Amsterdam werft en leidt eigen handhavers op

Ze vullen elkaar naadloos aan in het projectteam ‘Werving’ van de gemeente Amsterdam. Milène Moennasing (projectleider/recruiter), Samantha Williams (senior recruiter) en Elize Nieuwboer, (specialist arbeidscommunicatie) bedachten en coördineren sinds mei 2020 de wervingscampagne ‘Jij maakt Amsterdam’. Doel: het werven, selecteren en opleiden van handhavers op ‘een schaalbare, moderne en toekomstbestendige’ wijze.

Moennasing: ‘De vraag naar handhavers is groot. Het is een uitdaging om gecertificeerde boa’s te vinden.’ Nieuwboer: ‘De moeilijkheid is dat je allemaal in dezelfde vijver vist: politie, defensie, marechaussee.’ En Williams: ‘Gecertificeerde boa’s zijn een schaars goed, zeker boa’s domein 1, die werken in de openbare ruimte. Wij leiden nu zelf onze handhavers op, waardoor we een bredere doelgroep kunnen aanspreken.’

 

Toegankelijk

Om de campagne toegankelijk en tevens onderscheidend te maken zette het projectteam in op onder meer competentiegericht werven. ‘De kandidaten moeten in basis aan een aantal criteria voldoen, waaronder opleidingseis, een bepaalde woon-werkafstand en een geldig rijbewijs. Daarnaast kijken we vooral naar de intrinsieke motivatie van de kandidaat’, zegt Moennasing.

Williams vult aan: ‘In het huidige coronatijdperk moeten veel mensen uitkijken naar ander werk. Voor die mensen zijn er kansen.’

Zoals meerdere beroepen heeft het handhavingsvak te kampen met ‘imagoproblemen’. Nieuwboer: ‘Het clichébeeld van handhavers is dat het bonnenschrijvers zijn, B-politiemensen, werklozen in een aloude Melkertbaan. Het ontkent de enorme ontwikkeling die het beroep heeft doorgemaakt. Handhavers houden de stad en de buurt leefbaar. Ze zijn een aanspreekpunt voor bewoners, ondernemers en toeristen. Zij zorgen voor de ‘onzichtbare successen’ in de openbare ruimte.'

 

Vijf talentvolle handhavers

De gemeente Amsterdam koos ervoor om vijf talentvolle handhavers te portretteren, om het vak in een positief daglicht te stellen. ‘Ze staan op posters en in een campagnefilmpje’, zegt Nieuwboer. ‘Zij vertellen trots en stoer over hun vak en vormen de visuele spil in onze campagne. Een unicum overigens. Het is de eerste keer dat de gemeente zich exclusief met een complete campagne op handhavers richt.’

Williams: ‘Ook nieuw is onze wijze van selecteren van de kandidaten, daarin hebben we echt een professionaliseringsslag gemaakt! Naast de inzet van een online assessment, hebben we geheel coronaproof een selectiedag georganiseerd. Daarvoor mochten we het Stopera gebouw gebruiken, waar iedere kandidaat een eigen kamer had. De selecteurs gingen bij hen langs in plaats van andersom.

‘Op die dag maakten zij een controletest op het eerder gemaakte online assessment, doorliepen zij een rollenspel en hielden we competentiegerichte selectie-interviews. Daar waren onder anderen psychologen van onze assessmentpartner LTP nauw bij betrokken. Uiteindelijk werd de beslissing om iemand tot de opleiding toe te laten collectief genomen en dus binnen de organisatie, Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte, breed gedragen.’

 

Pilot succesvol

Moennasing: ‘Aan interesse voor de functie hebben we niet te klagen. De pilot van vorig jaar was goed voor liefst 273 sollicitanten. In onze huidige wervingscampagne zitten we ook nu al weer boven de 260 kandidaten. En, belangrijker: we hebben nu in een half jaar tijd 10 handhavers in opleiding.’

Nieuwboer: ‘Tegen andere werkgevers zou ik willen zeggen: werf meer competentiegericht! Het is de toekomst. Kijk naar eigenschappen, naar vaardigheden en competenties: meer dan naar een dichtgetimmerd cv. En je zult pareltjes ontdekken.’

 

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl