Om iets te doen aan het enorme personeelstekort in de horeca, bedacht het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg, waar UWV een van de partners is, samen met horecaondernemers een oplossing: het Well Done Horeca Traject voor zij-instromers, met baangarantie. Gedurende de opleidingsperiode gaan de kandidaten aan de slag met behoud van een uitkering.
Bestellen via een QR-code op je terrastafeltje, want dat scheelt voor de ober weer een loopje. Restaurants die twee dagen per week dicht moeten, domweg omdat er geen personeel is. In de horeca is post-corona de vraag naar medewerkers torenhoog. Maar vergis je niet, zegt Ingrid Peeters, adviseur werkgeversdienstverlening van UWV in Noord-Limburg. ‘Op dit moment zit 80 à 90 procent van de horecaondernemingen met een personeelstekort, vóór corona was dat ook al 70 procent.’
Kortetermijnoplossing
Vandaar dat WerkgeversServicepunt Noord Limburg destijds al het initiatief nam daar iets aan te gaan doen, samen met Koninklijke Horeca Nederland en Foodlab Limburg (samenwerkingsverband van bedrijven in de food- en hospitalitysector, de provincie en het onderwijs). Peeters: ‘We zochten naar oplossingen waarmee de sector op korte termijn geholpen zou zijn. Want in zes weken een kok opleiden: dat gaat niet.’
Verbindende rol
En zo kwam Well Done Horeca tot stand, een leerwerktraject waarbij uitkeringsgerechtigde zij-instromers bij een horecaonderneming een korte opleiding kregen in bedienen en basisvaardigheden in de keuken, met behoud van uitkering. De deelnemende horecagelegenheden beloofden om aan het einde van het traject de medewerker minimaal een halfjaarcontract aan te bieden. ‘We vonden vijf ondernemers bereid om mee te doen,’ vertelt Peeters. Samen gingen zij de uitdaging aan, zonder onderlinge concurrentie. ‘Eén van hen was Gijs Schapendonk van Proeflokaal Goesting in Venray. Dat was voor ons heel prettig, want Gijs vindt het heel belangrijk om de sector onder de aandacht te brengen. Hij kijkt verder dan zijn eigen onderneming en heeft een verbindende rol.’
Koffie en salades
Negen kandidaten gingen aan de slag, nog tijdens de tweede lockdown. Kleine groepjes van drie leerlingen kregen van de ondernemers en Gilde Opleidingen masterclasses theorie- en praktijkles, al moest dat laatste dan zonder echte klanten plaatsvinden. ‘Maar ze konden wel leren om een goede kop koffie te zetten,’ zegt Peeters. ‘En de ondernemingen hadden bezorgservices, dus konden de deelnemers leren hoe je salades en andere gerechten maakt.’
Succesvol traject
Van de negen deelnemers aan het Well Done Horeca Traject zijn er zes in dienst genomen; één kandidaat vond werk in een andere sector, voor twee andere kandidaten bleek de horeca toch niet de juiste werkomgeving te zijn. Zes mensen aan werk geholpen: dat lijkt misschien weinig. ‘Maar,’ zegt Peeters, ‘het traject is absoluut een succes. Het is misschien kleinschalig, maar ieder mens die aan het arbeidsproces kan deelnemen is er één.’ UWV en de andere deelnemende partijen kijken nu dan ook naar de mogelijkheden om het traject een vervolg te geven.
Krappe arbeidsmarkt?
Meer informatie over leerwerktrajecten
De horeca is uiteraard niet de enige branche waar leerwerktrajecten kunnen bijdragen aan het oplossen van het personeelstekort. Werkgevers uit alle sectoren die informatie en ondersteuning zoeken op het gebied van leren en werken, kunnen terecht bij de werkgeversservicepunten, waar de leerwerkloketten, UWV, gemeentes en ROC’s samenwerken.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl