Fondsenwerver Christal breidt uit
Er zijn veel manieren waarop goede doelen aan geld komen. Collecteren is een voorbeeld. Maar begrijpelijkerwijs is dat al een aantal maanden niet mogelijk. Ook zijn goede doelen zeer actief op en rondom evenementen. Maar ook die vinden al maanden niet meer plaats. Wat nog wél kan, is telefonische fondsenwerving.
En daarvoor kloppen goede doelen massaal aan bij organisaties als Christal - 'fondsenwervingspartner voor goede doelen' - dat op haar beurt dus veel nieuwe mensen aanneemt. De 59-jarige Frans van de Dop is één van hen. ‘Ik ben diabetespatiënt en als gevolg daarvan krijg ik maandelijks van UWV een WIA-uitkering. Deze uitkering vul ik aan door parttime te werken. Ik had een nulurencontract bij een coachings- en adviesbedrijf in Bunschoten, maar door de uitbraak van corona viel dit van de ene op de andere dag weg en zat ik zonder werk. Ik dacht: hoe moet je in deze tijd aan het werk komen? Hierop nam ik direct contact op met mijn vaste contactpersoon bij UWV.’
Digitaal aan de slag
Via Khalid Hamimid, UWV-adviseur werkgeversdiensten bij het Werkgeversservicepuntregio Amersfoort, kwam Frans bij Christal terecht. Khalid: ‘Ik help werkgevers bij hun zoektocht naar personeel en heb hierover nauw contact met diverse afdelingen binnen UWV, de gemeente en het Leerwerkloket, om te kijken of hier geschikte werkzoekenden beschikbaar zijn. Khalid vindt de match tussen Christal en Frans een schoolvoorbeeld van hoe je ook in deze tijd werkgevers aan goede werknemers kunt verbinden. ‘Een videosollicitatie voldoet prima, dat blijkt maar weer.’ Personeelsadviseur Suzanne Bloem van Christal beaamt dit. Ze raadt andere werkgevers aan niet bang te zijn om nieuwe mensen aan te nemen, ondanks het feit dat je hen niet normaal op de werkplek kan ontvangen en begeleid kan inwerken. ‘Als je iemand juist nu dan toch een kans geeft en de moeite neemt hem op afstand in te werken, maak je duidelijk hoe waardevol je hem vindt. Maar natuurlijk moet je wel het geluk hebben dat je in een business zit waarbij je ook ondanks alle coronabeperkingen kunt blijven functioneren.’
Delen geeft geluk
Christal is erg tevreden dat zij ondanks alle coronamaatregelen door hebben kunnen werken. Trainer Micha de Jonge van Christal: ‘Juist in tijden van crisis zie je meer verbondenheid met goede doelen. Mensen geven meer geld en het is heel gaaf dat we dat terugzien. Zelf willen we ook meer bijdragen. Onze slogan is “delen geeft geluk”. Dus dat moeten we dan ook in de praktijk laten zien. Daarom gaan we campagnes voor ouderen opzetten, bijvoorbeeld voor patiëntenorganisaties die contact willen met ouderen. Ons personeel doneert uren, waarin zij met ouderen gaan bellen hoe het met ze gaat in deze tijden. Christal gaat die uren verdriedubbelen. Zo dragen wij ook ons steentje bij.’
Ook hulp nodig?
Het Werkgeversservicepunt, een samenwerking van UWV, gemeenten en sociale werkplaatsen, kan helpen bij personele vraagstukken. Neem contact op met een Werkgeversservicepunt bij u in de buurt.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl