Praktijkleren in het onderwijs: van klassenhulp naar onderwijsassistent
Marian Starkenbrug is directeur bij basisschool De Zevensprong in Heerhugowaard. Via Praktijkleren kan zij rekenen op klassenhulp Souhaila, die via een derde leerweg haar mbo-2 diploma behaalde op De Zevensprong.
Marian: ‘Bij de Zevensprong hebben we veel kinderen met verschillende culturele en sociaaleconomische achtergronden en ligt onze focus op kansen bieden. Dat geldt niet alleen voor de kinderen, maar ook voor werknemers. Op onze school vinden we het belangrijk om mensen de mogelijkheid te geven zich te blijven ontwikkelen. We leiden daarom veel stagiaires op en proberen het talent of de passie die we in hen zien, in te zetten voor de kinderen op onze school.’
Praktijkleren subsidieregeling
‘We werken veel samen met praktijkschool Focus. Daar zat Souhaila op toen ze stage bij ons kwam lopen. Souhaila was bezig met haar mbo-1, maar heeft wat moeite met leren. Tijdens haar stage zagen wij veel kwaliteiten in haar. Zo maakte Souhaila snel en goed contact met kinderen en vonden de kinderen het fijn om met haar te spelen en te werken. Ze luisterden ook goed naar haar. Ook overzag Souhaila al snel wat de leerkracht nodig had aan ondersteuning. Zij had, kortom, van nature al de eigenschappen en competenties die passen bij de functie van onderwijsassistent.
We wilden dus graag met haar verder, maar mbo-1 biedt op zichzelf geen mogelijkheid om in het onderwijs in te stromen. In de zoektocht voor Souhaila naar een passende vervolgopleiding kregen we de tip om met medewerkers van het werkgeversservicepunt van UWV te praten. Zij wezen ons vervolgens op Praktijkleren in de derde leerweg, waar we een subsidie voor aan hebben kunnen boren.’ Met behulp van opleider ORGB, die ook hun stagiaires examineert, is De Zevensprong een derdeleerwegtraject aangegaan om Souhaila een passende praktijkopleiding aan te bieden als vervolg op haar mbo-1.
Het Coenecoop College investeert ook in zij-instromers voor de klas
Investeer jij als werkgever graag in de ontwikkeling van je medewerkers?
Een derde leerweg is een mbo-opleiding gericht op leren in de praktijk. In tegenstelling tot een BBL- of BOL-opleiding wordt dit niet vergoed door de overheid, maar kan een werkgever wel in aanmerking komen voor de subsidie Praktijkleren in de derde leerweg. Via een individueel traject kan iemand met een specifieke leer- en begeleidingsvraag dan toch een volledig mbo-diploma halen. Deze subsidie biedt kansen aan mensen die beter leren door te doen. De volgende aanvraagperiode is van 4 tot 29 november 2024.
Volledig diploma met praktijkleren
‘De mbo-2 Zorg en Welzijn waar Souhaila in door zou stromen, hebben we samen met ORGB heel systematisch omgebogen naar werk- en praktijkopdrachten in de klas. Daarnaast heeft Blosse, de organisatie waar de Zevensprong onder valt, ook een interne mbo-3 opleiding tot onderwijsassistent. Omdat Souhaila niet het onderwijsniveau heeft voor deze mbo-3 opleiding, deed ze er specifieke modules van als keuzedeel van haar opleiding mbo-2. Ze heeft uiteindelijk alle vakken en opdrachten met vlag en wimpel gehaald. Souhaila heeft laten zien dat je met veel inzet via een derde leerweg toch tot een volledig diploma kan komen.’
Opleidingsniveau praktijkleren
‘Het opleidingsniveau voor Praktijkleren verschilt. We hebben momenteel een stagiair die op 14-jarige leeftijd gestopt is met het voorgezet onderwijs. Maar we hebben ook wel eens vmbo- of havo-scholieren gehad. Praktijkleren kan ook een tijdelijke oplossing zijn om toch een mbo-opleiding te gaan doen of weer op te pakken. Ik kijk graag mee hoe we het beste in iemand naar boven kunnen halen.’
‘Souhaila is een natuurtalent. De kinderen zijn allemaal gek op haar’
Praktijkleren: waardevolle investering
‘Souhaila is heel opmerkzaam, observeert goed en leert door te modelleren, door na te doen. Een leerkracht doet iets voor, en zij maakt het zich vervolgens gemakkelijk eigen. Echt in de praktijk leren dus. Daarnaast is ze een natuurtalent waar andere leerkrachten soms zelfs van leren. Zo managet zij bijvoorbeeld heel goed verwachtingen van de kinderen. Dan zegt ze heel rustig: “Ik verwacht dat jullie zo allemaal je tas pakken en rustig door de gang lopen.” En vervolgens doen de kinderen dat ook. Ze zijn allemaal gek op Souhaila. Geweldig om te zien. We zetten Souhaila volledig in als klassenhulp en ze ondersteunt de leerkrachten volop. Nu gaat ze kijken of ze haar diploma tot onderwijsassistent kan halen. Eén ding is zeker: bij ons is ze altijd welkom. Andere werkgevers zou ik zeker aanraden om open te staan voor Praktijkleren. Ja, het kost tijd en je moet altijd investeren. Maar je krijgt er ook heel veel voor terug.’
Ook benieuwd naar wat Praktijkleren in jouw organisatie kan opleveren?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl