Dave van Amsterdam is teammanager bij openbaarvervoerbedrijf Transdev/Connexxion. Hij vertelt hoe zij in samenwerking met UWV het personeelstekort in het OV aanpakken en tegelijk kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: ‘De extra tijd en aandacht die je investeert zijn het absoluut waard.’
De structurele samenwerking met UWV levert Transdev/Connexxion jaarlijks 14 tot 20 nieuwe, gemotiveerde chauffeurs op én zorgt voor maatschappelijke impact. Dave combineert zijn passie voor het vervoersvak met zijn visie op inclusief werkgeverschap en ziet de grote meerwaarde van de samenwerking met UWV: ‘Onze aandacht gaat ook uit naar het onbenut arbeidspotentieel dat niet zo snel bij ons in beeld is. Denk aan kandidaten met een participatiewet- of bijstandsuitkering en uitkeringen via UWV. Deze doelgroep is moeilijker te bereiken en daarom krijgen we hierbij ondersteuning van UWV. Ook verzorgt UVW jobcoaching, financieren ze een deel van de opleiding en krijgt ons hoofdkantoor ook ondersteuning met betrekking tot subsidieaanvragen.’
Ook gemotiveerd personeel werven via UWV?
Persoonlijke aanpak
Dave startte als handhaver bij het GVB en is nu teammanager bij Transdev/Connexxion op de locatie Schiphol-Noord. ‘Ik kom uit een échte OV-familie’, vertelt Dave. ‘Beide ouders, een aantal ooms en tantes, neefjes en nichtjes werken in het openbaar vervoer.’ Zijn aanpak als manager is persoonlijk: ‘Voor mijn medewerkers ben ik altijd beschikbaar en ik besteed veel tijd om hen te leren kennen. Zo ontstaat een goed beeld van wie ze zijn en kan er maatwerk worden geleverd. Met ruim 173 verschillende chauffeurs, ieder met hun eigen achtergrond, is dat zeker nodig.’

Transdev/Connexxion startte in 2022 een structurele samenwerking met het Werkgeversservicepunt (WSP) Groot-Amsterdam. ‘In 2023 lanceerden we de eerste pilot op onze Transdev Academy in Haarlem’, legt Dave uit. ‘Tijdens dit traject leiden wij kandidaten via UWV op tot buschauffeur en komen ze daarna bij ons in dienst. De opleiding tot buschauffeur smeren we uit over een periode van bijna 6 maanden in plaats van de reguliere opleidingsduur van 2 maanden. We merken namelijk dat het voor deze kandidaten vaak niet haalbaar is in die korte periode. Door het aanpassen van de studieduur ligt het slagingspercentage hoger. Ook krijgen de kandidaten meer begeleiding en ondersteuning tijdens én na de opleiding.’
De aanpak werpt zijn vruchten af. ‘Wij starten 2 keer per jaar een nieuwe klas met kandidaten vanuit UWV en gemeenten uit de regio Groot-Amsterdam. Dit zijn 7 tot 10 deelnemers per keer’, vertelt Dave. ‘Het WSP Groot-Amsterdam draait een campagne om kandidaten te werven, doet de eerste selectie en samen zorgen we dat kandidaten door het voortraject en de opleiding stromen.’
Jardel: open, eerlijk en een aanwinst voor het team
Een van de succesvolle kandidaten is Jardel. Dave herinnert zich hun eerste ontmoeting nog goed: ‘Jardel kwam bij ons binnen met een open, eerlijke en prettige houding. Er was altijd ruimte voor humor tijdens onze gesprekken. Al snel merkte ik dat hij geen blad voor de mond neemt en door zijn licht verstandelijke beperking ongefilterd zijn mening kan geven. Dat waardeer ik enorm, omdat het direct duidelijk maakt hoe het met hem gaat.’
Desondanks had Dave wel zijn bedenkingen: ‘Mijn grootste zorg was of hij door de rest van de collega's geaccepteerd zou worden. Zijn manier van communiceren zou bij sommige collega's weleens verkeerd kunnen vallen.’ Maar die zorg bleek onnodig: ‘Hij werd snel geaccepteerd dankzij zijn open en sympathieke houding. Zijn sociale instelling naar andere collega's toe speelde daar zeker een grote rol in.’
'Juist in tijden van personeelstekorten kan deze aanpak het verschil maken'
Sta open voor andere doelgroep
Voor Jardel ziet Dave een mooie toekomst: ‘Wat mij betreft ligt er een mooie carrière voor hem in het vak van buschauffeur en wie weet wat er nog meer op zijn pad komt. Wat ik andere werkgevers zou willen meegeven, is dat het belangrijk is om open te staan voor het investeren in aangepaste opleidingen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De extra tijd en aandacht die je investeert zijn het absoluut waard: we hebben er namelijk uitstekende chauffeurs bij gekregen. Juist in tijden van personeelstekorten kan deze aanpak het verschil maken.’
Sta jij open voor werknemers met een ondersteuningsbehoefte?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl