Online solliciteren bij Alliander een succes

Het introduceren van online werven van personeel stond bij Alliander, dat verantwoordelijk is voor de energievoorziening van ruim drie miljoen huishoudens en bedrijven, al langer op de planning. Door de nieuwe realiteit van (thuis)werken die de coronacrisis voorlopig met zich meebrengt, is het dit voorjaar uiteindelijk versneld doorgevoerd. ‘Waar zoiets bij zo’n groot bedrijf normaal maanden zou duren, was het nu in een paar dagen geregeld’, zegt Simone van Essen, Head of Talent Acquisition bij Alliander, bijna verbaasd. Van Essen is blij dat personeelswerving ondanks corona met de overstap van offline naar online werving gewoon doorloopt. ‘Door de energietransitie is er een enorme vraag naar technici. Op dit moment kan één elektromonteur kiezen uit veertig vacatures. Sollicitaties tijdelijk stopzetten zou dan ook heel vervelend zijn.’

 

Lichtend voorbeeld

In drie weken tijd zijn er met 230 mensen online sollicitatiegesprekken gevoerd. Het leverde Alliander veertig nieuwe werknemers op, waarvan sommige procedures wel al voor de overstap naar online ingezet waren. Vijftien werknemers zijn echt van het begin tot eind via online personeelswerving aangenomen.

UWV ziet Alliander als een lichtend voorbeeld. 'Ik vind dit een heel hoopvolle ontwikkeling die bedrijven geen windeieren zal leggen. Je ziet nu al dat andere netwerkbedrijven dit nu ook gaan oppakken', aldus Albert Bergers, landelijk adviseur werkgeversdiensten bij UWV. Ondanks de crisis blijft de vraag naar personeel in sommige branches onverminderd groot, ziet ook Bergers. Hij verwacht dat online werving ook voor werkgevers buiten de energiesector gemeengoed kan worden. Naast dat online personeelswerving flexibeler in te plannen is en minder reistijd en -kosten met zich meebrengt, is er volgens Bergers nog een extra argument voor werkgevers om ermee door te gaan: het aantrekken van een jongere generatie. 'De vraag naar technisch personeel blijft onverminderd groot. Bij het aantrekken van nieuwe medewerkers is het daarom slim om voor meerdere doelgroepen aansprekend te zijn. Jongere generaties zijn het gewend om digitaal te communiceren. Je wordt als bedrijf dus interessanter en toegankelijker voor deze doelgroep.'

Interessant blijven

Blijft online personeelswerving ook na corona gebruikt worden? 'De methode blijft zeker', zegt Van Essen. 'Alleen al omdat het heel efficiënt werken is. Maar het zal fysieke sollicitaties absoluut niet volledig vervangen.’ Bergers gaat een stap verder. 'Werkgevers zullen uiteindelijk mee moeten in de nieuwe manier van personeelswerving. We zien op de arbeidsmarkt dat de traditionele manier van gesprekken voeren op locatie langzamerhand minder interessant begint te worden en dat is het laatste dat je als bedrijf wilt uitstralen.'

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl