Interview

Deze tourmanager werkt nu voor een callcenter

De coronacrisis raakt verschillende branches keihard. Veel werk, zoals in de horeca en theatersector, is weggevallen. Wat nou als dit jou overkomt? Wat doe je dan? In de serie Effe wat anders delen mensen hun ervaringen. Thuiszitten is voor hen geen optie. Ze kiezen bewust voor een tijdelijke carrièreswitch. Robin Hogervorst (28) werkt normaal gesproken als productie- en tourmanager voor theater, televisie, film en festivals. Nu werkt ze vanuit huis voor een callcenter.

Welke gevolgen heeft de coronacrisis voor jouw werk?

‘Tijdens de allereerste persconferentie waren we onderweg naar het theater in Winterswijk. Daar zijn we nooit aangekomen. We moesten rechtsomkeert maken. Een raar einde van de tour én mijn baan. Vanaf die dag zat ik thuis. Gelukkig had ik een buffer om op terug te vallen. Ook had ik net de sleutel van mijn nieuwe huis gekregen, dus kon ik daar aan de slag. Eenmaal klaar kwamen de muren op mijn af. Een vriend, die pianist is, nodigde mij uit in zijn studio: kom schrijven! Liedjes maken en zingen wilde ik altijd al doen, maar ik durfde nooit die stap te zetten. Nu was het excuus ‘druk met werk’ weg. Nadat ik de spreekwoordelijke beren op de weg aan de kant had geduwd, volgde mijn song What should I do? bijna vanzelf!’

 

Je hebt een tijdelijke carrièreswitch gemaakt. Hoe heb je dat gedaan?

‘Op mijn 19e ben ik het productiewerk ingerold. Ik vind het héérlijk: hoe drukker, hoe beter. Geen dag is hetzelfde. Daarom solliciteerde ik eerst op vacatures in de culturele sector. Weinig realistisch in deze (corona)tijd, dus na een paar maanden reageerde ik ook op functies via algemene vacaturesites. Ik merkte dat veel bedrijven moeite hebben om mijn werkervaring te begrijpen. Ik ben bijvoorbeeld gewend om reisschema’s uit te denken. Maar een logistiek ondernemer uitleggen dat dit passende werkervaring is, bleek een uitdaging. Een vriend stelde voor om, net als hij, bij een callcenter te gaan werken. Dat wilde ik niet. Hoe kon ik werk doen waar mijn hart niet ligt?! Maar mijn buffer raakte op en mijn hand ophouden wil ik niet. Dus stapte ik over mijn weerzin heen en werk ik sinds begin dit jaar vijf dagen per week voor een callcenter. Het fijne is dat ik dit vanuit huis kan doen. Via chat heb ik contact met collega’s. We helpen elkaar of blazen even stoom af. Mijn sociale vaardigheden komen goed van pas. Als ik iemand op een ongelukkig moment bel, helpt het als ik gewoon een paar minuten luister. Een werkdag duurt zes uur, zodat ik ook tijd heb om mijn hart te volgen: schrijven en zingen. Ik heb al drie nummers uitgebracht! Familie en vrienden zijn trots dat ik doe wat nodig is. En al vind ik het zelf niet altijd leuk, hun trots voelt toch als een grote steun in de rug.’

 

Welke tips heb jij voor mensen die in dezelfde situatie zitten?

‘Wees niet bang om tijdelijk ander werk te doen. Het is niet voor altijd! Blijf je oriënteren en doe daarnaast dingen die je energie geven. Op die manier blijf je in balans. Naast mijn eigen liedjes ben ik een project met mijn moeder gestart. Zij is professioneel zangeres en mist ook haar werk en optredens. Elke dinsdagavond repeteren we een cover die we vrijdag online zetten. Het mes snijdt aan twee kanten: wij bezorgen mensen een goed gevoel en omgekeerd doen alle lieve reacties via social media dat voor ons!’

Meer van Robin?

Instagram: @Robinmayaofficial

Spoitfy: Robin Maya

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl