Interview

Met amplitie versterk je het welbevinden en functioneren van je medewerkers

Bevorderen in plaats van voorkomen of herstellen. Dat is waar het om draait bij amplitie, een nieuw focuspunt op HR-gebied. Amplitiedeskundige Ellen van Dieren helpt bedrijven om te werken aan een positieve organisatiecultuur waarin medewerkers optimaal floreren.

Wat is amplitie?

‘Het woord amplitie komt van het Latijnse woord amplio, wat ‘versterken’ betekent. Je kunt versterken ook interpreteren als vergroten, vermeerderen of verbeteren. Amplitie staat voor een nieuwe denk- en werkwijze waarbij we ons richten op dat wat binnen de organisatie al goed gaat en gewenst is. Waar zitten de talenten, het succes en de energie? Wat is de kracht van het individu, het team en het bedrijf? En hoe zorgen we ervoor dat we dat in de toekomst nog beter kunnen benutten? Amplitie is eigenlijk het versterken van het welbevinden en functioneren van medewerkers.’

 

In welk opzicht verschilt amplitie van andere HR-werkwijzen om het welzijn van medewerkers te bevorderen?

‘Je hebt binnen organisaties drie soorten werk- en denkwijzen. De eerste is curatie, iets waar bij veel organisaties de nadruk op ligt. Dat betekent dat een organisatie of hr-professional in actie komt als er verzuim of ontevredenheid is: er is een probleem, dat gaan wij oplossen en herstellen. Op de tweede plek staat preventie: het voorkomen van uitval of ontslag. Veel bedrijven zijn hiermee bezig in de vorm van vitaliteitsprogramma’s. Het is heel goed om aandacht te besteden aan curatie en preventie, maar het is minstens zo belangrijk om te kijken naar groeimogelijkheden en kansen. Dat is de derde werk- en denkwijze: amplitie.’

 

Waarom is het als werkgever belangrijk om met amplitie aan de slag te gaan?

‘Veel bedrijven zijn heel druk bezig met het verminderen van verzuim en burn-outs, maar wij zeggen: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. We willen dat iedereen aandacht krijgt, want alleen op die manier haal je alle potentie uit je menselijk kapitaal. Als jij aan de slag gaat met het vergroten van de gezondheid, je medewerkers weet te binden en boeien, meer talentgericht gaat werken en de energie op de werkvloer vergroot, dan zal dat leiden tot mensen die lekkerder in hun vel zitten. Daardoor wordt hun productiviteit hoger en leveren ze meer kwaliteit, waardoor klanten blijer zullen zijn en de omzet groeit. Je ziet dat amplitie een sneeuwbaleffect teweegbrengt, wat zal bijdragen aan de doelstellingen die je als organisatie hebt.’

 

'Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden'

 

Hoe zorg je als werkgever voor amplitie binnen je organisatie?

‘Dat kan ik het beste illustreren met een voorbeeld, bijvoorbeeld: werkgeluk. Stel dat je dat binnen je bedrijf wilt bevorderen, dan heb je drie opties: je kunt curatief, preventief of amplitief aan werkgeluk werken. Ga je voor de curatieve manier, dan ga je kijken naar wat mensen niet gelukkig maakt op de werkvloer: hoe kun je dat herstellen? Als je preventief te werk gaat, dan ga je aan de slag met de risico’s waardoor mensen in de toekomst niet meer gelukkig zijn en hoe je dat kunt voorkomen. Kies je voor amplitie, dan ga je waarderen wat goed gaat: waar zit het werkgeluk, wat is succesvol, wat geeft energie en hoe kun je het werkgeluk vanuit die basis vergroten? Waar curatie en preventie leiden tot een vermindering van iets, gaat amplitie altijd over vergroten en winst.’

 

Welke stappen kun je als werkgever vandaag al zetten om amplitie in de praktijk te brengen?

‘Het mooie van amplitie is dat iedere werkgever er nu meteen mee kan beginnen. Dat hoeft geen ingewikkeld plan te zijn, je kunt gewoon met je medewerkers in gesprek gaan. Twee vragen zijn daarbij belangrijk: hoe gaat het met je? En: wat heb je van mij nodig om je welzijn en functioneren te vergroten? Luister echt naar de antwoorden en ga met die input tegemoet. Een tweede tip is: let op je woordkeuze. Gezondheidsbeleid komt opbouwender over dan verzuimbeleid, verzilvering is positiever dan vergrijzing. Amplitie is eigenlijk een verandering van mindset: je gaat met een heel andere intentie denken en werken. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus daar zul je heel snel de positieve effecten van zien.’

 

Ellen van Dieren is verbonden aan Talent College, kennis- en opleidingsorganisatie op het gebied van amplitie. Meer informatie: Home - Talent College

Meer over werkgeluk

Hoe je als werkgever werkgeluk kunt stimuleren

Wat kun je nog meer doen om het werkgeluk van medewerkers te bevorderen? Beleidsadviseur MVO Anushka Rutten vertelt je hoe en waarom.

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl