Interview

‘Vertrouwen geven werkt goed, we merken dat mensen daardoor sneller voor ons kiezen’

Simpelweg een vacature plaatsen? Metaalbedrijf Oreel in het Friese Hallum pakt het werven van mensen iets grondiger aan. Met veel aandacht voor de secundaire arbeidsvoorwaarden, door zekerheid te bieden, en via aanbrengbonussen. Met campagnes gericht op vrouwen verbreden ze het zoekgebied. En dat zoeken verloopt vooral via mond-tot-mondreclame en intensief contact met UWV. HR-manager Monique Monsma: ‘Dat persoonlijke vind ik fijn, UWV kan zo echt met ons meedenken.

‘Oreel is continu op zoek naar nieuwe mensen. Het bedrijf groeit gestaag, in 2018 werkten er 100 mensen bij ons, nu al 150. Er staan permanent zes vacatures open en we nemen regelmatig nieuwe mensen aan. We werven via social media en onze eigen website, collega’s kunnen een vergoeding krijgen als ze iemand aanbrengen en daarnaast hebben we intensief contact met UWV en gemeentes.’ Monique geeft vijf adviezen over het werven van personeel.

 

1. Mond-tot-mondreclame werkt het beste

‘Vacaturesites zijn het minst effectief in de huidige krappe arbeidsmarkt. LinkedIn werkt in onze branche ook niet, onze doelgroep zit eerder op Facebook. Als ik een vacature heb zet ik die op onze Facebookpagina met een doorklik naar onze website. Mond-tot-mondreclame werkt toch het beste Mensen worden eerder getriggerd om te solliciteren als een vriend of familielid ze tipt. En wat is er nou mooier dan dat onze ‘ambassadeurs’ zelf aangeven hoe leuk het werken bij Oreel is. Aan ons de taak om te zorgen dat het werken ook leuk en uitdagend blijft.’

 

2. Leg de focus op lokaal werven

‘Het is voor ons belangrijk dat we nieuwe collega’s uit de ‘buurt’ werven en er is in Hallum minder werkgelegenheid dan in de ‘grote stad’, dus juist hier is het van waarde dat we het mét elkaar doen. We zetten hiervoor dus onze werknemers en hun netwerk in. Dat heeft ook een goede uitwerking op onze cultuur: de meeste collega’s kennen elkaar naast het werk ook via sport of hobby’s. Zij spreken positief over hun werk en zo komen deze kennissen weer via-via bij ons in beeld en op gesprek.’

 

3. Hechte samenwerking met UWV

‘De samenwerking met UWV is erg goed. Ik stuur al onze vacatures door en ik heb wekelijks contact met mijn vaste contactpersoon Tamara. Samen bespreken we kandidaten. Als ik een minder goed gevoel heb bij een kandidaat die daarna op gesprek komt, dan koppelen we dat ook weer terug. Tamara, onze contactpersoon bij UWV, is hier langs geweest zodat ze een beeld heeft van wat wij doen. Dat persoonlijke vind ik fijn, UWV kan zo echt met ons meedenken.

Neem bijvoorbeeld het succesverhaal van Leo . Hij kwam via UWV binnen bij ons. Een ervaren lasser, die al bij meerdere metaalbedrijven op gesprek was geweest. Tamara zei dat ze een leuke kandidaat had die duidelijk weet wat hij wel en niet wil. Je hoeft hem dus geen verhaal te verkopen, zei ze. Leo kwam op gesprek en we waren meteen overtuigd: deze kandidaat willen we. Een dag later tekende hij al zijn contract.’

Foto van medewerker Leo die via UWV binnenkwam bij Oreel

4. Bied sollicitanten zekerheid

‘Oreel werkt sinds dit jaar ook niet meer samen met uitzendbureaus. We maken alleen de lopende contracten af. We bieden meteen een halfjaar- of een jaarcontract. Want mensen willen zekerheid. En wij ook. Het vergt behoorlijk wat inwerktijd voordat je hier voldoende kennis en kunde hebt. Je moet er daarom allebei in geloven dat je samen verder wilt. Vertrouwen geven werkt goed. We merken dat mensen daardoor sneller voor ons kiezen, ze willen niet terug naar de onzekerheid van een uitzendbaan.’

 

5. Leid mensen intern op

‘De markt voor geschoold personeel is extreem krap in de metaalsector. Achterover hangen is er daarom niet bij. Dat geldt volgens mij voor alle werkgevers in krapteberoepen. Oplossing? We moeten aan de bak om zelf mensen op te leiden. Onder het motto ‘alles kun je leren’ kunnen ook mensen zonder ervaring bij Oreel instromen op de afdelingen montage, expeditie en lasersnijden.

Maar het is zonde om ervaring op te doen en geen certificaat als bewijs te krijgen. Dus zijn we nu een interne bedrijfsopleiding aan het opzetten. We denken nog na over de vorm, doen we het intern of extern, met opleiders van hier of van ROC’s. Via de ROC’s willen we ook maatwerk gaan bieden bij de BBL-opleidingen, zodat instromers niet alle verplichte vakken hoeven te volgen. Niet iedereen boven de 30 ziet het zitten om opnieuw vakken als Nederlands en Engels te volgen. Zo gaan we steeds een stapje verder.’

Ook in contact komen met UWV?

Kijk hier voor het werkgeversservicepunt bij jou in de buurt.

Meer van deze serie

Meer weten over de wervingsstrategie van Oreel?

In hun wervingscampagnes richt Oreel zich ook specifiek op vrouwen. Met succes! Benieuwd hoe ze dat aanpakken?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl