Dit kan een adviseur werk voor jouw loopbaan betekenen

Als werkzoekende sta je er niet alleen voor. Dat merkte Jasper Dijker (46) toen hij mei vorig jaar werkloos raakte. Sharida Nijskens-Tangali, adviseur werk bij UWV, ondersteunde hem in zijn zoektocht naar werk. Samen vertellen ze wat een adviseur werk kan betekenen voor een werkzoekende.

Jasper en Sharida

Hoe kom ik in contact met een adviseur werk?

Sharida: ‘Als je een WW-uitkering aanvraagt bij UWV word je automatisch uitgenodigd voor een gesprek met een adviseur werk. Hoe snel dit gebeurt, hangt af van je behoeften en hoe je de online vragenlijst invult. Als je snel contact wilt en je geeft dit aan via de Werkmap, dan houden we daar rekening mee.’

Jasper: ‘Ik werkte als servicemanager ICT toen ik vorig jaar mei werkloos raakte. Met mijn ervaring en opleiding verwachtte ik gauw een andere baan te vinden, maar toe brak corona uit. Sollicitaties werden uitgesteld of zelfs afgezegd. Dat gaf geen goed gevoel. Wat nu? Via werk.nl had ik mijn cv ingevuld. Daar had ik aangegeven contact te willen met een adviseur werk. Binnen een paar dagen stond er een belafspraak met Sharida in mijn agenda.’

 

Hoe helpt een adviseur werk bij het vinden van werk?

Sharida: ‘Ieder mens is anders. Ik pas mijn dienstverlening aan op de behoefte van een werkzoekende. Ik probeer vooral te luisteren. Wat zijn iemands kwaliteiten? Hoe (on)zeker is iemand? Welke kansen biedt de arbeidsmarkt? Met de ‘Keuzehulp’ kan ik altijd een uitgebreid pakket aan mogelijkheden en passende diensten aanbieden. Heeft een klant even rust nodig? Dan geef ik een tijdelijke sollicitatievrijstelling. Schieten kennis of vaardigheden tekort? Dan biedt een scholingsbudget mogelijkheden.’

Jasper: ‘Eind mei had ik mijn eerste gesprek met Sharida. Ik verwachtte iemand die een checklist afwerkt, maar Sharida was geïnteresseerd en luisterde écht naar mijn verhaal. Op basis van ons gesprek stelde ze voor om een aantal workshops te volgen. Dat deed ik en ik was onder de indruk. Hier had ik wat aan! Daarnaast volgde ik een online coachingstraject. De coach stelde mij gerichte vragen, die ik vaak per mail en soms telefonisch beantwoordde. Zo kreeg ik een scherper en realistisch beeld van wat ik kan en wilde gaan doen. Toen ik aangaf moeite te hebben om helder onder woorden te brengen wat voor werk ik deed, stelde Sharida de webinar ‘Elevator pitch’ voor. Ik leerde mezelf in één minuut te verkopen, super handig.’

 

Hoe is het contact met een adviseur werk in coronatijd?

Sharida: ‘Sinds corona spreek ik al mijn klanten telefonisch. Alle non-verbale communicatie valt daarmee weg. Dat ondervang ik door nóg beter te luisteren en gerichte vragen te stellen: ‘Ik hoor aan uw stem dat dit u raakt. Klopt dat?’ Ik wil mensen het gevoel geven dat ik naast ze sta.’

Jasper: ‘Die aanpak werkt erg goed! Ondanks dat ik Sharida vooral telefonisch sprak, had ik direct een fijn en persoonlijk contact met haar. Ze was, via de Werkmap, altijd op de hoogte waar ik mee bezig was. Als ik snel over zaken heen stapte, trapte zij af en toe op de rem en hield mij een spiegel voor. Als ik wilde overleggen, bijvoorbeeld toen ik geen goed gevoel had bij een baan die ik kreeg aangeboden, kon dat.’

 

Hoe gaat het nu met Jasper?

Jasper: ‘Met mij gaat het goed nu! Sinds maart dit jaar ben ik aan het werk bij de overheid als servicemanager ICT. De gesprekken met Sharida, de workshops, webinars en e-coaching waren net dat duwtje in de goede richting.’

Sharida: ‘Ik ben hartstikke trots op Jasper en blij dat ik een bijdrage heb kunnen leveren. Maar die nieuwe baan: dat heeft hij écht zelf bereikt!’