Interview

Hoe wandelen je kan helpen

Luc de Boer

De expert van deze maand is Luc de Boer. Wandelen brengt mensen in beweging, vertelt hij. Niet alleen in ons lijf, maar ook in ons denken. Nieuwe inzichten helpen bij de zoektocht naar werk.

1. Met wandelen kom je in beweging

‘Als je je werk verliest, kom je een beetje tot stilstand. Ik ken dat, ik ben zelf ook werkloos geweest. Met wandelen kom je weer in beweging. Dat helpt je nadenken over keuzes. Zoek je hetzelfde werk als je had? Wil je iets anders doen, en heb je een opleiding nodig? Of misschien wil je voor jezelf beginnen. Wandelen maakt je fit in je lijf en fris in je hoofd. Kleine zorgen verdwijnen naar de achtergrond. Je stelt jezelf open. Zo help je je brein keuzes maken.’

 

2. Liever samen dan alleen 

‘Wandel je het liefst alleen? Stamp dan niet kilometers door zonder iets te zien. Loop rustig, kijk om je heen, sta af en toe stil. Welke kant ga ik op: dat kronkelpad, die mooie laan, een brug over? Waar staan die keuzes voor, waarom trekt het ene pad meer dan het andere? Wat zegt dat over mij? Hoe vertaal ik dat naar mijn toekomst? Je kunt jezelf dit soort vragen stellen. Het is echter niet de makkelijkste weg. In je eentje gaan je gedachten gauw malen. Een wandelgesprek met iemand anders gaat beter.’ 

 

3. Netwerkwandeling

‘Je kunt het beste een kennis vragen: iemand uit je netwerk of een ex-collega. Nodig niet uit voor thee of koffie, maar voor een wandeling. Veel mensen vinden dat prettig. Al lopend praat je bij over je vak en je mogelijkheden. Het praat makkelijker omdat je naast elkaar loopt. Dat is wel zo ontspannen.’

 

4. Liever een vrager dan een helper

‘Wie vraag je? Een goede vriend of familielid kan gezellig zijn. Maar het is minder effectief. Jullie kennen elkaar al en hebben favoriete onderwerpen. Vraag liever een kennis. Niet iemand die het allemaal weet. Of iemand die jou wil redden. Je zoekt iemand die nieuwsgierig is. Hoe gaat het echt? Goed, je zoekt werk, iets wat bij jou past. De ander stelt dan vragen. Je gaat op een nieuwe manier nadenken. Zo helpt iemand je pad helder te krijgen.’ 

 

5. Liever natuur dan stad

‘Wandelen in de natuur is een snelle manier om bij jezelf te komen. De natuur is neutraal van kleur en vorm. Ze spiegelt je. Wandel vooral waar je je prettig voelt. Voor de een is dat langs het strand, voor de ander in een park of bos. De stad is minder geschikt. Verkeer en mensen helpen niet om in contact te komen met jezelf. Ik kies vaak een park. Daar heb je veel natuurlijke variatie, rechte wegen en kronkelpaden, bruggen en water. De symboliek van die elementen gebruik ik in de gesprekken.’

 

6. Hou het vast met een foto

‘Het nadeel van wandelen is dat je niets kunt opschrijven. Sta je langer stil bij een brug, een boom of een splitsing, maak dan een foto. Je onthoud dan beter wat er gezegd is.’