Te weinig personeel? Bij PostNL verzetten mensen met een begeleidingsbehoefte een hoop werk

PostNL heeft regelmatig te weinig personeel en jaarlijks veel vacatures. Terwijl er 1,7 miljoen mensen langs de zijlijn van de arbeidsmarkt staan. Dit zette Evy Eijsermans (PostNL) aan het denken: dat moet beter kunnen. Om binnen PostNL de mogelijkheden te verkennen zette ze, samen met collega Amber van Druenen de pilot ‘Iedereen die wil en kan werken’ op. Door het succes van de pilot wordt de werkwijze nu Post NL-breed uitgerold.
Veel verschillende werkzaamheden biedt kansen voor veel verschillende mensen
‘Bij PostNL hebben we allerlei verschillende werkzaamheden. Dus ik dacht: misschien liggen hier wel kansen om meer mensen met een begeleidingsbehoefte, zoals wij dat noemen, mee te laten draaien in het bedrijf,’ vertelt Evy. Bijvoorbeeld mensen met een arbeidsbeperking, of die om andere reden een beetje extra ondersteuning nodig hebben. Van PostNL kreeg Evy de ruimte om met het idee aan de slag te gaan. Haar eerste stap als programmamanager participatie was onderzoeken: wat is er nodig om hen mee te laten draaien in je bedrijf? Binnen PostNL ging ze daarover in gesprek met leidinggevenden én mensen die al bij PostNL werkten met wat extra ondersteuning. Met UWV en de gemeenten besprak ze hoe de mogelijkheden om in samenwerking mensen met een andere begeleidingsbehoefte bij PostNL aan het werk te helpen.
‘Mensen doen weer mee én het werk wordt gedaan’
Met hulp van een jobcoach vond Gerard zijn draai in de zorg
Teamleider Gré Westerbaan van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) kampte met tekorten, en zag ook veel mensen nog aan de kant staan van het arbeidsproces. Ze vond hierin de oplossing: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek aanbieden, als ondersteuning voor het zittende personeel. Zo is de druk verlaagd en is er meer ruimte voor de patiënten.
Goede begeleiding sleutel tot succes
Door alle gesprekken ontdekte Evy dat het succesvol in dienst nemen (en houden) van mensen die langs de zijlijn staan, valt of staat met goede begeleiding. Evy: ‘We kozen ervoor om een team van interne jobcoaches op te zetten, die de nieuwe en bestaande medewerkers uit de doelgroep konden begeleiden.’ Daarnaast zorgden de adviseurs van het Landelijk WerkgeversServicepunt (LWSP) voor een goede infrastructuur van contactpersonen in verschillende regio’s.
Inzet van jobcoaches maakt groot verschil
Zo ging begin 2023 de pilot ‘Iedereen die wil en kan werken’ van start. Een van de nieuwe interne jobcoaches was Amber van Druenen. Als jobcoach ziet zij in de dagelijkse praktijk hoeveel impact de juiste begeleiding heeft op iemands functioneren. ‘Problemen ontstaan soms doordat mensen structureel het tempo niet kunnen bijbenen of de Nederlandse taal niet beheersen. Met de juiste begeleiding en (tijdelijke) aanpassingen in het werkpakket kunnen we veel bereiken.’ De structurele inzet van jobcoaches bleek al snel een groot verschil te maken: er stromen meer mensen met een andere begeleidingsbehoefte in, ze vallen minder vaak uit en ze stromen minder vaak uit.
Met hulp van een jobcoach vond Gerard zijn draai in de zorg
Teamleider Gré Westerbaan van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) kampte met tekorten, en zag ook veel mensen nog aan de kant staan van het arbeidsproces. Ze vond hierin de oplossing: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek aanbieden, als ondersteuning voor het zittende personeel. Zo is de druk verlaagd en is er meer ruimte voor de patiënten.
Solliciteren makkelijk en laagdrempelig maken
Amber en haar collega-jobcoaches doen meer dan alleen het begeleiden van medewerkers en samenwerken met teamleiders. De vaste contactpersoon bij het Regionale Werkgeversservicepunt stelt nieuwe medewerkers voor, waar de jobcoaches een geschikte plek binnen het bedrijf voor zoeken. Ook organiseren de jobcoaches rondleidingen binnen het bedrijf, om inzichtelijk te maken wat het werk inhoudt, staan ze op banenmarkten en houden meet&matches om het solliciteren zo makkelijk mogelijk te maken.

Daniel: ‘Post rondbrengen leek me altijd al wat. Ik doe dit nu ongeveer drie jaar en het is harstikke leuk. Soms loopt mijn jobcoach Willo nog met mij mee, maar inmiddels heb ik niet veel begeleiding meer nodig. Maar als ik hem nodig heb, staat hij voor me klaar.’

Ennya: 'Toen ik aan de slag ging bij PostNL werd Amber mijn jobcoach. Dat klikte meteen. Ik begon met drie dagen per week, maar dat bleek met mijn autisme te veel. Gelukkig was minder uren werken geen probleem. Met Amber is het superfijn en ook de sfeer tussen de collega’s is goed. Dat vind je niet overal!’

Judith: ‘Vroeger werkte ik in de kinderopvang, maar ik kreeg een zware burn-out. Na een periode wilde ik weer aan de slag en startte bij PostNL. De eerste weken waren zwaar, ik had vaak huilbuien. Maar mijn jobcoach en Gabrielle (links op foto), mijn mentor, stonden altijd voor me klaar. Gaandeweg ging het beter. Ik werk nu meer uren en voel mee veel zelfverzekerder!’
Zorgen om productiviteit wegnemen
Bij de aanvang van de pilot waren er ook wat hindernissen. ‘Dat liep uiteen van het geruststellen van managers, die zich zorgen maakten dat de productiviteit van teams eronder zou lijden, tot het inregelen van administratieve processen’, vertelt Amber. ‘Dat betekende veel praten en inleven in belangen van diverse stakeholders om uiteindelijk dingen voor elkaar te krijgen.’ Leiderschap is daarom heel belangrijk om een dergelijk project goed van de grond te laten komen, stelt Evy. ‘Je hebt een paar mensen nodig die de ruimte en daarmee het vertrouwen geven het ‘gewoon’ te gaan doen. Het is meer dan een nice-to-have project, we kunnen dit echt integreren in onze bedrijfsbrede aanpak.’
Sta je open om mensen met een arbeidsbeperking een rol te geven in jouw organisatie?
Resultaten voor werknemers én organisatie
Dat het project vervolgens goed aanslaat, komt doordat de insteek ‘iedereen die wil en kan werken aan een baan helpen’ een win-wineffect heeft, vervolgt Evy. ‘Het is niet alleen een kans voor mensen met een begeleidingsbehoefte die graag aan het werk willen, maar ook een kans voor het bedrijf. Mensen doen weer mee én het werk wordt verzet. Met voorzieningen van UWV kan je bovendien financieel veel compenseren. Zoals de loonwaardemeting of vergoeding voor interne jobcoaching. Het biedt bovendien baankansen voor interne medewerkers die jobcoach willen worden. Collega’s geven aan dat ze het leuk vinden om anderen, die dat nodig hebben, de weg te wijzen. En dat draagt weer bij aan een goede sfeer in het bedrijf.’
Ruimte bieden aan mensen met een arbeidsbeperking of afstand tot de arbeidsmarkt?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl