Interview

Inclusief werkgeverschap in de keuken van Eurest: ‘Wesley’s visuele beperking zien we als een uitdaging’

Portret van Ron de Jong, chef-kok bij Eurest Catering voor Schiphol Group

De slechtziende Wesley Mons werkt als kok in de keuken van cateraar Eurest voor Schiphol Group. Chef-kok Ron de Jong coacht hem, geholpen door de innovatieve technologie van de OrCam voorleesbril en met steun van UWV. ‘Wesley's beperking zien we bij ons in de keuken niet als belemmering maar eerder als uitdaging die we samen aangaan.’

Efficiënt werken met visuele beperking

In de keuken van Ron de Jong wordt lunch bereid voor medewerkers van Schiphol. Van pokebowls met zalm tot kip teriyaki. Op drukke dagen voor wel 820 gasten. ‘Efficiënt werken is dan cruciaal’, vertelt hij. Zelf werkt Ron sinds 2019 als chef-kok bij Eurest voor Schiphol Group. Daar werkt hij samen met en coacht Wesley Mons, een gedreven kok met een visuele beperking. Door een erfelijke aandoening heeft Wesley 15% zicht met een trillend beeld. Ondanks dat werkt Wesley met veel plezier en toewijding in de keuken, vertelt Ron. ‘Ik merkte al snel op dat Wesley een harde werker is. Hij pakt alles aan, niets is hem te veel.’

Wesley met de Orcam voorleesbril en werkgever Ron

Technologie onmisbaar voor inclusief werkgeverschap

Wesley maakt gebruik van de OrCam voorleesbril, een voorziening die hij in 2020 met hulp van het UWV kon krijgen. Het is een camera die hij vastklikt op zijn bril. Als hij er een foto mee maakt van een tekst wordt er voorgelezen wat er staat. ‘Op deze manier kan hij ingrediëntenlijsten en datums op etiketten lezen,’ legt Ron uit. ‘Dat is essentieel voor de voedselveiligheid in de keuken.’ De voorleesbril zorgt ervoor dat Wesley met veel meer zelfvertrouwen staat te werken omdat hij nu geen details meer hoeft te missen. Daarbij probeert Ron Wesley altijd extra begeleiding en persoonlijke aandacht te geven. ‘Zelfs te midden van de drukte in de keuken.’

 

‘Wesley's beperking zien we bij ons in de keuken niet als belemmering, maar eerder als uitdaging die we samen aangaan’

 

Collega’s staan voor elkaar klaar

Iedereen in het team van in totaal 10 mensen werkt afwisselend aan de ‘koude’ en ‘warme’ kant van de keuken. En Wesley vormt hierin een onmisbare schakel. Ron: ‘Wesley's beperking zien we bij ons in de keuken niet als belemmering, maar eerder als uitdaging die we samen aangaan. Als hij hulp nodig heeft regelen we dat onderling. Collega's staan altijd klaar om met hem mee te kijken. Mijn rol is om het team slim te laten werken en elkaar scherp te houden. Ik druk Wesley daar regelmatig bij op het hart meer voor zichzelf op te komen, omdat hij de neiging heeft veel aan anderen te denken. Hij zegt vaak ‘laat maar, ik doe het wel.’ Maar het is belangrijk dat hij niet alleen maar aan een ander denkt, maar ook voor zijn eigen behoeften opkomt.’

 

‘Voor mijn gevoel klopt het niet om iemand met een visuele beperking alleen maar tosti’s te laten bakken’

Technologie is een belangrijke pijler als het gaat om voorzieningen voor medewerkers met Wajong- of WIA-uitkering. Voorzieningen helpen je medewerker het werk uit te voeren. Als werkgever kan je hier een vergoeding voor aanvragen. Wist je dat er nog meer voordelen en regelingen zijn voor werkgevers die mensen met een Wajong- of WIA-uitkering in dienst hebben?

Bouwen aan zelfstandigheid

‘Inclusief werkgeverschap betekent kansen geven aan iedereen,’ vindt Ron. ‘Voor mijn gevoel klopt het namelijk niet om iemand met een visuele beperking, bij wijze van spreken alleen maar tosti’s te laten bakken. Wesley had aanvankelijk een laag zelfbeeld en was schrikachtig. Hij werd kort gehouden en mocht bepaalde dingen niet doen vanwege zijn beperking. Zijn schrikachtigheid was begrijpelijk, omdat hij alleen contouren ziet wanneer mensen op hem afkomen. Ik moedigde hem aan om minder kortaf en vriendelijker te zijn. Inmiddels heeft Wesley grote stappen gemaakt. Hij kan zó goed en zorgvuldig werken, dat hij weinig in zijn vingers snijdt.’

Bij de Erasmus Universiteit staat inclusief werkgeverschap ook hoog in het vaandel. Zij hebben medewerkers vanuit de Banenafspraak in dienst.

Trotse werkgever

Ron is trots als hij kijkt hoe ver Wesley inmiddels is gekomen. Door geduldig een-op-een met hem te werken heeft hij hem zien groeien als kok en ook als persoon. ‘Wesley staat nu zelfverzekerd achter de counter en krijgt complimenten van gasten. Het toont aan dat vooroordelen van werknemers met een beperking vaak de mogelijkheden overschaduwen. Iedereen kan alles als ze willen én de kans krijgen.’

Wesley biedt meerwaarde in deze organisatie, met hulp van de voorleesbril als voorziening. Welke voorzieningen en regelingen zijn er verder?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl