Interview

Stylingbureau Eyework blijft positief, ondanks minder inkomsten

Joke Wijsman

Het etalage- en stylingbureau Eyework in Rhoon capituleert niet door de coronacrisis. De loods van het bedrijf is dankzij inventiviteit en creativiteit omgeturnd tot een warenhuis.

Zoals voor vele ondernemers kwam voor Joke Wijsman het begin van de coronacrisis in maart aan als een mokerslag.

‘We hadden een bomvolle agenda, maar binnen drie dagen waren alle afspraken afgezegd. Bovendien overleed een van onze medewerkers, die al 25 jaar in dienst was. De NOW-regeling bleek aanvankelijk niet voor ons te gelden omdat wij onder het kopje ‘reclamebureau’ vielen. Gelukkig konden we er uiteindelijk toch een beroep op doen, zoals we dat ook op de tweede regeling hebben gedaan. Maar het was voor ons in alle opzichten een gitzwarte periode.’

Dat komt, vertelt Joke, ook omdat haar branche in tijden van financiële crises uiterst kwetsbaar is. ‘Wij richten ons op showrooms, stands en etalages en ook het interieur van vooral modezaken en bepalen zo qua sfeer en uitstraling het totaalbeeld van een winkel. Van grote klanten als Van Dijk Store Waalwijk, Van Tilburg in Nistelrode, waar je 20.000 m2 aan kleding vindt, en Jansen-Noy in Sevenum, tot een reeks kleinere winkels. Maar in een crisis als deze zijn we natuurlijk een kostenpost, een luxe die al snel overbodig is. Daarbij werken we niet met vaste contracten met de klant. De meeste cliënten hebben we al 15 jaar en dat ging altijd heel goed.’

Toch bleef Eyework overeind. Met het personeel, vier mensen sterk plus een aantal stagiairs, werd besloten de loods van het bedrijf op te ruimen en vervolgens in te richten als warenhuis met decoratiemateriaal. Van kasten, opgezette dieren, fotokunst en aardewerk, tot tafels, spiegels, fraai versierde dozen, gouden Boeddha’s en Mariabeelden tussen kleurige droogbloemen onder een glazen stolp. Een eigentijdse winkel van 350 m2 waar je niet raakt uitgekeken. De aangeboden waar stamt veelal uit eigen huis, zoals zelf vervaardigde meubels en objecten, maar Eyework betrekt ook spullen van veilingen, inkoopcentra en rommelmarkten.

Joke: ‘Het is nu echt een centrum voor woondecoratie, gerealiseerd en samengesteld door onze eigen decorateurs en etaleurs. We maken via sociale media reclame en zijn gaan flyeren in de omgeving. Bovendien zitten we in Rhoon naast een druk bezochte bezinepomp en vertelt het zich op die manier ook snel rond. Mensen die hier komen vinden de aanblik dikwijls overweldigend. Sommigen zeggen: je moet het zelf hebben gezien om het te geloven.’

Toch zien Joke en haar compagnon Teun Verschoor Eyework Experience vooralsnog als tijdelijke overbrugging in een rare en nare tijd. ‘We kunnen ons, mede dankzij de financiële tegemoetkoming NOW, staande houden. Maar het is bepaald geen vetpot. Onze inkomsten zijn met meer dan de helft teruggevallen. Maar, heel belangrijk, we blijven bezig en zijn positief. Als je gewend bent zeven dagen per weken te werken in een mooi bedrijf, is een zwart gat natuurlijk fataal. En ik moet zeggen: het enthousiasme onder onze medewerkers en de klanten is groot.’

‘Dat wil ik collega-ondernemers ook meegeven. Zit niet bij de pakken neer, hoezeer je ook moedeloos wordt van deze situatie. Ik zie het aan de eigenaar van een restaurant dat wij onlangs verbouwd hebben en altijd decoreren. Hij steekt nu al zijn energie en moeite in afhaalmaaltijden. Je móet gewoon door. Ook al valt dat niet altijd mee.’