Een seizoensgebonden personeelsissue is een uitdaging waar veel bedrijven tegenaan lopen. Zo ook hoveniersbedrijf Donker Groen en maatschappelijk vastgoedbeheer Optisport. Met hulp van UWV vonden zij een oplossing die het hele jaar door werkzekerheid biedt voor hun personeel én beide partijen ten goede komt.
Donker Groen is een hoveniersbedrijf met 16 vestigingen. Met 900 medewerkers is er van april tot november volop werk, maar in de winter is dat lastiger. ‘Met zo’n grote club heb je best wat klussen nodig om iedereen bezig te houden,’ vertelt Stef de Wit, vestigingsleider bij Donker Groen.
Optisport beheert maatschappelijk vastgoed, zoals zwembaden en ijsbanen, met 300 vestigingen door heel Nederland. Gianni Romme, locatiemanager bij De Kunstijsbaan Breda en zwembad Wolfslaar, herkent het probleem: ‘In de winter hebben we veel meer mensen nodig. Maar zodra de ijsbaan sluit, is er geen werk meer voor hen.’
‘UWV heeft ons geholpen om een creatieve oplossing te vinden voor onze seizoensgebonden problemen’
Seizoenswerk in de agrarische en groene sector
Seizoensarbeid stelt werkgevers en werknemers voor uitdagingen, en komt in de agrarische en groensector veel voor. Er zijn piekperiodes met veel werk. Werkgevers hebben moeite mensen jaar na jaar te behouden en werknemers worstelen met het feit dat ze maar een deel van het jaar werkaanbod hebben. UWV deed onderzoek naar seizoenswerk in deze sector. Hoewel de piekperiodes per deelsector verschillen, zijn er in de zomer (groeiseizoen) de meeste banen. Dit is ook terug te zien in de WW-instroom, die in de zomermaanden laag en in november, december en januari het hoogst is.
Seizoensgebonden probleem
Beide bedrijven stonden dus voor eenzelfde soort uitdaging: hoe zorg je ervoor dat werknemers het hele jaar door aan het werk blijven, omdat ze anders wellicht vertrekken? Donker Groen en Optisport werden door het Werkgeversservicepunt West-Brabant in 2022 aan elkaar gekoppeld. Zo ontstond het idee om personeel van Donker Groen in de winter te detacheren bij Optisport. De Wit: ‘In eerste instantie dacht ik: gaat dit wel werken? Maar UWV heeft ons laten zien dat we anders naar personeelsbeheer kunnen kijken. Ze hebben ons geholpen om creatieve oplossingen te vinden voor onze seizoensgebonden problemen.’
In de leer bij de ijsmeester
Na een verkennend gesprek volgde een testperiode. ‘Het werk van een ijsmeester is echt een vak apart,’ zegt De Wit. Romme voegt daaraan toe: ‘Je stapt niet zomaar op een machine en rijdt een rondje over de ijsbaan. De jongens hadden in het begin nog wat sturing nodig, maar dat is normaal. Je leert het door ervaring op te doen en feedback te krijgen van ervaren mensen. Ook de ijsmeesters moesten wennen aan hun rol van leermeester. Ze zijn immers techneuten, geen opleiders. Maar door het actief stimuleren van kennisdeling en feedback merkten we in het tweede jaar dat de medewerkers van Donker Groen steeds zelfstandiger werden. Ze kregen zelfvertrouwen en namen meer initiatief.’
Seizoenswerk in de agrarische en groene sector
Seizoensarbeid stelt werkgevers en werknemers voor uitdagingen, en komt in de agrarische en groensector veel voor. Er zijn piekperiodes met veel werk. Werkgevers hebben moeite mensen jaar na jaar te behouden en werknemers worstelen met het feit dat ze maar een deel van het jaar werkaanbod hebben. UWV deed onderzoek naar seizoenswerk in deze sector. Hoewel de piekperiodes per deelsector verschillen, zijn er in de zomer (groeiseizoen) de meeste banen. Dit is ook terug te zien in de WW-instroom, die in de zomermaanden laag en in november, december en januari het hoogst is.
Duurzame oplossing
Aanvankelijk meldde zich vier medewerkers van Donker Groen aan voor de uitwisseling. Uiteindelijk bleven er twee over, die allebei enthousiast waren over het werk bij Optisport. De Wit: ‘Ze hebben het heel goed naar hun zin. Ze kijken er naar uit om in de winter op de ijsbaan te werken. Omdat ze er steeds beter in worden, maar ook omdat ze onderdeel zijn geworden van het team. Afgelopen jaar zijn ze nog op cursus geweest met alle ijsmeesters van Nederland, wat geregeld werd vanuit Optisport.’
‘Het verschil in salaris was nog wel een dingetje; maar ook dat hebben we goed weten te regelen’
Administratie
De administratieve kant van de samenwerking was onderling snel geregeld. De Wit: ‘Ze blijven gewoon bij ons in dienst, maar werken in de winter voor Optisport. Soms moeten ze in het weekend werken, omdat het juist dan druk is op de ijsbaan. Daar zijn tarieven over afgesproken die conform onze cao worden doorbelast. Het salaris was in het begin wel een dingetje, omdat er een verschil in salaris zit tussen de hoveniersbranche en ijsmeesterschap. Maar ook dat hebben we goed met elkaar weten te regelen.’
Meer inspiratie voor creatieve oplossingen voor personeelstekort?
Een win-winsituatie
De samenwerking levert beide bedrijven veel op. ‘Deze uitwisseling voorkomt dat we goede krachten aan het eind van het seizoen moeten laten gaan en dan maar hopen dat ze het jaar erop terugkomen’, aldus de Wit. Romme voegt toe: ‘Ook Optisport profiteert, omdat wij nu ervaren mensen hebben die elk jaar beter worden.’ Beide bedrijven kijken positief naar de toekomst. ‘We blijven zoeken naar manieren om onze samenwerking te verbeteren en verder uit te breiden’, zegt de Wit. Romme voegt daaraan toe: ‘Ik wil zeker onderzoeken of we ook buiten het ijsseizoen meer taken kunnen uitwisselen. Donker Groen en Optisport zijn hiermee een inspirerend voorbeeld voor andere werkgevers die op zoek zijn naar duurzame oplossingen voor hun personeelsbeheer. De Wit: ‘Het belangrijkste is om open te staan voor nieuwe ideeën en samenwerkingsverbanden. Door samen te werken kun je veel bereiken.’
Ook te maken met seizoensgebonden personeelsuitdagingen?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl