Omdat Kornee van Terheijden maar moeilijk personeel kon vinden voor zijn rioleringsbeheerbedrijf, begon hij een opleidingscentrum met behulp van een SLIM-subsidie. Dat groeide uit tot een opleidingscentrum voor de hele branche. Aspirant-rioolservicemonteurs uit het hele land leren in Bergen op Zoom de kneepjes van het vak. ‘85 procent van de cursisten werkt nu bij een rioleringsbeheerbedrijf.’
In de loop der jaren kostte het Van Terheijden steeds meer moeite om medewerkers te vinden. ’Dat heeft deels te maken met de huidige arbeidsmarkt, maar ook met het imago van het vak’, vertel Van Terheijden. ‘Er wordt denigrerend over gepraat en mensen zijn moeilijk te motiveren, want je hebt toch elke dag met poep en pies te maken. Dat is zo’n beetje het enige wat ze over het vak weten, want op school leren ze er niks over. En onbekend maakt onbemind.’
Het vak aantrekkelijk maken
Van Terheijden besloot om te onderzoeken wat rioolservicemonteurs dan wél leuk vinden aan hun werk. ‘Dat blijken drie elementen te zijn: het is afwisselend, je bent autonoom en kunt de hele dag veel rondrijden, en klanten vinden het geweldig als je hun probleem oplost. Die positieve punten wilde ik gaan promoten. Maar hoe? Ik bedacht dat als je het vak bekend en aantrekkelijk wilt maken, je mensen moet gaan opleiden. Zo’n opleiding bestond nog niet.’
SLIM-subsidie
Daarom stapte Van Terheijden naar Wij Techniek, het ontwikkelingsfonds voor de installatiebranche. Wij Techniek hielp hem bij het aanvragen van een SLIM-subsidie van de Rijksoverheid, een subsidieregeling voor leren en ontwikkelen in het mkb. Daarmee bekostigde hij de ontwikkeling van een lespakket door een opleidingsinstituut.
‘Het lespakket bestaat uit drie delen,’ vertelt Van Terheijden. ‘Technische kennis en veiligheid, oefenen met de apparatuur en, misschien nog wel het belangrijkste, houding en gedrag. Want hoe gaat het tot nu toe in de praktijk? Een nieuwe medewerker wordt meteen meegestuurd met een ervaren monteur. Die leert hem de technische kant van het vak, maar iemand leren hoe je omgaat met mensen en stresssituaties blijkt vaak een stuk lastiger. Daarom is dat een belangrijk onderdeel van onze opleiding.’
Samenwerking met Techniek Nederland
Toen het lespakket eenmaal klaar was, besefte Van Terheijden dat hij binnen afzienbare tijd genoeg mensen opgeleid zou hebben voor zijn eigen bedrijf. Zonde om er niet méér mee te doen. Dat bracht hem op het idee van een opleidingscentrum voor de hele branche. Om dat te realiseren riep hij de hulp in van Techniek Nederland, de ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel. In samenwerking met Wij Techniek zette hij begin 2021 in Bergen op Zoom zijn nieuwe bedrijf Torio op, wat staat voor Technisch Opleidingscentrum Rioleringsbeheer.
Baangarantie
Kandidaten voor de opleiding komen grotendeels via UWV en de Werkgeversservicepunten van UWV en gemeentes. Ze zijn afkomstig uit het hele land, van Groningen tot Maastricht. Elke zes weken start er een opleiding, met gemiddeld zes tot acht personen. Een docent met 30 jaar ervaring in de branche brengt de kandidaten de technische kneepjes van het vak bij, en één keer per week worden ze getraind in houding en gedrag. Na afloop van de opleiding krijgen de kandidaten gegarandeerd een baan.
Torio loopt als een trein, zegt Van Terheijden: ’Tot nu is 85 procent van de cursisten bij een rioleringsbeheerbedrijf blijven werken. Bovendien worden we steeds zichtbaarder, onder meer omdat UWV bekendheid geeft aan dit initiatief.’
Hoe kun je als werkgever slim werven in een krappe arbeidsmarkt?
Heleen Stoevelaar en Martijn Hemminga, specialisten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie geven tips.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl