Praktische info

Maak een uniek CV

‘Resultaatgericht.’ ‘Flexibel.’ ‘Breed inzetbaar.’ ‘Geen 9-tot-5-mentaliteit.’ Komen deze termen je bekend voor? Dat kan heel goed kloppen, want wij Nederlanders gebruiken ze eindeloos in onze cv’s. En is daar dan iets mis mee? Nou nee, op zich niet. Want waarschijnlijk ben je dat ook echt allemaal. Maar als je precies dezelfde dingen in jouw cv zet als iedereen, dan val je niet op. En daar gaat het natuurlijk om. Je moet opvallen tussen al die andere sollicitanten.

 

9 seconden

‘Het cv is nog steeds hét document in de sollicitatieprocedure’, zegt sollicitatie-expert Aaltje Vincent. ’Hoewel er nieuwe sollicitatiemethodes in opkomst zijn, zoals online assessments, wil 99% van de recruiters en HR-mensen in Nederland nog steeds iemands cv zien. En omdat ze er zoveel zien, besteden ze er gemiddeld 9 seconden tijd aan. In die 9 seconden besluiten ze of ze uw sollicitatie meenemen naar de volgende ronde. En in die 9 seconden kijken ze vooral naar uw werkervaring en uw competenties, en of die aansluiten op de functie waarop je solliciteert.’

 

Doe jezelf niet te kort

Zorg er daarom voor dat uw werkervaring op de bovenste helft van de eerste pagina staat, ook omdat recruiters cv’s vaak op hun smartphone lezen. Maar daarmee ben je er nog niet. Want hoe omschrijf je jouw werkervaring het beste? Als je alleen maar uw ‘officiële’ werkzaamheden opsomt (‘verantwoordelijk voor de interne processen binnen de afdeling’), zegt dat vaak weinig. Want wat dééd je dan precies de hele dag? Dat is vaak veel meer dan je wel beseft. ‘Je hoort wel eens dat mensen vaak overdrijven in hun cv’, zegt Vincent. ‘Maar dat gebeurt vrijwel nooit. Het is juist andersom: mensen doen zichzelf vaak tekort. Ze zijn zich niet bewust van wat ze allemaal kunnen en gedaan hebben.’

 

Gouden tips

Om dat probleem op te lossen heeft Vincent een gouden tip. Of eigenlijk 2 gouden tips. ‘Maak uw cv altijd samen met iemand anders. En laat die persoon je het hemd van het lijf vragen over uw werkzaamheden. Wat voor projecten deed u? Wat was het resultaat? Wat was uw rol? Op die manier word je zich bewust van wat je allemaal gedaan heeft.’ De tweede gouden tip is: gebruik cijfers.

 

Maak uw prestaties tastbaar.

Dus: hoeveel telefoontjes beantwoordde je elke dag? Aan hoeveel collega’s gaf je leiding? Hoeveel verkocht je per dag? Hoeveel deelnemers kwamen af op het event dat je organiseerde? Vincent: ‘Het gaat erom dat je laat zien dat je je vak verstaat en wat je hebt gepresteerd. Dat moet echt van je cv afspatten!’