Carwash in Deventer en Zutphen werkt vrijwel uitsluitend met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Eigenaar Martin Kniest vertelt hoe dat zo gekomen is en waar je als ondernemer rekening mee moet houden als je met deze groep wilt werken.

Vorig jaar kregen Martin Kniest en zijn medewerker landelijke bekendheid door de veelgeprezen documentaireserie De Wasstraat, die begin 2020 bij de NPO te zien was. Martin werd vijf jaar geleden eigenaar van twee vestigingen van Matz Carwash, waar 90 procent van de 60 medewerkers een – inmiddels dus overbrugde – afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Daarnaast is hij onlangs re-integratie-bedrijf Matz Social gestart, dat voor de gemeente Deventer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt. Martin en zijn medewerkers kregen Onderwerp van de documentaire is het werken met mensen met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Duidelijke structuur

Martin geeft zijn medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt geen speciale behandeling in vergelijking met zijn reguliere medewerkers. ‘Ze zijn werknemers. Punt. Maar wat je met deze groep wel moet doen is duidelijke kaders stellen: zeggen wat jij van hen verwacht en wat zij van jou kunnen verwachten. Als je dat niet doet, gaan ze “zwemmen” en weten niet meer goed wat ze moeten doen, of doen het half. Geef dus een duidelijke structuur.’

 

Vader/moederrol

Structuur vinden werknemers zelf ook prettig, want dan hebben ze het idee dat ze goed functioneren, zegt Martin, die wijst op de vader- dan wel moederrol die je als ondernemer voor je werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt vervult. ‘Ze komen met alle mogelijke werk- en privéproblemen bij je. Zorg er dus voor dat je in je bedrijf een vast aanspreekpunt voor hen hebt.’

 

Loonwaarde

Volgens Martin is de meest gemaakte fout dat bedrijven 100 procent productiviteit verwachten van iemand van wie de loonwaarde bijvoorbeeld 70 of 50 procent is. ‘Ik heb jongens die ik voor 50 procent betaal [de overige 50 procent betaalt UWV – red.]. Dan accepteer ik dat ze minder kunnen en vaker ziek zijn.’

 

Vanuit het hart

Maar het allerbelangrijkste is dat je er als werkgever bewust voor moet kiezen om met deze groep te werken, zegt Martin tot slot. ‘Doe het niet voor de bühne, om aan je MVO-verplichtingen te voldoen, maar doet het vanuit je hart, omdat je iets wilt betekenen voor de maatschappij.’