Interview

Alinda: ‘Laat iedereen zien dat je beperking niet in de weg hoeft te staan’

Alinda van den Bor (31) zit sinds haar negende in een rolstoel. Na lang zoeken heeft ze eindelijk haar droombaan gevonden, bij a.s.r.. In een driedelige interviewserie vertelt Alinda over haar verleden, de zoektocht naar een baan en haar huidige werk. Deel 2: hoe ziet een werkdag bij a.s.r. eruit?

 

Nieuwe tak van sport

Bij de Doorgaandesk houdt Alinda zich onder andere bezig met het telefonisch adviseren van klanten over zorgverzekeringen. Het belooft een drukke tijd voor haar te worden. ‘In de komende periode zullen er veel vragen binnenkomen over het overstappen naar een andere zorgverzekering. Met ons team adviseren wij daarover. Voor mij is dit nu nog een nieuwe tak van sport, dus ik moet nog  veel leren. Daarom komen we veel samen met het team om te overleggen. Met vragen of onzekerheden kan ik altijd bij mijn collega’s terecht, dat is fijn.’

 

Steuntje in de rug

Ondanks dat Alinda vol enthousiasme over haar werk praat, zit het haar ook wel eens tegen. ‘Natuurlijk heb ik soms ook mindere dagen. Zeker in het begin heb ik me wel eens afgevraagd: “Waar doe ik het allemaal voor?” De financiële vergoeding ten opzichte van de uitkering waarop ik recht heb is maar iets hoger. Gelukkig heb ik de juiste mensen om me heen die me motiveren en verder helpen. Mijn jobcoach bijvoorbeeld, en Paul, mijn leidinggevende. Zij geven me op de moeilijke momenten het juiste steuntje in de rug.’ Maar ook haar collega’s zijn fijne gesprekspartners. Binnen a.s.r. werken namelijk meerdere mensen met een beperking die via de Participatiedesk aan werk zijn gekomen. ‘Het is soms fijn om even met gelijkgestemden te praten’, vertelt Alinda. ‘We zoeken elkaar op voor een praatje. Meestal gebeurt dat spontaan. Soms spreken we af. Omdat we in hetzelfde schuitje zitten, begrijpen we elkaar.’

 

Blijven ontwikkelen

‘Het leuke van werken bij a.s.r. is dat er veel mogelijkheden zijn om je verder te blijven ontwikkelen. Ik leer continu nieuwe dingen. Er zijn allerlei mogelijkheden om trainingen en cursussen te volgen, tijdens en na het werk. Ik vind het leuk om mezelf te blijven uitdagen. Daar ben ik ook nog lang niet mee klaar, ik vind niets leuker dan telkens nieuwe dingen leren. En dat kan hier  goed! Ze is trots op wat ze de afgelopen jaren heeft bereikt. ‘Ik heb me een weg geknokt naar waar ik nu ben. Ik raad iedereen aan dat ook te doen. Laat iedereen maar zien dat je beperking niet in de weg hoeft te staan!’

Lees hier deel 1 en deel 3 van het verhaal van Alinda.

 

Wat is de Participatiedesk?

Via de Participatiedesk worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die onder de Banenafspraak vallen, maximaal twee jaar ingezet op opdrachten binnen a.s.r. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: a.s.r. krijgt er een fijne, bevlogen collega bij en biedt tegelijk iemand de mogelijkheid om werkervaring op te doen, een vak te leren en werknemersvaardigheden te ontwikkelen. Wie via de Participatiedesk aan de slag gaat, krijgt een eigen jobcoach die bemiddelt en begeleidt en helpt bij eventuele problemen en administratieve zaken. Ook is er een interne begeleider die helpt bij de dagelijkse werkzaamheden. De Participatiedesk gaat bij het zoeken naar een passende baan altijd uit van iemands mogelijkheden en talenten. Een op maat gemaakt trainingsprogramma richt zich op het verder ontwikkelen van deze talenten. Doel is om medewerkers daarna uit te laten stromen op een vaste functie.

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl