Interview

Werken als verkeersregelaar: ‘Dit is de baan waar ik elke dag lol in m’n werk heb’

Wajonger Benjanmin van Dijk (34) werkt sinds vier jaar bij SAVA Verkeersregelaars. Dat willen zijn werkgever Sjoerd Bartol (44) en hij liefst de rest van zijn leven zo houden. Samen leggen ze uit waarom het beroep van verkeersregelaar zo kansrijk is voor Wajongers.

‘Ik heb ADD met autistisch spectrum,’ vertelt Benjanmin van Dijk. ‘Daardoor ben ik snel afgeleid en wat langzamer dan andere mensen. Ik heb geleerd voor elektromonteur. Dat heb ik anderhalf jaar gedaan. Maar er werd overal gezegd dat ik sneller moest werken. Dat werkte averechts, want daar werd ik zenuwachtig van. En dan gaat het nog minder snel.’

 

Driedaagse training

Vanaf zijn 23e krijgt Benjanmin een Wajong. ‘Een gewone baan lukte niet, maar ik deed wel vrijwilligerswerk. Zo heb ik drie jaar lang het verkeer geregeld op het parkeerterrein van Lowlands. Mijn begeleider van Stam B.V. (heeft een nauwe samenwerking met UWV), wist dat en zei: is een baan als verkeersregelaar bij SAVA Verkeersregelaars niet iets voor jou? Dat leek mij wel wat, dus toen is ze gaan praten met UWV.’

Via UWV kreeg Benjanmin een proefcontract van twee maanden bij SAVA Verkeersregelaars. ‘Iedereen die bij ons komt werken, krijgt eerst een training van drie dagen,’ vertelt bedrijfsleider Sjoerd Bartol. ‘De meeste Wajongers die ik ken kunnen zich goed focussen op hun werk. Daardoor zijn ze zeer geschikte mensen om het verkeer te regelen.’ 

Op eigen tempo 

Het werk als verkeersregelaar is elke dag anders en afwisselend. En het is flexibel, waardoor je niet vastzit aan bepaalde dagen. Sjoerd: ‘Dat is handig, want als Wajonger heb je vaak een vaste dag waarop je een afspraak hebt met je persoonlijke begeleider of jobcoach. Wij kunnen onze werkschema’s goed aanpassen aan de persoonlijke situatie.’
Voor Benjanmin is het belangrijk dat hij zijn werk als verkeersregelaar op zijn eigen tempo kan uitvoeren. ‘Van automobilisten mag het misschien best sneller, maar dat kan in dit beroep niet. Iedereen moet geduld hebben, dan komt het allemaal goed. Ik vind het leuk dat je verkeersinzicht moet hebben en op die manier mensen kunt helpen.’ 

 

Elke dag lol 

Het liefst blijft Benjanmin dit werk de rest van zijn leven doen. Zijn bedrijfsleider Sjoerd denkt daar hetzelfde over. Hij gaf Benjanmin onlangs een vast contract van 32 uur per week. ‘Ik hou nog wel de begeleiding van de Wajong, maar ik word betaald door SAVA Verkeersregelaars,’ zegt Benjanmin. ‘Het is fijn om op die manier zelfstandig te kunnen zijn.’
Benjanmin raadt de baan van verkeersregelaar aan iedere Wajonger aan. ‘Als je niet met plezier naar je werk gaat, dan is het moeilijk om je aandacht erbij te houden. Maar dit werk is elke dag anders en verrassend. De ene dag sta je bij de teststraat van de GGD. Dan weer op een festivalletje. Dit is de enige baan waar ik al zo lang elke dag lol in m’n werk heb.’ 

Wil je net als Benjanmin aan de slag als verkeersregelaar?

Kijk voor meer informatie op de website van SAVA.

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl