Voor veel ondernemers was het jaar 2020 een jaar om snel te vergeten. Toch ziet Pascale de Kort van De Kort Catering uit Rijen ook genoeg lichtpuntjes. Ze is zelfs steeds meer in haar bedrijf gaan geloven. ‘Als je deze crisis kunt overleven dan weet je echt dat je een stabiel bedrijf hebt opgebouwd.’
In juli vorig jaar spraken wij al met Pascale en haar man Marcel over de impact van de coronacrisis. Toen gaven zij aan dat het hun doel was om niemand te hoeven ontslaan. Inmiddels zijn we een halfjaar verder en het doel is behaald, ondanks de tweede lockdown met alle gevolgen van dien. Volgens Pascale heeft dat te maken met meerdere factoren. Zo hebben ze onder andere hun buffer van de afgelopen jaren gebruikt en heeft een aantal medewerkers ander werk gevonden. Maar ook de samenwerkingen met andere bedrijven zorgden ervoor dat niemand hoefde te vertrekken.
Samenwerken met bedrijven
‘Vanaf maart vorig jaar zijn we gelijk gaan kijken of we ons personeel ergens anders onder konden brengen’, zegt Pascale. ‘Al merkten we wel dat dit lastig was. We hebben alle logistieke bedrijven en zorginstellingen in de regio benaderd, maar nergens konden ze extra handjes gebruiken. Uiteindelijk is het ons gelukt om via ons eigen netwerk en via de website van WerkSamen bedrijven te vinden om mee samen te werken. Zo zijn er bijvoorbeeld bij het bedrijf Sunware dagelijks gemiddeld zo’n vijf collega’s van De Kort Catering aan het werk. Het mooie aan deze samenwerking is dat we niet alleen nu, maar ook na de coronacrisis personeel uit kunnen blijven lenen op momenten dat het bij ons rustiger is.’
Branche hard getroffen
Dat de cateringbranche hard getroffen is, kan Pascale niet ontkennen. ‘We hadden vorig jaar een omzet die ongeveer 80% lager lag dan het jaar daarvoor. En dat is inclusief de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). In het begin van de crisis zat ik iedere avond aan de buis gekluisterd. Ik keek naar iedere uitzending van het Journaal, Jinek en OP1 in de hoop dat iemand daar iets positiefs zou zeggen. Ik was steeds op zoek naar strohalmen, maar ik kwam er vrij snel achter dat niemand die echt kon bieden. Vanaf toen ben ik alleen maar gaan kijken naar de dingen die wél zouden kunnen. Zo wilden wij al heel lang onze website verder uitbreiden en ons nieuwe automatiseringssysteem doorontwikkelen. Daar hadden wij nu de tijd voor en hebben dat daardoor ook weten te realiseren.’
Positief blijven
‘De komende tijd gaan we op dezelfde voet verder als waar we gebleven zijn. We krijgen hier en daar wat kleine bestellingen voor met name condoleances binnen, lopen de boekhouding en salarisadministratie natuurlijk gewoon door en zijn we op verzoek bedrijfsmeubilair gaan maken en verkopen. Een van onze collega’s is erg handig en maakt ook al onze eigen bedrijfsmeubels zelf. Daarnaast zijn we bezig met het maken van offertes voor bruiloften deze zomer. Toch is het mijn grootste angst op dit moment dat die niet door kunnen gaan. Sinds kort zijn we ook begonnen met het intern omscholen van personeel. Zo gaan twee van onze werknemers van de verkoop naar de boekhouding en ICT en iemand anders van de bediening naar de verkoop.’
Grootste geschenk
‘Het is belangrijk om als ondernemer kansen te blijven zien. Zo hadden wij een pop up-restaurant geopend, dat best goed liep, totdat we helaas de deuren moesten sluiten wegens de tweede lockdown. Nu zijn we bezig om samenwerkingen met supermarkten en lokale winkels aan te gaan om verse maaltijden te gaan verkopen. Het is de bedoeling om dit zo snel mogelijk in de markt te zetten. Toch is het grootste geschenk dat ik aan deze coronacrisis heb overgehouden dat mijn dochters nog steeds het bedrijf over willen nemen. Ze hebben de slechtste tijden gezien, hebben nu goed in de gaten wat er allemaal bij komt kijken en wat er nodig is om te overleven. Dan maakt het mij trots dat ze dit levenswerk, ondanks alles, over willen nemen!
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl