Interview

D&B Eventmarketing kiest voor 100% online

De coronacrisis deelde een enorme dreun uit aan de evenementenbranche. Door vol in te zetten op innovatie – en met steun van NOW – hoefde eventmarketingbureau D&B niemand te ontslaan. Het verwacht zelfs een prima vierde kwartaal te gaan draaien.

De coronacrisis kwam keihard aan in de evenementenbranche, die dit jaar in totaal tot wel 75 procent omzet ziet verdampen, zegt Pieter Bas Boertje, voorzitter van branchevereniging IDEA en directeur-eigenaar van D&B Eventmarketing. Bij zijn eigen bedrijf met circa 30 medewerkers blijft de schade tot nu toe ‘beperkt’ tot een kleine 50 procent omzetverlies.

 

Misschien goed om even uit te leggen wat eventmarketing is?

‘Het is niet het in de markt zetten van een event, maar het inzetten van een event als tool om een bepaalde doelstelling van een bedrijf te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een interne bijeenkomst om de nieuwe bedrijfsstrategie te introduceren, of een extern event om de band met relaties te versterken.'

 

Hoe is D&B de gevolgen van de crisis te lijf gegaan?

‘Wij geloven niet in op zichzelf staande events. Het maakt bij ons altijd onderdeel uit van een compleet pakket met digitale middelen, zoals een online event en een mailcampagne. We hadden dus al de nodige kennis van online, maar toen de crisis zich aandiende, heeft een team van zes mensen een maand lang verder onderzocht wat er nodig is om een online event echt leuk en interactief te maken. Mensen denken bij een online event al snel aan een webinar, maar dat is feitelijk niet meer dan een pratend hoofd. Een online event is in onze ogen eigenlijk een vorm van interactieve televisie. Daarom hebben we onder meer tv-regisseurs en scriptschrijvers uitgenodigd om onze medewerkers intern op te leiden. Na ongeveer een maand wisten we hoe we het aan zouden pakken. Dit heeft ons een grote voorsprong op veel concurrenten gegeven.’

 

U heeft dus niet afgewacht en vroeg ingegrepen. Was dat intuïtie?

‘Nee, dat heeft de vorige crisis mij geleerd. Toen hebben we te lang gewacht met veranderingen, waardoor we mensen hebben moeten ontslaan. Dat was best heftig. Dat wilden we deze keer per se voorkomen.’

 

Heeft de NOW daar ook aan bijgedragen?

‘Ja. Ik maak er natuurlijk liever geen gebruik van, maar de NOW 1.0 en 2.0 kwamen heel gelegen. Ondernemers klagen vaak over de overheid, en ik heb dat zelf ook gedaan, maar ik denk dat je je als ondernemer gezegend mag voelen dat je in Nederland woont. Daarbij sluit ik niet mijn ogen voor ondernemers die het nog moeilijker hebben dan wij – er zijn mij heel wat schrijnende gevallen ter ore gekomen.’

 

Gaat u de NOW 3.0 ook aanvragen? ‘Ik weet het nog niet. Het lijkt erop dat we in het laatste kwartaal genoeg omzet gaan draaien.’

U heeft gelukkig niemand hoeven ontslaan. Maar heeft u wel andere lastige beslissingen moeten nemen? ‘Het lastigste was om een keuze te maken: kijken we aan hoe de crisis zich ontwikkelt of zetten we een radicale stap? We hebben gekozen voor het laatste en begin maart alle klanten gebeld dat we voorlopig geen live events meer zouden organiseren en volledig digitaal zouden gaan. Dat had een drama kunnen worden, maar de meeste klanten zijn gebleven.’

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl