Vijf tips voor overstappen naar online ondernemen

Dieuwertje

De coronapandemie stelde zakelijke groepsreizen & evenementenbureau goMICE voor de vraag: overstappen naar online of niet? GoMICE besloot de stap te wagen. Maar wat komt er allemaal kijken bij de overstap naar online ondernemen? ‘Er bestond geen opleiding of training ‘zo stap je over’. Het was echt leren door te doen’, vertelt Diewertje Reekers, Manager Eventmarketing. Dit zijn haar tips voor de overstap naar online ondernemen.

1. Manage de verwachtingen bij je klant. Ik merkte dat bij klanten het idee leefde ‘online is goedkoper’, want mensen hoeven niet te reizen, er worden geen locaties gehuurd etc. Maar een online event vraagt andere zaken, zoals het maken van een draaiboek/script tot bijna op de seconde. Een online event afwisselend en interessant te houden, vergt ook flink wat voorbereiding. Daarnaast heb je een virtueel platform, audiovisuele middelen en technici nodig.

 

2. Formuleer een heldere doelstelling. Wat wil je online bereiken? En wat ben je bereid om daarvoor te doen? Een combinatie met offline is mogelijk, maar realiseer je dat de keuze voor hybride betekent dat je twee verschillende diensten aanbiedt. Een live event heeft écht een andere voorbereiding nodig dan een online event. In totaal kost het dus meer tijd.

 

3. Doe het niet alleen. Plaats jezelf niet op een eiland, maar zoek contact met collega’s binnen de branche. Iedereen heeft te maken met de impact van corona. Dus praat met vakgenoten, verzamel informatie bij de vakvereniging en stel vragen.

 

4. Fouten maken mag. Sta jezelf toe dat het niet in één keer lukt en durf te experimenteren. Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig dat is. Wij wilden bij het eerste online event direct een tien halen en dezelfde kwaliteit als bij een live event neerzetten. Dat was pittig, omdat we zoiets nog nooit hadden gedaan. Ter voorbereiding hebben we voor ons collega-kantoor Uniglobe Alliance Travel een online event georganiseerd. Daar hebben we veel van geleerd.

 

5. Kijk naar wat wél kan. Of online ondernemen nodig blijft, is niet bekend. Niemand kan daar met zekerheid iets over zeggen. Wat wél blijft, is de behoefte aan verbinding met collega’s! Stel teamuitjes en kerstborrels niet uit tot een moment ‘dat het weer kan’. Kijk naar wat wél kan, zoals verbinden met online en offline communicatiemiddelen. Zo organiseerden wij vorig jaar voor kerst een online event voor onze medewerkers: de Twelve Days of Christmas. Naast het event zelf, gingen alle deelnemers tijdens de twaalf (werk)dagen ervoor via de goMICE Activate app met en tegen elkaar strijden en versterkten zo hun onderlinge band.